احتمالا در مورد چند لایه بودن نورپردازی شنیده‌اید، اما این یعنی چه؟ استفاده از چند منبع نور تاثیر بیشتری روی فضا دارد. برای مثال، از نورپردازی فراگیر می‌توان در کنار نورپردازی کاربردی برای از بین بردن سایه‌ها استفاده کرد. در حالی که نورپردازی متمرکز فضا را دراماتیک و جذاب می‌کند و وسایل تزئینی بیشتر به چشم می‌آیند. استفاده از ترکیب انواع نورپردازی فضای خانه را غنی‌تر می‌کند. با مجله ایرانگان همراه باشید تا ببینید چطور می‌توان نورپردازی را چند لایه کرد. 


در اتاق‌های بزرگ از چندین لامپ استفاده کنید

آشپزخانه‌های اپن چند کاره هستند و قسمت‌های مختلف آن‌ها با نورپردازی از هم متمایز می‌شود. می‌توانید برای قسمت‌هایی از آشپزخانه که در آن‌ها کار می‌کنید با استفاده از لامپ‌های زیر کابینت یا لامپ‌های دیواری نورپردازی کاربردی ایجاد کنید و پیشخوان را با لامپ‌های آویز روشن کنید که برای غذا خوردن فضایی گرم و صمیمی ایجاد شود. نورپردازی فراگیر هم بهتر است با لامپ‌های هالوژن سقفی ایجاد شود، اما در استفاده از آن‌ها زیاده روی نکنید. 


استفاده کردن از انواع منابع نور

یادتان باشد تمام منابع نور نباید یک میزان نور از خود ساطع کنند. اگر نور همه‌ی منابع یکسان باشد، هیچ المانی از دکوراسیون هایلایت نمی‌شود و به چشم نمی‌آید. 


استفاده درست از لامپ‌های سقفی

طراحی نورپردازی با لامپ‌های سقفی می‌تواند جالب باشد. اگر می‌خواهید از لامپ‌های سقفی استفاده کنید، باید کاربرد‌های قسمت‌های مختلف خانه را مد نظر قرار دهید. می‌توانید با کم و زیاد کردن تعداد یا ارتفاع لامپ‌ها تنوع ایجاد کرد. بهتر است تعداد لامپ‌هایی که به یک کلید وصل می‌کنید زیاد نباشند تا در تغییر نور خانه دست‌تان باز باشد. یادتان باشد که هیچ وقت نباید 20 یا 30 لامپ را به یک مدار و کلید وصل کنید. 


نورپردازی متمرکز با لامپ های LED برای هایلایت‌ کردن چیزهایی است که برای‌تان اهمیت دارند.

چیزهایی که دوست دارید را هایلایت کنید

نورپردازی متمرکز برای هایلایت‌ کردن چیزهایی است که برای‌تان اهمیت دارند. اگر نورپردازی متمرکز خوب اجرا شود، در دکوراسیون گم می‌شود و در عین حال المان مورد نظر را هایلایت می‌کند. لامپ‌های LED برای نورپردازی متمرکز عالی هستند. 


رنگ نور باید یکپارچه باشد

استفاده از چندین منبع نور فضا را یکپارچه می‌کند، اما یک چیز را باید مد نظر داشته باشید و  آن‌ هم رنگ نور است. بهتر است لامپ‌ها را اول امتحان کنید تا نور آن‌ها طیفی یکسان داشته باشد. در این حالت فضای اتاق یکپارچه می‌شود. 


استفاده از نور رنگی

می‌توانید با استفاده نورهای رنگی، یک آشپزخانه‌ی کاربردی و مدرن را به محیطی سرگرم‌کننده و جذاب تبدیل کنید. لامپ‌های چند رنگ LED و سیستم‌های کنترل نور کار را برای استفاده از نورهای رنگی ساده کرده‌اند. 


هایلایت کردن سقف

اگر سقف خانه‌ی‌تان جزئیات معماری زیبایی دارد، با استفاده از لامپ‌های دیواری که نورشان به سمت بالا منعکس می‌شود آن را هایلایت کنید. هم‌چنین با استفاده از لامپ‌های زمینی کنار دیوارها و ستون‌ها می‌توانید کاری کنید جزئیات آن‌ها نیز به چشم بیایند. 


نورپردازی فراگیر، کاربردی و متمرکز را کنار هم استفاده کنید

نورپردازی فراگیر، نوری که برای دیدن فضا نیاز داریم را فراهم می‌کند، نورپردازی کاربردی برای انجام کارهایی مثل آرایش کردن، کار کردن در آشپزخانه و مطالعه مناسب است؛ و نورپردازی متمرکز هم وسایل تزئینی و تابلوهای روی دیوار را هایلایت می‌کند. اما این سه نوع نورپردازی به‌تنهای در فضا کاربردی ندارند و اگر در کنار هم استفاده شوند حداکثر تاثیر و فایده را خواهند داشت.


منبع : Houzz