در آمریکا نزدیک به 30 میلیون نفر از دیابت نوع 2 رنج می‌برند. چیزی که ممکن است باعث شگفتی این افراد شود این است که مشکلات دندانی و به طور دقیق‌تر بیماری لثه معضل دیگری برای این دسته از بیماران ایجاد می‌کند. مبتلایان به دیابت در خطر ابتلا به بیماری لثه که به پریودنتیت معروف است قرار دارند. دلیل آن این است که دیابتی‌ها عموما بیشتر مستعد عفونت باکتریایی هستند و قدرت کمتری برای مقابله با باکتری‌هایی که به لثه‌ها حمله می‌کنند دارند.

از طرف دیگر، بیماری‌های جدی لثه ممکن است پتانسیل اثرگذاری بر روی کنترل گلوکز خون را داشته و در پیشرفت بیماری دیابت سهیم باشند. گلوکز یا قند بیش از اندازه در خون، که نتیجه‌ی دیابت است می‌تواند باعث درد، عفونت، و مشکلات دیگری برای دندان‌ها و لثه‌های شما شود، به این دلیل که به رشد باکتری‌های مضر در بزاق کمک می‌کند. این باکتری‌ها با غذا ترکیب شده و پلاک تشکیل می‌دهند. پلاک یک لایه‌ی نرم و چسبناک است که باعث پوسیدگی و کرم خوردگی دندان‌ها می‌شود.

اگر قند خون شما کنترل نشود، نسبت به فردی که دچار بیماری دیابت نیست احتمال بیشتری وجود دارد که به بیماری لثه مبتلا شوید. دیابت کنترل نشده مشکلات دیگری نیز برای دندان‌ها می‌آفریند که برفک دهان، قارچ دهانی و خشک شدن دهان از آن جمله‌اند. اگر به دیابت مبتلا هستید هر چه بیشر آن را کنترل کنید، کمتر در خطر پریودنتیت قرار می‌گیرید.


پنج روش ساده برای جلوگیری از بیماری‌های لثه مرتبط با دیابت

  • روزی حداقل دو بار مسواک بزنید.
  • نخ دندان بکشید و سعی کنید آن را روی دندان فشار دهید نه روی لثه‌ها.
  • جاهایی از لثه را قرمز و دردناک است بررسی کنید.
  • اگر فکر می‌کنید مشکلی دارید فورا به دندانپزشک مراجعه کنید.
اگر برای کشیدن، پر کردن، جرم‌گیری یا هر کار دیگری نزد دندانپزشک رفتید حتما به او بگویید که دیابت دارید. بسیاری از کارهای درمانی که بر روی دندان صورت می‌گیرد، می‌تواند روی قند خون اثر بگذارد. اگر  میزان گلوکز خون شما بیش از حد مجاز باشد، امکان دارد دندانپزشک تصمیم بگیرد برخی از کارهای درمانی از جمله جراحی دندان را به تاخیر بیندازد؛ چون اگر میزان گلوکز در خون بالا باشد خطر عفونت‌های مهلک افزایش می‌یابد.


منبع : Everydayhealth