تصمیم‌گیری در خصوص رنگ فرش اهمیت زیادی دارد و روی حس کلی دکوراسیون موثر است. فرش می‌تواند ساده باشد و با ترکیب شدن با المان‌های دیگر دکوراسیون فضایی آرام را ایجاد کند. یا این‌که می‌تواند المانی رنگی از دکوراسیون باشد و حس انرژی را به آن اضافه کند. 


حس آرامش

اول باید حسی که می‌خواهید در اتاق جریان داشته باشد را مشخص کنید. اگر می‌خواهید فضای اتاق آرام باشد، بیشتر سراغ رنگ‌های خنثی بروید و از یک طیف رنگ انتخاب کنید تا تضاد زیادی در فضا به‌وجود نیاید. رنگ‌های مونوکروم روشن حس آرامش را با خود دارند چون هیچ تضادی بین آن‌ها وجود ندارد. برای این‌که دکوراسیون اتاق آرامش‌بخش باشد، فرشی انتخاب کنید که ساده و تک رنگ باشد یا فقط تنوعی ظریف در آن وجود داشته باشد. بهتر است رنگ فرش یک طیف از رنگ‌ مبل‌، تیره‌تر باشد یا از کفپوش زیرش گرفته شده باشد که تضاد به حداقل برسد. 


حد وسط

برای رسیدن به حد وسط رنگ‌های آرامش‌بخش و زنده، رنگ فرش را طوری انتخاب کنید که مکمل دکوراسیون خانه باشد. برای مثال، اگر دیوراهای خانه بژ هستند و یک مبل‌ قهوه‌ای دارید، فرشی را انتخاب کنید که در آن طیف‌های بژ و رنگ‌های دیگر وجود داشته باشد، سپس از رنگ‌های دیگر فرش روی کوسن‌ها یا تابلوها استفاده کنید. تکرار شدن رنگ‌ها باعث می‌شود دکوراسیون یکپارچه باشد و در عین حال، رنگ بیشتری هم به فضا اضافه شده است. 


استفاده از فرش در رنگ‌های مختلف بهترین روش برای داشتن اتاق با دکوراسیون رنگی است.

اتاقی روشن و زنده

اگر دوست دارید در دکوراسیون اتاق رنگ بیشتری وجود داشته باشد، استفاده از فرش بهترین روش برای اضافه کردن رنگ است. از آن‌جایی که عوض کردن فرش راحت است و یکی از المان‌های نسبتا ارزان دکوراسیون محسوب می‌شود، می‌توان با استفاده از آن با ترکیب‌های رنگ مختلف بازی کرد. فرش هم‌چنین می‌تواند نقطه‌ی کانونی اتاق باشد و رنگ‌های روی آن باعث شوند از بقیه دکوراسیون متمایز شود. 

استفاده از رنگ‌های چشم‌گیر و متضاد باعث می‌شود فضا حس زنده‌تری داشته باشد. در کل، بیشتر افراد دوست دارند دکوراسیون خانه‌ی‌شان بین دو موردی که ذکر کرده‌ایم باشد. آن‌ها دوست دارند چند رنگ از ترکیب رنگ مورد علاقه‌شان را استفاده کنند و این کار را طوری انجام دهند که تمام المان‌ها با یکدیگر هم‌خوانی و یکپارچگی داشته باشند. 


نمونه رنگ

بهتر است همیشه هنگام خرید فرش همراه خود نمونه رنگ ببرید، چون رنگ در نورپردازی‌های مختلف تغییر می‌کند. متاسفانه انجام این کار همیشه ممکن نیست، چون نمونه‌ها همیشه در دسترس نیستند. در چنین مواردی بهتر است از فروشنده در خصوص این‌که فرش را پس می‌گیرد یا نه سوال بپرسید. اگر فرش را به خانه بردید و دیدید در نورپردازی خانه‌ی‌تان رنگش تغییر کرده است، بهتر است بتوانید آن را پس بدهید.


منبع : About