برای تعمیر خودرو می‌توان از لوازم یدکی تولید کارخانه‌‌های خودرو یا OEM، یا لوازم یدکی تولید کارخانه‌های قطعات خودرو استفاده کنید. این تصمیمی است که هنگام تعمیر خودرو همیشه با آن رو به رو هستید. هر دو گزینه‌ می‌توانند انتخاب‌های خوبی باشند، اما کدام گزینه بهتر است؟ آیا اصلا اهمیتی دارد که چه نوع لوازم یدکی استفاده کنیم؟ بهتر است قبل از اقدام به تعمیر خودرو اطلاعات بیشتری در خصوص انواع لوازم یدکی کسب کنیم. 


تفاوت بین لوازم یدکی OEM و تولید‌کنندگان قطعات خودرو

لوازم یدکی OEM در واقع لوازم یدکی هستند که کارخانه‌ی تولیدکننده‌ی خودرو تولید کرده است. این نوع لوازم یدکی کاملا با سیستم خودرو هم‌خوانی دارد، قیمتش بالاتر است و مستقیم از کارخانه‌ی تولید کننده می‌آید. اما لوازم یدکی دیگری هم وجود دارند که توسط کارخانه‌های تولید قطعات خودرو برای مدل‌های مختلف تولید می‌شوند. این کارخانه‌ها لوازم یدکی را به تعداد بالا و برای مدل‌ها و برندهای متنوعی تولید می‌کنند. این نوع لوازم یدکی از لحاظ ظاهر، نوع و کیفیت می‌تواند با لوازم یدکی تولید کارخانه‌ی خودرو برابری کند.


کسانی که دنبال لوازم یدکی OEM هستند بیشتر علاقه‌مندان به خودرو، صافکارها یا صاحبان خودروهای آخرین مدل هستند.

کدام لوازم یدکی بهتر است

شاید بدیهی باشد که لوازم یدکی OEM از آن‌جایی که از کارخانه‌ی تولیدکننده‌ی خودرو می‌آیند باید بهتر باشند. اما آیا این نوع لوازم یدکی برای شما مناسب است؟ پاسخ این سوال به ترجیحات افراد بستگی دارد. کسانی که دنبال لوازم یدکی OEM هستند بیشتر علاقه‌مندان به خودرو، صافکارها یا صاحبان خودروهای آخرین مدل هستند. باقی افراد یا تفاوت دو نوع لوازم یدکی را نمی‌دانند یا اصلا به این مسئله اهمیت نمی‌دهند. آن‌ها فقط می‌خواهند خودروی‌شان تعمیر شود و هر چه هزینه‌هایش کمتر باشد برای‌شان بهتر است. 


این‌که از کدام نوع لوازم یدکی استفاده می‌کنیم اهمیتی هم دارد

برای بعضی افراد می‌تواند خیلی مهم باشد. استفاده از لوازم یدکی OEM باعث می‌شود خودرو در وضعیت اصلی خود بماند. اما اگر پنج سال است که خودروتان را دارید و دیگر نو نیست، چه دلیلی دارد که لوازم یدکی OEM برای آن تهیه کنید و هزینه‌ای بیشتر بپردازید؟ دیگر قطعات خودرو نو نیستند و پنج سال عمر  کرد‌ه‌اند. اما این حرف کسی است که عاشق خودرو، صافکار یا صاحب یک خودرو جدید نیست؛ این‌که این انتخاب چقدر اهمیت دارد بیشتر به صاحبان خودرو بستگی دارد. 


آیا نوع لوازم یدکی روی قیمت خودرو تاثیر می‌گذارد

قیمت خودرو تصادفی تعمیر شده از خودرویی که تا به حال تصادفی شدید نداشته پایین‌تر است، مخصوصا اگر بدنه آسیب جدی دیده باشد یا ایربگ‌ها باز شده باشند. با این حال، نوع لوازم یدکی که برای تعمیر خودرو استفاده می‌کنید تاثیر چندانی روی قیمت فروش آن نخواهد داشت. استفاده از لوازم یدکی OEM بیش از هر چیز برای اطمینان خاطر صاحب خودرو است. تفاوت قیمت و کیفیت را بسنجید و تصمیمی منطقی بگیرید. 


منبع : Thebalance