لکه‌گیری عینک به ویژه وقتی نگران آسیب دیدن شیشه‌های آن هستید، می‌تواند کار دشواری باشد. شاید بخواهید با بخار دهان و پیراهن خود آن را تمیز کنید، اما این روش را توصیه نمی‌کنیم، چون اغلب کارایی ندارد و می‌تواند صدمات جبران‌ناپذیری به عینک بزند. کثیفی‌های رایج از قبیل لکه‌های حاصل از آب یا سایر مایعات را می‌توان با مایع ظرفشویی برطرف کرد یا این‌که می‌توانید از محلول پاک کننده‌ی مخصوص عینک استفاده کنید. همین‌طور باید یاد بگیرید از افتادن لکه بر روی عینک جلوگیری کنید.


استفاده از مایع ظرفشویی

  • این روش نیاز به یک سری لوازم دارد که شامل مایع ظرفشویی، آب، یک دستمال بدون پرز تمیز و خشک می‌شود. از محلول‌های ظرفشویی حاوی لوسیون استفاده نکنید، چون این مواد روی عینک لکه می‌اندازند. به‌خاطر داشته باشید که برخی از مایعات ظرفشویی خاصیت سایندگی دارند و می‌توانند به پوشش‌های روی شیشه‌های عینک از جمله پوشش ضد انعکاس عینک صدمه بزند.
  • عینک را زیر آب گرم بشویید. دست‌های‌تان را با آب و صابون بشویید تا کثیفی از دست‌های شما به عینک منتقل نشود. سپس عینک را بردارید و آن را زیر آب گرم بگیرید. این کار باعث پاک شدن گرد و غبار از روی شیشه‌ها می‌شود و هنگام شستن آن با مایع ظرفشویی روی شیشه‌ها خش نمی‌افتد. از آب شیر گرم یا ولرم استفاده کنید. آب داغ ممکن است به پوشش برخی از شیشه‌ها آسیب بزند.
  • یک قطره مایع ظرفشویی روی شیشه‌ عینک بریزید. می‌توانید یک یا دو قطره مایع ظرفشویی روی نوک انگشت بریزید و به آرامی روی شیشه‌ها بمالید. مایع ظرفشویی را زیاد نریزید. وقتی مایع ظرفشویی را روی شیشه‌ها ریختید با انگشتان خود آن را به دو طرف شیشه بمالید. چند ثانیه این کار را انجام دهید. هم‌چنین می‌توانید دسته‌های عینک و پدهای آن  که روی بینی قرار می‌گیرد را نیز بشویید. در این جا‌ها کثیفی زیادی جمع می‌شود و شستن آن‌ها خالی از لطف نیست.
  • مایع ظرفشویی را با آب از روی عینک بشویید. هنگامی که عینک را کاملا شستید و لکه‌ها را از بین بردید مایع ظرفشویی را با آب گرم پاک کنید. سعی کنید مایع ظرفشویی به طور کامل از روی عینک پاک شود؛ در غیر این صورت هنگام خشک کردن شیشه‌ها مشکل ساز خواهد شد.
  • شیشه‌ها را با یک دستمال خشک و نرم تمیز کنید. همیشه پس از تمیز کردن عینک آن را کاملا خشک کنید و برای این کار از یک پارچه‌ی خشک و بدون پرز استفاده کنید. شیشه‌ها را با حرکت دایره‌ای خشک کنید و نگذارید حتی یک قطره آب روی آن‌ها بماند، چون می‌تواند باعث ایجاد لکه روی آن شود. می‌توانید شیشه‌ها را با یک دستمال میکروفایبر خشک کنید. چیزی که اهمیت زیادی دارد این است که هر نوع دستمالی که استفاده می‌کنید باید نرم باشد تا روی شیشه‌ها خراش نیفتد. هنگام شستن دستمال از نرم کننده‌‌ی پارچه استفاده نکنید، چون می‌تواند روی شیشه‌های عینک خط بیندازد.


منبع : Wikihow