از رنگ‌های گرم فاصله بگیرید و به رنگ‌های سرد مثل سبز و آبی و بنفش روی بیاورید تا به دنیای طراحی دکوراسیون با رنگ‌های خنثی وارد شوید. استفاده از طیف‌های قهوه‌ای، خاکستری، مشکی و سفید به‌خاطر تنوع و توانایی این رنگ‌ها در ایجاد حس آرامش، طرفداران زیادی دارد. البته اگر از آن‌ها به درستی استفاده نشود ممکن است خسته کننده و خواب‌آور باشند. 

در این مطلب نکاتی را در خصوص استفاده از رنگ‌های خنثی آورده‌ایم که با رعایت  آن‌ها می‌توانید دکوراسیونی هیجان‌انگیز، منحصر به فرد و آرامش‌بخش ایجاد کنید. با مجله ایرانگان همراه باشید تا از این نکات آگاه شوید. 


ایجاد تضاد

تصور می‌کنید برای ایجاد تضاد فقط باید از رنگ‌های روشن مثل طیف‌های آبی، قرمز و سبز استفاده کنید؟ بهتر است بیشتر فکر کنید چون اگر رنگ‌های خنثی را به درستی انتخاب کنید، می‌توانند تاثیری دراماتیک و چشم‌گیر داشته باشند. رنگ زغالی یا شکلاتی را تصور کنید که در کنارشان از رنگ کرم هم استفاده شده باشد. این ترکیب رنگ تاثیری رویایی، دراماتیک و رمانتیک دارد و در آن از رنگ‌های روشن به‌عنوان رنگ اصلی هم استفاده نشده است. هنگام استفاده از رنگ‌های تیره در دکوراسیون، استفاده از پارچه‌های نرم باعث می‌شود فضا گرم و رمانتیک شود. 


تمیز و آرامش‌بخش

دکوراسیون مینیمال عاری از شلوغی و وسایل اضافی است و حسی تمیز و آرامش‌بخش دارد و این باعث می‌شود سبکی مناسب برای دکوراسیون اتاق خواب باشد. در حالی که تصور عمومی بر این است که در دکوراسیون مینیمال بیشتر از ترکیب رنگ‌های تیره مثل مشکی، خاکستری و سفید استفاده می‌شود، ترکیبی از رنگ‌های خاکی خنثی هم برای این سبک مناسب است و باعث می‌شود گرمای بیشتری داشته باشد. یادتان باشد که دکوراسیون مینیمال به معنی بی‌شخصیت، بدون سبک یا بدون تزئین بودن دکوراسیون نیست. دکوراسیون مینیمال ایده‌آل، با بهره گرفتن از نورپردازی مناسب، آثار هنری و وسایل مناسب، ظاهری جذاب دارد. 


می‌توانید با استفاده از ترکیب رنگ‌های خنثی روی دیوار در دکوراسیون اتاق خواب کمی خلاقیت به خرج دهید.

به دیوارها توجه کنید

اگر به‌دنبال راهی ساده برای استفاده از رنگ‌های خنثی در دکوراسیون اتاق خواب هستید، سراغ دیوارها بروید. زدن یک رنگ به دیوار متداول و مطمئن است، اما گاهی اوقات افراد دوست دارند کمی تنوع در دکوراسیون ایجاد کنند. یک سطل رنگ و یک قلمو بردارید و روی مبلمان را بپوشانید. می‌توانید با استفاده از ترکیب رنگ‌های خنثی روی دیوار کمی خلاقیت به خرج دهید. زدن یک طرح راه راه افقی قهوه‌ای و کرم روی دیوار می‌تواند ایده‌ای بسیار عالی باشد. حتی لازم نیست طرح راه راه را با چسب کاغذی ایجاد کنید. اگر خطوط کمی نامنظم باشند ظاهر دیوار جالب‌تر هم می‌شود. البته اگر از چنین ایده‌ای خوش‌تان نمی‌آید، می‌توانید با استفاده از چسب کاغذی روی دیوار خط‌های کاملا صاف و منظم ایجاد کنید. 


سبک راستیک یا روستایی

رنگ‌های خنثی و دکوراسیون راستیک مثل در و تخته با هم جور می‌شوند. با این‌که هر کدام به‌تنهایی خوب هستند، در کنار هم بهتر هم می‌شوند. زیبایی دکوراسیون راستیک به نقایص ذاتی، راحتی و بافت‌های متنوع چوب‌های قدیمی است. رنگ‌های تیره چشم را اذیت نمی‌کنند، آرامش‌بخش هستند و حسی گرم و دعوت‌کننده به اتاق می‌دهند. اگر این دو را کنار هم قرار دهیم، اتاق خوابی خواهیم داشت که شما را به داخل شدن، لم دادن و استراحت روزانه دعوت می‌کند. 


اتاقی درخشان

می‌خواهید به ترکیب رنگ خنثی کمی زرق و برق اضافه کنید؟ می‌توانید با استفاده از آینه، شیشه و لوسترهای کریستال یا فلزاتی طلایی و نقره‌ای روی مبلمان این کار را انجام دهید. زرق و برق باید روی سطوح کوچک باشد وگرنه فضای اتاق کمی جلف می‌شود. وقتی می‌خواهید فضایی درخشان ایجاد کنید، باید وسایل اتاق را به حداقل برسانید، چون انعکاس آن‌ها در سطوح براق باعث می‌شود فضای اتاق شلوغ به‌نظر برسد. 


در طراحی دکوراسیون می‌توانید از طرح‌های مختلف مثل گلدار، هندسی و راه راه در کنار هم استفاده کنید.

استفاده از طرح

در کنار بافت و سطح براق، برای جذاب کردن فضایی که در آن از رنگ‌های خنثی استفاده شده روشی دیگر نیز وجود دارد و آن استفاده از طرح در دکوراسیون داخلی است. طرح‌هایی متنوع با مقیاس‌های مختلف انتخاب کنید و سعی کنید بین آن‌ها هر سه مقیاس بزرگ، کوچک و معمولی وجود داشته باشد. از آن‌جایی که ترکیب رنگ دکوراسیون خنثی است، ترکیب کردن طرح‌ها می‌توانید ایده‌ای خوبی باشد و می‌توانید از طرح‌های مختلف مثل گلدار، هندسی و راه راه در کنار هم استفاده کنید. 


فضایی رمانتیک

نیازی نیست برای ایجاد فضایی رمانتیک حتما از رنگ‌هایی مثل صورتی و قرمز استفاده کنیم. در واقع رنگ‌های خنثی گرم و ملایم مثل بژ هلویی و کرم می‌توانند رمانتیک‌ترین رنگ‌ها باشند. کلید تبدیل کردن فضایی معمولی به فضایی رمانتیک استفاده از بافت‌های نرم و رگه‌هایی از رنگ طلایی، شیشه و کریستال در اتاق است. برای این‌که فضا رمانتیک‌تر شود، یک پارچه‌ی توری بالای تخت خواب آویزان کنید.


بافت دکوراسیون را جذاب‌تر می‌کند

استفاده از بافت همیشه در دکوراسیون اهمیت دارد، اما وقتی با ترکیبی از رنگ‌های محدود کار می‌کنید اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. وقتی از رنگ‌ها برای ایجاد جذابیت و تضاد استفاده نمی‌شود، بافت می‌تواند این نقش را ایفا کند. خوشبختانه، استفاده از بافت‌های متنوع در اتاق خواب بسیار آسان است. بالشت‌های بافتنی، روتختی‌ از جنس خز، میز و مبل چوبی راستیک، رگه‌هایی از شیشه و فلز، فرش یا موکت، پرده و کاغذ دیواری همه می‌توانند بافت‌هایی متنوع به فضا اضافه کنند. 


منبع : About