هنگام سیم کشی و انتخاب سیم و کابل، باید به ضخامت آن‌ دقت داشته باشیم. اما از کجا بدانیم ضخامت سیم و کابل چقدر باید باشد. برای این باید چند فاکتور را در نظر داشته باشیم. این فاکتورها عبارتند از گیج سیم، ظرفیت سیم و این که این سیم و کابل قرار است به چه چیزی برق رسانی کند.

اگر تا به حال برای سیم‌کشی خانه به یکی از فروشگاه‌های لوازم الکتریکی جهت خرید سیم و کابل رفته باشید، حتما متوجه شده‌اید که سیم و کابل انواع و اندازه‌های زیادی دارند. این سیم‌ و کابل‌ها برای تغذیه‌ی الکتریکی انواع دستگاه‌ها، لوازم خانگی و روشنایی در خانه مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ اما راز یک سیم کشی ایمن و موثر این است که بدانیم برای هر کار ضخامت سیم باید چقدر باشد.

تفاوت سیم‌ها فقط در این نیست. سیم و کابل از دو فلز مس و آلومینیوم ساخته می‌شوند که هر کدام از آن‌ها اندازه و ظرفیت برق رسانی خاص خود را دارند. در گذشته سیم‌ و کابل‌های آلومینیومی مورد استفاده قرار می‌گرفتند، اما در خانه‌های امروزی سیم و کابل مسی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سیم‌ و کابل‌های آلومینیومی در اثر عبور جریان برق معمولا داغ می‌شدند و همین باعث ناپایداری اتصال و گهگاه آتش گرفتن سیم و کابل می‌شد. اگر در خانه‌ی شما از این سیم‌ها به کار رفته ممکن است هیچ‌گاه مشکلی برای‌تان پیش نیاید ولی پیشنهاد ما این است که آن‌ها را تعویض کرده و از سیم و کابل‌های مسی استفاده کنید.

گیج سیم همان اندازه‌ی فیزیکی سیم است که که با واحد گیج بیان می‌شود. سیم‌ها در اندازه‌های متداول 14، 12، 10، 8، 6 و 2 گیج وجود دارند. گیج سیم مقدار جریان مجازی را که می‌تواند از سیم برق عبور کند تعیین می‌کند. جریان الکتریکی با عنوان جریان‌پذیری اندازه‌گیری می‌شود. به‌عنوان مثال سیم 14 گیج برای 15 آمپر،‌سیم 12 گیج برای 20 آمپر و  سیم 10 گیج برای 30 آمپر مناسب است. هر چه این عدد کوچک‌تر می‌‌‌شود اندازه‌ی سیم بزرگ‌تر می‌شود و میزان آمپری که می‌تواند از خود عبور دهد بیشتر می‌شود. این راهنمایی کوچک می‌تواند در انتخاب اندازه‌ی مناسب سیم و کابل به شما کمک کند.

جریان‌پذیری، میزان جریان الکتریکی مجاز  است که می‌تواند از سیم و کابل عبور کند. این جریان‌پذیری باید با اندازه‌ی مدار یعنی با مدار شکن یا فیوزی که از آن محافظت می‌کند  مطابقت داشته باشد.

مورد دیگری که باید در ذهن داشته باشید این است که سیم و کابلی را انتخاب کنید که به بهترین شکل پاسخ‌گوی نیازهای شما باشد. سیم‌ها چند رشته‌ای و یا تک رشته‌ای هستند. سیم‌های تک رشته‌ای به راحتی در سیمراه‌های پر پیچ و خم حرکت نمی‌کنند اما به راحتی بر روی ترمینال‌هایی مثل کلید و پریز نصب می‌شوند.

هر چه گیج سیم کوچکتر باشد، جریان‌پذیری آن بیشتر می‌شود. جریان‌پذیری سیم همان میزان مجاز جریانی است که سیم می‌تواند بدون این‌که آتش بگیرد از خود عبور دهد.


منبع : About