آسانسور چگونه کار میکند

در دنیای امروز که برای حل مشکل کمبود مسکن با سرعتی زیاد به سمت ساخت آسمان خراشها پیش میرود، آسانسور به ابزاری حیاطی تبدیل شده است. آسانسورها 150 سال است که به انسانها خدمت میکنند و طراحی کلی آنها تغییر چندانی نداشته است. آسانسور دو نوع اصلی هیدرولیک و کابلی دارد که از نوع کابلی آن بیشتر استفاده میشود. در این مطلب به بررسی طرز کار این دو نوع آسانسور پرداختهایم.
آسانسور هیدرولیک
نصب آسانسور هیدرولیک پرهزینه است و انرژی زیادی مصرف میکند، اما طرز کار بسیار سادهای دارد. اتاقک آسانسور هیدرولیک روی یک صفحه قرار دارد که به یک پیستون متصل است. این پیستون باید به اندازهای باشد که بتواند اتاقک را تا طبقهی آخر بالا ببرد، به همین دلیل مهندسین ساختمان مجبورند حفرهای درون زمین حفر کنند که وقتی آسانسور به طبقهی اول میآید پیستون در آن جا شود. آسانسور هیدرولیک معمولا یک تانکر روغن و یک پمپ دارد که روغن را داخل یک شافت پمپاژ میکند تا آسانسور بالا برود. وقتی آسانسور میخواهد به سمت پایین بیاید، یک شیر باز میشود و روغن دوباره داخل تانکر باز میگردد و در نتیجه آسانسور پایین میآید. این نوع آسانسور فقط برای ساختمانهای چند طبقه مناسب است.

آسانسور کابلی
آسانسور کابلی رایجترین نوع آن است که در مصرف انرژی بسیار بهینه است و نصب آن به حفاری نیاز ندارد. اتاقک آسانسور به چهار تا هشت کابل استیل متصل میشود که دور یک فولی بالای ساختمان پیچیده شدهاند. این کابلها به یک وزنه در طرف دیگر فولی متصلاند که تعادل وزن را برقرار و انرژی را حفظ میکند تا فولی مجبور نباشد تمام وزن آسانسور را بالا و پایین کند. این سیستم یک کامپیوتر هم دارد که طبقهای که آسانسور در آن قرار دارد و طبقههای درخواستی را تشخیص میدهد. بسته به سیستم آسانسور، کامپیوتر بهترین روش برای تکان دادن اتاقک را برای رساندن مسافران به طبقات مورد نظر پیدا میکند.
نکات ایمنی
خیلی از افراد مشکل ترس از آسانسور دارند که احتمالا فیلمهای هالیوودی هم روی آن بیتاثیر نبوده است. در حالی که امکان خراب شدن آسانسور وجود دارد، سیستمهای ایمنی وجود دارند که از سقوط آسانسور و آسیب دیدن مسافران جلوگیری میکنند. اولین سیستم ایمنی خود کابلها هستند. هر کدام از این کابلها آنقدر مقاوم هستند که بهتنها میتوانند وزن آسانسور را تحمل کنند. همچنین فولی مکانیزمی دارد که اگر آسانسور با سرعت زیادی به سمت پایین حرکت کند قفل میشود و نمیگذارد اتاقک سقوط کند. اگر این دو سیستم ایمنی کار نکنند، کنارههای اتاقک ترمزهای اضطراری دارد که به کنارههای شافت متصل میشوند و سرعت آسانسور را کاهش و در نهایت آن را متوقف میکنند.