پله‌ها قسمتی مهم از خانه هستند و روزانه بیشتر از هر جای دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند. همان‌طور که می‌دانید امور نظافتی مربوط به راه پله می‌تواند تبدیل به یک کابوس شود و حتی گاهی اوقات باعث می‌شود زندگی شما به خطر بیافتد. اما با خواندن و به کار گرفتن نکات زیر انجام امور نظافتی راه پله دیگر مثل گذشته برای‌تان سخت نخواهد بود.

  • بسته به شکل پله‌ها خاک می‌تواند در گوشه کنار‌ها و درزها جمع شود و به همین دلیل امور نظافتی راه پله به کار سختی تبدیل شود. برای این‌که بتوانید گرد و خاک بیشتری را تمیز کنید استفاده از یک جاروی دستی سفت ایده‌ی خوبی است. قبل از این‌که هر نوع امور نظافتی را آغاز کنید باید این کار را انجام دهید. با فشار راه پله را چند بار جارو بزنید تا تمام گرد و خاک آن تمیز شود.

  • اگر راه پله‌ی شما فرش شده است، قبل از این‌که جاروبرقی بکشید فرش بسیار کثیف است و وقتی از بالا به پایین پله‌های کثیف را جاروبرقی می‌کشید با قدم گذاشتن روی فرش این خاک را لابه‌لای آن فرو می‌کنید. به جای این‌کار پله‌ها را از پایین به بالا جاروبرقی بکشید. به این شکل همیشه روی قسمت‌های تمیز راه پله ایستاده‌اید. یادتان باشد گاهی بخش‌های عمودی پله را هم جارو بزنید تا خاکی که فرش آن‌جا گیر انداخته است نیز تمیز شود.

اگر می‌خواهید پس از جاروبرقی کشیدن فرش پله‌ها را با شامپو هم نظافت کنید باید همیشه کار را از بالاترین پله شروع کنید.

  • اگر می‌خواهید پس از جاروبرقی کشیدن فرش پله‌ها را با شامپو هم نظافت کنید باید همیشه کار را از بالاترین پله شروع کنید. به این شکل وقتی به سمت پایین نظافت می‌کنید مجبور نیستید روی پله‌هایی که تمیز کرده‌اید پا بگذارید.

  • از این‌که جاروبرقی را از پله‌ها بالا و پایین کرده‌اید کمرتان درد گرفته است؟ اگر جاروبرقی مدل مکعبی دارید بهتر است مدلی بخرید که لوله‌ای دراز داشته باشد تا بتوانید تا چند متر آن طرف‌تر را هم جارو برقی بکشید. به این شکل می‌توانید از یک یا دو نقطه تمام راه پله را جارو بکشید تا انجام امور نظافتی راه پله برای‌تان آسان‌تر و سریع‌تر شود.

  • یک شانه‌ی مخصوص جاروبرقی به نام «توربو» وجود دارد که به سر لوله‌ی جاروبرقی متصل می‌شود. با استفاده از این شانه می‌توان فرش روی راه پله را مثل فرش و کفپوش جارو کشید. از این شانه برای تمیز کردن مو، پرز و خاک‌هایی استفاده کنید که تمیز کردن‌شان بدون این شانه ممکن نیست.

اگر برای نظافت نرده‌ها از صابون مایع استفاده می‌کنید پارچه‌ی نظافت خود را بچلانید و قسمت‌های کوچک را یکی یکی تمیز کنید.

  • نرده‌های رنگ شده را با یک دستمال نرم و مرطوب گردگیری کنید. اگر نرده‌ها خیلی کثیف هستند کمی مایع ظرفشویی به آب گرم اضافه کنید. اگر برای نظافت نرده‌ها از صابون مایع استفاده می‌کنید پارچه‌ی نظافت خود را بچلانید و قسمت‌های کوچک را یکی یکی تمیز کنید. سپس فورا با یک دستمال مرطوب روی نرده‌ها بکشید و با یک دستمال دیگر همه‌ی نرده‌ها را خشک کنید. اگر روی نرده‌ها روغن جلا خورده است می‌توانید با پارچه‌ای که کمی به پولیش آغشته است آن‌ها را نیز نظافت کنید.

  • اگه پله‌های‌تان جیرجیر می‌کنند و می‌خواهید ساکت شوند، پودر تالک لای درز قسمت عمودی و جای پا بریزید. وقتی پودر از درزها خارج می‌شود باید دوباره این‌کار را تکرار کنید.

منبع : Yellowpages