پورسلین ماده‌ای بسیار با‌دوام است که نیاز به مراقبت و نگهداری چندان زیادی ندارد و سال‌ها نو و براق می‌ماند؛ نوعی سرامیک که به میزان زیاد پخته می‌شود و اغلب با یک لایه محافظت کننده براق پوشانده می‌شود که سرامیک را از لکه‌لکه شدن، خراش برداشتن و آسیب دیدن توسط آب محافظت می‌کند. باید در نظر داشته باشیم که روش‌هایی برای مراقبت بیشتر از این نوع سرامیک وجود دارد که در نهایت اثر خوبی خواهند داشت.


انواع پورسلین

مات: پورسلین در حالت خام خود محکم اما در عین حال دارای منافذ است که می‌تواند به مرور زمان به لکه‌لکه شدن و تغییر رنگ منجر شود. در مورد این نوع مواد باید با‌احتیاط کارکرد و آن را هر سال درز‌گیری کرد. همین طور باید از آن مراقبت و موادی را که روی آن می‌ریزد پاک کرد.

نظافت: پارچه‌ی مرطوب با آب گرم، یا ترکیبی از چهار لیتر آب گرم با چند قطره مایع ظرفشویی با PH  ملایم.

براق: در بیشتر مواقع پروسلین با یک لایه لعاب روکش می‌شود تا در برابر نفوذ آب و لکه مقاوم باشد. نگهداری از این نوع پورسلین آسان‌تر است و کمتر به درزگیری و رسیدگی نیاز دارد. 

نظافت: بیشتر روش‌های  انجام امور نظافتی چه طبیعی و چه شیمیایی را می‌توان به‌طور موثر برای کفپوش سرامیکی براق به کار گرفت. اما باز هم باید به دستورالعمل‌های روی جعبه محصول توجه داشته باشید. همین‌طور باید از خطراتی که استفاده از این مواد پاک کننده در فضای بسته برای سلامتی شما در پی دارد آگاهی داشته باشید.


نگهداری عمومی پورسلین

روی کفپوش پورسلین را مرتب با جاروی دستی و یا برقی و تی نخی تمیز کنید. ریگ‌های ریز می‌تواند پوشش محافظت‌کننده‌ی سرامیک‌های براق و غیر براق را از بین ببرد و و با ایجاد خراش روی سطح آن به مرور زمان آن را بدشکل کند.


به‌طور کلی می‌توانید از آب گرم و تی نخی برای تمیز کردن کفپوش پورسلین استفاده کنید.

فرآیندهای نظافت پورسلین

به‌طور کلی می‌توانید از آب گرم و تی نخی برای تمیزکردن کفپوش پورسلین استفاده کنید. اما در برخی موارد شاید لازم باشد از مواد ضدعفونی کننده برای از بین بردن میکروب‌های سطح استفاده کنید. یک‌چهارم فنجان سرکه‌ی سفید را با چهار لیتر آب گرم ترکیب کنید. آن را با تی نخی روی کفپوش بکشید. می‌توانید به آن روغن‌های ضروری هم اضافه کنید. پس از اتمام کفپوش را با آب بشویید. روی کفپوش جوش شیرین بپاشید سپس با استفاده از تی نخی آن را با محلول آب و سرکه بشویید. در‌ آخر  آب را با فشار روی کف بگیرید تا مواد باقی‌مانده پاک شود. برای ساده شدن کار، کفپوش را به بخش‌های کوچک تقسیم کنید تا  بتوانید هر بخش را تمیز کرده و بشویید و اجازه دهید که آن بخش به‌طور کامل خشک شود.


خطوط ملات

این خطوط اغلب حساس‌ترین بخش‌های کفپوش هستند و نیاز به درز‌گیری خواهند داشت. حتی اگر خود کاشی‌ها نیاز نداشته باشند. می‌توانید آن‌ها را با مقادیر برابری از آب و ‌جوش شیرین با استفاده از یک برس کوچک تمیز کنید. در صورت نیاز باید خطوط ملات را به‌طور کامل درآورده و با ملات جدید پر کنید تا نو به نظر برسد.


چند نکته

  • هرگز از سیم ظرفشویی یا سایر صیقل‌دهنده‌ها برای تمیز کردن کفپوش پورسلین استفاده نکنید. این وسایل می‌توانند باعث ایجاد خراش شده و به سطح کاشی‌ها آسیب برسانند.
  • با‌وجود این‌که بیشتر تمیز کننده‌ها صدمه‌ای به پورسلین نمی‌رسانند، برخی از مواد شیمیایی می‌توانند  آسیب‌رسان باشند بنابراین از مواد بسیار قوی اجتناب کنید.
  • هنگام انجام امور نظافتی مربوط به کفپوش حتما از تهویه هوای محل اطمینان حاصل کنید، از دستکش و عینک محافظ استفاده کنید و پنجره‌ها را باز بگذارید تا از استنشاق مواد سمی در امان بمانید.


منبع : About