وقتی داخل دهان‌تان را نگاه می‌کنید دندان‌هایی می‌بینید که باید سفید شوند، اما وقتی دندانپزشک داخل دهان‌تان را نگاه می‌کند ممکن است بیماری قلبی ببیند. تحقیقات نشان می‌دهد تعدادی از مشکلات دهان و دندان ممکن است نشانه‌های مشکلات دیگر بدن باشند. شکر و کربوهیدرات موجود در مواد غذایی که با عنوان کربوهیدرات‌های تخمیرشدنی شناخته می‌شود، دلیل اصلی این مشکلات هستند. این کربوهیدرات‌ها که در نوشیدنی‌های شیرین، هله هوله‌ها مثل چیپس و دانه‌های ساده مثل گندم و ذرت یافت می‌شوند، توسط باکتری‌های موجود در دهان تخمیر می‌شوند و اسیدی تولید می‌کنند که به پوسیدگی دندان‌ها منجر می‌شود. بعضی بیماری‌های دهان و دندان نشان از یک رژیم غذایی ناسالم هستند و رژیم غذایی ناسالم، نشان دهنده‌های بیماری‌های آینده‌ی افراد است. 


سرطان

رژیم غذایی ناسالم نه‌تنها به چاقی منجر می‌شود که یکی از عوامل بعضی سرطان‌ها است، عاداتی مضر و سرطان‌زا مثل سیگار کشیدن هم به عوض شدن رنگ دندان‌ها و در نهایت نابودی‌ آن‌ها منجر می‌شود. خون‌ریزی لثه و کرم‌ خوردگی می‌تواند یک زنگ هشدار باشد. 


بیماری‌های قلبی عروقی

همان کربوهیدرات‌هایی که در هله هوله‌ها و نوشیدنی‌های شیرین وجود دارند، معمولا در مواد غذایی که حاوی اسیدهای چرب ترانس هستند نیز یافت می‌شوند. در حالی که چربی‌های ترانس خود به کرم خوردگی منجر نمی‌شوند، معمولا در مواد غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرند که حاوی مقادیر زیادی کربوهیدرات‌های تخمیرشدنی هستند. چربی‌های ترانس یکی از عوامل بیماری‌های قلبی عروقی هستند و بهتر است هر وقت می‌توانید، به‌جای مواد غذایی فرآوری شده و بسته‌بندی شده میوه، سبزیجات و دانه‌های کامل مصرف کنید. اگر به شیرینی علاقه دارید، برچسب‌های روی آن‌ها را بررسی کنید که حاوی چربی‌های ترانس نباشند. 

کرم خوردگی دندان هم می‌تواند تهدیدی برای قلب باشد. اگر باکتری‌های کرم خوردگی دندان راه خود را به سیستم قلبی عروقی بدن پیدا کند، ممکن است باعث سکته، دیابت و مشکلات تنفسی شود. پس بهتر است هر روز نخ دندان بکشید و مسواک بزنید. 


مصرف طولانی مدت کربوهیدرات‌های تخمیرشدنی اول به کرم خوردگی و پوسیدگی دندان و سپس به مشکلاتی مثل دیابت منجر می‌شود.

دیابت

کربوهیدرات‌های تخمیرشدنی موجود در هله هوله‌ها و نوشیدنی‌های شیرین میزان قند خون را تا حد زیادی بالا می‌برند و خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش می‌دهند. مصرف طولانی مدت کربوهیدرات‌های تخمیرشدنی اول به کرم خوردگی و پوسیدگی دندان و سپس به مشکلاتی مثل دیابت منجر می‌شود. پس بهتر است یک رژیم غذایی سالم پیش بگیرید. 


چاقی

اگر کودکی در دندان‌هایش پوسیدگی یا کرم خوردگی داشته باشد، احتمالا زیاد کربوهیدرات‌های تخمیرشدنی مصرف می‌کند. او احتمالا هله و هوله و آبنبات زیاد می‌خورد و به همین دلیل در آینده‌ای نزدیک چاق خواهد شد. در خصوص بزرگسالان هم، پوسیدگی و کرم خوردگی دندان نشانه‌ی این است که مواد غذایی ناسالم زیادی مصرف می‌کنند و در معرض خطر چاقی قرار دارند. اگر دندانپزشک از پیشینه‌ی پزشکی شما آگاهی داشته باشد، در خصوص رژیم غذایی و عادات غذایی‌تان سوال می‌کند. اما همیشه بهتر است از دندانپزشک بپرسید مشکلات دندان‌های‌تان ناشی از بیمارهای دیگر است یا نه. 


آلزایمر

تحقیقات نشان می‌دهد اکثر کسانی که به زوال عقل دچار می‌شوند، بیشتر دندان‌های‌شان را از دست داده‌اند. البته مشخص کردن رابطه بین از دست دادن دندان‌ها و بیماری‌هایی مثل آلزایمر به تحقیقات بیشتری نیاز دارد. اما به‌نظر می‌رسد حفظ سلامت دندان‌ها فوایدی دارد که از دهان‌ فراتر می‌روند. 


منبع : Rodalewellness