می‌توانید در منزل خود خطوط ارتباطی ایجاد کنید و تمام سیم و کابل‌ درهم و برهم تلویزیون و تلفن را ادغام کرده و آن را از بی‌نظمی نجات دهید. سیستمی که در این جا شرح داده شده به راحتی قابل نصب است و کلیه‌ی سیم و کابل‌ تلویزیون، اینترنت و تلفن را در بر می‌گیرد. این روشی عالی برای بهره‌گیری از اتصالات اینترنت پرسرعت و تلویزیون اچ دی است.

اگر می‌خواهید خطوط ارتباطی جدیدی برپا کنید و برای هر نوع پورت یا اتصالی که در وسایل مختلف به کار می‌رود از قبل آمادگی داشته باشید، نیاز به سیستمی دارید که به شما اجازه دهد سیم و کابل‌ و اتصالات تلفن، تلویزیون و اینترنت و خطوط اطلاعاتی را که در آینده روی کار خواهند آمد به صورت مجتمع درآورید. ما تضمین نمی‌کنیم که این کار جوابگوی تمامی نیازهای شما در زمینه‌ی اتصالات دستگاه‌های مختلف باشد؛ چون از فردا خبر نداریم و نمی‌دانیم چه چیز جدیدی ممکن است به بازار بیاید، اما اگر نکاتی که در این مطلب آورده‌ایم را اجرایی کنید، تا 25 سال آینده نیازی به دادن تغییر در آن نخواهید بود.

می‌توانید با استفاده از ابزار و مصالح موجود در بازار این سیستم را نصب کنید. کلید این کار این است که دو کابل تلفن و دو کابل کواکسیال از هر پریز به مرکز ارتباط مرکزی بکشید تا هر دستگاه الکترونیکی را در آینده به آن وصل کنید. این بدان معناست که باید سیم و کابل‌ زیادی بخرید، اما نگران نباشید چون قمیت آن زیاد بالا نیست. اتصالات تلفن به وسیله‌ی اتصال پورت‌های مختلف تلفن با پچ‌کورد برقرار می‌شود. اتصالات کابل‌های ویدئویی به وسیله‌ی اتصال کابل‌ها به همراه اسپلیترهای کابل برقرار می‌شود. در جعبه‌ی تقسیم مخابراتی فضا برای افزونه‌های الکترونیکی هم وجود دارد. شاید زمانی بخواهید قطعات شبکه کامپیوتر، سخت‌افزار تقویت سیگنال‌های ویدئویی و اسپلیترهای بیشتری را برای اتصال دستگاه‌های مختلف اضافه کنید.

برای این کار به وسایل زیر نیاز دارید:

  • جعبه‌ی تقسیم تله‌کام: این جعبه حاوی ماژول‌های مخابراتی و سخت‌افزار رابط بوده که مرکز سیم‌کشی خانه است.
  • ماژول مخابراتی: این ماژول در پانل قرار می‌گیرد و حاوی ترمینال‌های تلفن و اسپلیتر اصلی کابل است. سیم و کابل‌ تلفن که از خیابان می‌آیند به این ترمینال‌ها متصل می‌شوند، همین‌طور سیم‌ پریزهای جداگانه‌ی خانه.
  • کابل تلفن Cat5e: این کابل با کیفیت،  تداخل داخلی و خارجی ترافیک الکترونیکی را حذف می‌کند و سیگنال‌های واضحی انتقال می‌دهد. این کابل ظرفیت انتقال اینترنت پرسرعت و چهار خط تلفن را دارد.
  • مدولار جک Cat-5e: این‌ها همان ترمینال‌های دیواری هستند که تلفن‌ها و کامپیوترها به آن‌ها وصل می‌شوند و با ابزار ویژه‌ای برای پانچ همراه هستند که به وسیله‌ی آن هشت کابل Cat-5  به جک وصل می‌شوند.
  • کابل کواکسیال RG-6: این کابل مشابه همان کابل تلویزیونی مرسوم است، اما دارای استانداردهای بالاتری برای انتقال سیگنال‌های تمیزتر می‌باشد.
  • رابط‌های F: این‌ها پریز‌های مادگی هستند که در دو سر کابل RG-6 قرار می‌گیرند تا از یک سر به جعبه‌ی پانل و از سر دیگر به پریز دیوار متصل شوند. 

خمیدگی‌های ملایم و تدریجی از زخمی شدن کابل محافظت می‌کند و شعاع این خمیدگی نباید کمتر از پنج سانتیمتر باشد.

نکته‌هایی در کشیدن سیم و کابل

شعاع خمیدگی‌های موجود در کابل نباید کمتر از پنج سانتیمتر باشد. خمیدگی‌های ملایم و تدریجی کابل را از زخمی شدن محافظت می‌کند. کابل‌ها را با بست‌های مخصوص نایلونی ببندید. هیچ‌گاه سیم و کابل‌ را فشرده نکنید و از شکل طبیعی خارج نکنید. وقتی می‌خواهید کابل‌ها را از سوراخ‌ها و فضاهای تنگ عبور دهید آن‌ها را به آرامی بکشید. کشیدن کابل با نیروی بیش از 9 کیلوگرم به آن‌ها آسیب زده و روی کیفیت سیگنال‌ها اثر منفی می‌گذارد. 


وسایل مورد نیاز 

پیش از این که دست به کار شوید وسایل زیر را آماده کنید تا در وقت صرفه جویی کنید:

  • متر
  • دریل برقی
  • ست کامل مته
  • سیم سیار
  • نردبان
  • سیم چین و سیم لخت‌کن
برای اتصال رابط‌های F  نیاز به ابزار ویژه دارید. ممکن است به فنر مخصوص سیم‌کشی هم نیاز داشته باشید.

منبع : Familyhandyman