تمیز کردن لباس عروس می‌تواند کاری نگران‌کننده باشد. لباس عروس تقریبا زیبا‌ترین و تزئینی‌ترین لباسی است که می‌توان پوشید و اگر جنبه‌های عاطفی آن را هم اضافه کنید، تمیز کردن یک  لباس عروس ساتن واقعا ترسناک است. خوشبختانه، روش‌هایی وجود دارد که با استفاده از آن‌ها می‌توانید در خانه و بدون هزینه، لباس عروس ساتن را کاملا تمیز کنید. 


ابزار لازم

  • دستمال تمیز
  • مایع ظرفشویی
  • مواد شوینده ضعیف
  • آب لیمو
  • طناب رخت
  • گیره
  • مایع دستشویی ملایم
لکه‌ها را سریع تمیز کنید. البته به لکه‌های چربی دست نزنید چون برای تمیز شدن به روش‌ خاصی نیاز دارند. هر لکه‌ی تیره‌ای را می‌توان با کمی آب گرم و مقداری مایع دستشویی تمیز کرد. با یک دستمال تمیز و نرم آغشته به آب گرم و مایع دستشویی روی لکه بکشید تا پاک شود. دستمال را نباید خیلی محکم بکشید چون ممکن است به پارچه آسیب بزند. 
در حالی که پاک کردن لکه‌های عرق و لوازم آرایش به سادگی و با شستن پاک می‌شود، آب روی لکه‌های چرب تاثیری ندارد. کمی مایع ظرفشویی ملایم روی یک پارچه‌ی نرم بریزید. آن را روی لکه‌ی چرب بزنید. این کار را با ضربه زدن شروع کنید و سپس پارچه را آرام روی لکه بکشید. مایع ظرفشویی لکه‌ی چرب را از روی پارچه بلند می‌کند. این کار را باید قبل از شستن لباس انجام دهید وگرنه لکه سرجایش باقی خواهد ماند. 
تمام تزئینات لباس را قبل از انداختن آن در ماشین لباسشویی باز کنید. در کل، بهتر است تزئینات را با دست بشویید چون کوچک هستند و ممکن است در ماشین لباسشویی گره بخورند. می‌توانید برای این کار از آب سرد و موادشوینده ضعیف استفاده کنید. 
 لباس عروس ساتن را پشت و رو کنید. این کار باعث می‌شود منجوق‌ها و مروارید‌های آن به دیواره‌های ماشین لباسشویی نخورند. می‌توانید با استفاده از سفیدکننده‌های طبیعی، زردی ناشی از عمر لباس عروس یا حتی عرق را با کمک کمی آب لیمو از بین ببرید. آب لیمو به صورت طبیعی لکه‌ها را از بین می‌برد و به  لباس عروس هم آسیبی نمی‌زند. لباس عروس را با آب سرد و در ملایم‌ترین حالت ممکن ماشین لباسشویی بشویید. 
لباس را روی طناب پهن کنید تا خشک شود. آب لیمو در عکس العمل به نور خورشید سفیدی لباس عروس را براق‌تر می‌کند. تا جایی که می‌شود لباس را باز کنید و از گیره‌های زیادی استفاده کنید تا وزن لباس پخش شود. 

نکته

اگر نمی‌خواهید روی  لباس عروس چین و چروک ایجاد شود، همین فرایند را در یک تشت بزرگ انجام دهید و لباس را با دست بشویید. در این حالت لباس دیرتر خشک می‌شود اما چین و چروک کمتری خواهد داشت. 


منبع : Ehow