در بسیاری از مواقع  به سیم‌کشی جدید و یا تعویض سیم‌های قدیمی و فرسوده احتیاج پیدا می‌کنیم. برای این‌که، کار به صورت اصولی انجام گیرد، باید یک برق کار استخدام کنیم اما در مواردی خودمان هم می‌توانیم از عهده‌ی انجام آن بر آییم. پس قبل از این که به کار سیم کشی بپردازید بهتر است این مطلب را بخوانید.


اصول سیم‌کشی

همیشه هنگام سیم‌کشی قبل از این‌که دست به کار شوید برق را از کنتور قطع کنید.  با استفاده از یک فازمتر مطمئن شوید که برق قطع است. بیشتر سیم‌کشی‌های خانگی 12 گیج یا 14 گیج است. هنگام اتصال سیم و کابل از کد رنگ استفاده کرده و رنگ سیم را با رنگ سیم متناظر آن مطابقت دهید. به‌عنوان مثال کلیدهای برق که با سیم مشکی کار می‌کنند مستقیما به یک سیم مشکی دیگر که از قبل در سیم کشی وجود دارد وصل می‌شوند.

سیم کشی برق از کد رنگ‌های ثابت تبعیت می‌کند. مثلا سیم‌های قرمز و مشکی فاز هستند، سیم‌های سفید همان سیم اتصال به زمین هستند و آبی، زرد و رنگ‌های دیگر برای کلیدها یا اهداف ویژه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند. 


سیم را به پریز وصل کنید

معمولا سیمی که در حال نصب آن هستید به خروجی نهایی کابل فعلی اضافه می‌شود. این را می‌توانید با یافتن خروجی کابل‌های متصل به دو یا چهار پیچ ترمینال تعیین کنید. مطمئن شوید که جریان برق قطع است و سپس پوشش حفاظتی هر یک از خروجی‌ها را بردارید تا خروجی مورد نظر را پیدا کنید.


هنگام اضافه کردن سیم و کابل مراقب باشید که سیم و کابلی که اضافه می کنید کوتاه نباشد.

اتصال کابل برای سیم کشی جدید

پیچ‌هایی را که محفظه‌‌ی پریز را نگه داشته‌اند شل کنید و آن را در بیاورید تا بتوانید به آن سیم و کابل اضافه کنید. مراقب باشید اندازه‌ی کابلی که وصل می‌کنید درست باشد. اگر سیمی که قبلا کار شده 12 گیج است با سیم 12 گیج ادامه دهید و اگر 14 گیج کار شده با 14 گیج ادامه دهید. سیم سفید به ترمینال کروم در محفظه‌ی پریز و سیم‌مشکی به ترمینال برنجی وصل می‌شود. سیم اتصال به زمین به خود جعبه وصل می‌شود البته به شرطی که جعبه فلزی باشد.


اضافه کردن سیم‌کشی جدید از یک جعبه تقسیم

سیم‌کشی جدید را می‌توان به جعبه تقسیم ربط داد؛ البته به شرطی که فضای اضافی در داخل جعبه وجود داشته باشد. وقتی جریان برق قطع شد، رد سیم و کابل‌هایی را که به جعبه می‌رسند بگیرید تا مطمئن شوید برق 220 ولت را به خروجی 120 ولت و برعکس وصل نمی‌کنید.

برای بستن سیم جدید ابتدا با ردگیری سیم‌های سفید، سیم اصلی را پیدا کنید. در پوش بخش استفاده نشده را در بیاورید و سیم جدید را از جعبه عبور دهید. کابل را با بست ببندید تا در جعبه ثابت شود.


سیم‌کشی جدید برای لامپ سقفی

اگر لامپ سقفی شما با کلید کنترل نمی‌شود، می‌توانید سیم‌کشی کنید و به آن کلید وصل کنید. برق را قطع کنید و سیم‌ها را بر طبق کد رنگ به هم وصل کنید. سفید به سفید و مشکی به مشکی. سیم‌های اتصال به زمین را به اول هم  و سپس به جعبه‌ی فلزی و چراغ وصل کنید.


برای اضافه کردن سیم و کابل از رابط و ترمینالی استفاده کنید که با جنس سیم و کابل تطابق داشته باشد.

همیشه رابط‌ها را با نوع کابل استفاده شده مطابقت دهید

جعبه‌ها با هم تفاوت دارند و جعبه‌ای که شما خریده‌اید ممکن است در داخل خود رابط داشته باشد و یا ممکن است نداشته باشد. رابط‌های سیم و کابل به دو نوع عمده تقسیم می‌‌شوند و هنگام برقراری اتصال جدید باید تفاوت این دو نوع رابط را تشخیص دهید. رابط‌های دارای روکش فلزی، لبه‌های داخلی برای نگه داشتن غلاف فیبری در انتهای کابل دارند و رابط‌های غیر فلزی یک بست دو پیچی دارند که دور کابل قرار گرفته و آن را محکم می‌کند. همیشه حداقل 15 سانتیمتر از سیم را به داخل جعبه بکشید تا در صورت نیاز سیم کافی داشته باشید تا بتوانید اتصال جدیدی به وجود بیاورید.


از جعبه‌های استاندارد استفاده کنید

فقط از جعبه‌هایی استفاده کنید که برای کارهای برقی تولید شده باشد. جعبه‌ها را در جایی نصب کنید که همیشه در دسترس باشند. 


عبور دادن کابل از چند طبقه

در یک تو رفتگی پشت دیوار با دریل سوراخی را از طبقه‌ی بالا به طبقه‌ی پایین ایجاد کنید. این سوراخ باید به قدری بزرگ باشد که سیم و کابل به راحتی از آن عبور کند. سر سیم را قلاب کنید و یک نخ به آن ببندید و به نخ یک وزنه آویزان کنید بعد آن را از سوراخ جدیدی که زده‌اید عبور دهید.


اضافه کردن سیم جدید از جعبه‌های سقفی

خانه‌هایی را که اتاق زیر شیروانی دارند به راحتی می‌توان با استفاده از جعبه‌های سقفی سیم کشی کرد. این روش با بهره‌گیری از جاذبه کار اضافه کردن سیم را ساده‌تر می‌کند. کار را با وصل کردن کابل به جعبه به شکلی که قبلا توضیح دادیم شروع کنید. سپس با اره سوراخی را در یک محل دلخواه باز کنید و جعبه کابل را نصب کنید. 


قبل از اضافه کردن جعبه جدید برای کلید برق یا پریز تمام مواد فنی و ایمنی را به طور کامل رعایت کنید.

افزودن سیم جدید به دیوار

کابل را می‌توان بین دو خروجی که یکی از قبل وجود داشته و دیگری جدیدا نصب شده متصل و از میان دیوار رد کرد. نقطه‌ی خروجی جدید را پیدا کنید و محل تقریبی آن را علامت بزنید. جای تیرهای عمودی داخل دیوار از روی پلان خانه را پیدا کنید. علامت زدن را از تیر عمودی کنار خروجی موجود شروع کنید و با تیر مقابل محل خروجی جدید به اتمام برسانید.

حالا نوبت علامت زدن ابعاد دقیق خروجی جدید است . قبل از این جای خروجی را با یک اره یا وسیله‌ی دیگر در دیوار در بیاورید و مطمئن شوید که هم تراز خروجی قدیمی است.

با همان اره یا وسیله‌ای که دارید، از وسط تیر اول که روی آن علامت خورده شروع کنید و تا مرکز تیر دوم یک نوار 7.5 سانتیمتری از دیوار  را در بیاورید. یک اره‌ی دستی یا گرد بردارید و دو بریدگی به فاصله‌ی 2.5 سانتیمتر از یکدیگر و به عمق 2 سانتی‌متر ایجاد کنید. یک چکش و اسکنه بردارید و چوب میان بریدگی‌ها را در بیاورید. 

وقتی خروجی قدیمی را چک کردید و مطمئن شدید که برق قطع است، پوشش جعبه‌ی خروجی جدید را بر دارید. یک سر سیم را اضافه کرده و اگر بست دارد آن را محکم کنید و اگر  ندارد یک بست جدید روی کابل قرار دهید و پیچ‌های آن را سفت کنید تا در جای خود ثابت بایستد. مهره را از بست باز کرده و آن را از سوراخ روی جعبه وارد کنید، بعد آن را ببندید و محکم کنید. وقتی کابل ثابت شد سیم‌ها را وصل کنید. سپس پریز را جا بزنید و درپوش آن را بگذارید.

به سراغ جعبه‌ی جدید بروید و لاستیک یکی از سوراخ‌های آن را در بیاورید. جعبه هایی که از خود بست دارند کار را راحت‌تر کرده‌اند. تنها کاری که باید بکنید این است که سیم و کابل را از آن رد کنید و پیچ‌های بست را محکم کنید. در غیر این صورت از آویز مدیسون برای هر سمت استفاده کنید. سیم را از خروجی قدیمی از پشت دیوار و با استفاده از شکاف‌ها عبور داده و به جعبه‌ی جدید برسانید. بست را روی سیم ببندید و پریز را جا بزنید.

قبل از وصل کردن برق تمام قطعات را سرجای خود ببندید و جریان را تست کنید تا مطمئن شوید سیم‌کشی ایرادی ندارد. وقتی از سالم بودن آن اطمینان پیدا کردید، حفاظ کابل‌ها را روی شکاف‌های داخل دیوار وصل کنید و آن قطعه از دیوار را که با اره جدا کرده بودید جا بزنید و درزهای آن را پر کنید.



منبع : Doityourself