موبایل، تبلت، دستگاه‌های GPS و دیگر دستگاه‌های الکترونیکی از همیشه کوچک‌تر، سبک‌تر و قدرتمند‌تر شده‌اند. ارتباط اینترنتی بدون سیم، RFID  و بلوتوث به قسمت‌های ضروری این دستگاه‌ها تبدیل شده‌اند و این به ایجاد مکانیزم‌های انتقال پیچیده منجر شده است. از همین رو استفاده از سیم و کابل RF یا فرکانس رادیویی در موبایل رواج زیادی دارد. این نوع سیم و کابل آنتن‌های کوچک را به مدارهای داخل موبایل متصل می‌کند. فیش‌های این نوع سیم و کابل باید ارتفاع کمی داشته باشند تا ضخامت موبایل زیاد نشود. از طرف دیگر برای این‌که تعمیر آن‌ها راحت باشد، باید به سادگی از بورد موبایل جدا شده و به آن متصل شوند. یکی از فیش‌هایی که هم‌اکنون برای این کار استفاده می‌شود تنها 1.2 میلی‌متر ارتفاع دارد. این فیش‌های RF معمولا به کابل میکروکواکسیال با ضخامت 0.81 متصل می‌شوند. فیش‌ها و کابل‌های کوچک‌تر هم‌اکنون در دست ساخت هستند و به زودی به استانداردهای جدید تبدیل خواهند شد. 

تولید این نوع سیم و کابل با دقت کافی اهمیت زیادی دارد و روی عملکرد دستگاه تاثیر مستقیم می‌گذارد. یکی از چالش‌ها در مسیر تولید سیم و کابل بسیار کوچک، غلبه بر اشتباهات انسانی و حفظ دقت در فرایند تولید است. کابل‌های میکروکواکسیال باید به اندازه‌ی لازم برش بخورند؛ سپس، روکش، محافظ و عایق دو طرف آن‌ها برداشته شود و همه‌ی این کارها باید در فرایند تولید انبوه انجام شود. به خاطر اندازه‌ی کوچک این کابل، انجام این کارها به صورت دستی یا نیمه خودکار غیرممکن است. 

یکی دیگر از چالش‌های تولید‌کنندگان کنترل کیفیت است. در بیشتر موارد طول قسمتی از سیم و کابل که لخت شده باید اندازه‌گیری شود. در خصوص سیم و کابل میکروکواکسیال این کار بسیار پیچیده و زمان‌بر خواهد بود. از طرف دیگر استفاده از میکروسکوپ یا ذره‌بین نه‌تنها بهینه نیست، بلکه این نوع اندازه‌گیری در معرض خطر اشتباهات انسانی قرار دارد. برای این‌ کار باید از یک دوربین قدرتمند 360 درجه که اطلاعات ابعاد سیم و کابل را اندازه‌گیری و ضبط می‌کند استفاده کرد. 


بزرگترین چالش پیش روی تولیدکنندگان سیم کابل RF دستیابی به انعطاف‌پذیری لازم در عین حفظ سرعت عملکرد سیم و کابل است.

دیگر چالش پیش روی تولیدکنندگان دستیابی به انعطاف‌پذیری لازم در عین حفظ سرعت عملکرد سیم و کابل است. انتهای سیم و کابل کواکسیال باید با استفاده از یک نوع دستگاه سیم‌چین خاص که برای فیش‌های خاص طراحی شده قطع شود. در نتیجه تولیدکنندگان به دستگاهی نیاز دارند که برای سیم و کابل با اندازه‌های مختلف و فیش‌های متنوع کارایی داشته و فرایند آن قابل تنظیم باشد. حتی کوچک‌ترین تماس با کابل می‌تواند آن را خم کند و در بدترین حالت محصول نهایی کارایی لازم را نخواهد داشت. در نتیجه یک دستگاه تمام خودکار که فرایندی قابل کنترل داشته باشد در تولید سیم و کابل میکرو نقشی اساسی دارد. 

در حالی که نیاز به سیم و کابل کوچک رو به افزایش است، سرعت، دقت و کنترل کیفیت برای تولیدکنندگان سیم و کابل اهمیت زیادی پیدا کرده‌اند. ابزار دستی برای تولیدکنندگان موبایل و دستگاه‌های الکترونیکی دیگر کاربرد ندارند و یک دستگاه تمام خودکار که تمام چالش‌های تولید را کنار بزند برای این صنعت ضروری است. 


دستگاه تمام خودکار تولید سیم و کابل کواکسیال

CoaxCenter 6000 یک دستگاه تمام خودکار است که برای تولید سیم و کابل میکروکواکسیال و سیم‌های تک رسانا طراحی شده است. این دستگاه یک واحد سیم‌لخت‌کن منحصر به فرد چرخشی دارد که لایه‌های سیم و کابل را تک تک بر می‌دارد. این دستگاه طوری طراحی شده که به هیچ‌وجه در این فرایند به سیم و کابل آسیب وارد نمی‌کند. واحد سیم‌لخت‌کن این دستگاه برای سیم و کابل 40 AWG تا 5.5 میلی‌متری کاربرد دارد. بسته به قطر و سختی کابل، CoaxCenter 6000 می‌تواند سیم و کابل را تا طول 1.000 میلی‌متر برش بزند. حداقل طولی که این دستگاه می‌تواند برش بزند 15 میلی‌متر است. دستگاه تمام خودکار هم‌چنین توانایی برش مواد خامی مثل کاپتون، پلی اورتان، PVC، لاستیک و تفلون را دارد و با تنظیمات طول 100 میلی‌متر و برداشتن روکش هر دو طرف کابل، می‌تواند در یک ساعت 1.200 تکه کابل تولید کند. 

پس از برش خوردن و در ادامه‌ی فرایند، کابل فقط یه یک گیره متصل خواهد بود و به گیره‌ای دیگر منتقل نمی‌شود. به همین دلیل در طول این فرایند جای کابل تغییر نمی‌کند و دقت فرایند بالا می‌رود. پس از این‌که فرایند تمام شد، گیره بدون این‌که به کابل آسیبی بزند آن را رها می‌کند. تمام این فرایند توسط یک دوربین 360 درجه نظارت می‌شود و دیگر برای اندازه‌گیری نیازی به نیروی انسانی نیست. از این دوربین هم‌چنین برای کنترل کیفیت فرایند استفاده و تمام اطلاعات از جمله تصاویر سه‌بعدی از هر کابل ضبط می‌شود. 


منبع : Assemblymag