انحراف تیغه‌ بینی می‌تواند علت ژنتیکی داشته باشد یا بر اثر جراحت به وجود آید. آثار سوء این پدیده بیشتر از آن‌که با چشم دیده شود، احساس می‌شود. تیغه همان بخشی از بینی است که حفره‌های بینی را از هم جدا می‌کند. این بخش که از استخوان و غضروف تشکیل می‌شود می‌تواند در حین جراحی زیبایی بینی مورد عمل قرار بگیرد. 

وقتی تیغه بینی به صورت جداگانه و در عمل سپتوپلاستی مورد جراحی قرار می‌گیرد به این دلیل است که مشکل خاصی برای آن پیش آمده. به خاطر این‌که تیغه یا همان سپتوم در تنظیم جریان هوا نقشی اساسی بازی می‌کند، تغییر شکل آن منجر به بروز مشکلات خاص تنفسی از جمله مشکل در نفس کشیدن هنگام گرفتگی بینی یا حتی آپنه‌ی انسدادی خواب می‌شود. در واقع وجود مشکلات تنفسی این چنینی عامل بسیاری از اعمال جراحی زیبایی بینی  است.


آپنه‌ی خواب

آپنه‌ی انسدادی خواب، یک اختلال در خواب است که بر روی تنفس اثر گذاشته و به کاهش اکسیژن خون می‌انجامد و اغلب با انحراف تیغه‌ی بینی مرتبط است. خوشبختانه، جراحان انسداد را باز کرده و از خطراتی که آپنه‌ی انسدادی خواب می‌تواند برای سلامتی داشته باشد جلوگیری می‌کنند.

آپنه انسدادی خواب چیزی بیش از یک خروپف مزمن است و هنگامی که به‌خاطر آن جریان هوا مسدود شود، عمل تنفس متوقف می‌شود. کسانی که انحراف تیغه‌ی بینی دارند معمولا در ساعات بیداری هیچ مشکلی ندارند اما هنگام خواب، ماهیچه‌هایی که حفره‌های بینی و گلو را احاطه کرده‌اند شل می‌شوند و حفره‌های بینی که دارای انحراف تیغه هم  است را می‌بندند.

اصلاح انحراف تیغه‌ی بینی توسط متخصص کار نسبتا ساده‌ای است و این جراحی بین 45 تا 90 دقیقه طول می‌کشد. در سپتوپلاستی که یک جراحی بسته است عمل داخل پره‌های بینی صورت می‌گیرد و در بافت‌های بیرونی بینی هیچ بریدگی ایجاد نمی‌شود.


چگونگی برداشتن انحراف بینی توسط جراحان زیبایی بینی

در جراحی سپتوپلاستی که به منظور اصلاح انحراف تیغه صورت می‌گیرد، حفره‌های بینی باز شده و در نتیجه تنفس راحت‌تر می‌شود. قبل از جراحی داروی بیهوشی به بیمار تزریق شده تا در زمان جراحی درد نکشد. جراح برش‌های کوچکی را در پره‌های بینی به وجود می‌آورد تا بتواند تیغه را به طور مستقیم ببیند. در طی عمل در استخوان و غضروف تغییر شکل داده می‌شود تا هوای کافی اجازه‌ی جریان داشته باشد. وقتی شکل تیغه اصلاح شد بریدگی‌ها بسته می‌شوند. در برخی از موارد از اسپلینت‌های نرم پلاستیکی برای تسهیل فرآیند درمان استفاده می‌‌شود. بیمار چند ساعت پس از انجام جراحی زیبایی بینی می‌تواند به خانه بازگردد. 


منبع : Rhinoplastyny