هنگام انجام کارهای برقی یکی از مهم‌ترین کارهایی که باید بدانید نحوه‌ی در آوردن غلاف سیم و کابل غیر فلزی و لخت کردن تک تک سیم‌ها است. نحوه‌ی انجام صحیح این کار بسیار مهم است چون در غیر این صورت بر روی سیم‌ها بریدگی ایجاد شده یا مشکلات دیگری به وجود می‌آید . اما اگر قلق کار را یاد بگیرید، می‌توانید آن را به راحتی انجام دهید. 


نحوه‌ لخت کردن کابل غیر فلزی

برای این‌که بتوانید سیم‌های داخل کابل را لخت کنید، باید اول غلاف بیرونی کابل NM را جدا کنید. ابزار ویژه‌ای برای انجام این کار وجود دارد. این وسیله در اصطلاح چاک دهنده‌ی کابل نامیده می‌شود ولی عموما به آن سیم لخت کن می‌گویند که یک محفظه‌ی فلزی است که یک سوراخ در انتهای آن و یک دندانه‌ی فلزی در جلو دارد. کابل NM  را به داخل سیم لخت کن ببرید و از سوراخ آن بگذرانید. کابل را به حالت صاف در سیم لخت کن قرار دهید.

به قسمت جلوی سیم لخت کن یعنی همان قسمت دندانه دار فشار وارد کنید و آن را به عقب بکشید. با این کار غلاف بیرونی کابل بریده می‌شود. آن را کنار بزنید تا سیم‌ها و عایق کاغذی نمایان شود. عایق کاغذی را عقب بزنید و بررسی کنید و مطمئن شوید که سیم لخت کن سیم ها را زخمی نکرده باشد. اگر همه‌ی سیم‌ها سالم بودند آن‌گاه غلاف و عایق فلزی را به طور کامل جدا کنید.


هنگام لخت کردن سیم مهم‌ترین نکته‌ای که باید به‌خاطر داشته باشید این است که سیم لخت کن دارای شکاف‌های مختلف برای اندازه‌های مختلف سیم است.

نحوه‌ی لخت کردن سیم

هنگام لخت کردن سیم مهم‌ترین نکته‌ای که باید به‌خاطر داشته باشید این است که سیم لخت کن دارای شکاف‌های مختلف برای اندازه‌های مختلف سیم است. اگر سیم را در یک شکاف اشتباهی قرار دادید بریدگی عمیق ایجاد شده و سیم قطع می‌شود. نگاهی به سیم لخت‌کن خود بیندازید تا با شکاف‌های مختلف آن آشنا شوید. کنار هر شکاف باید یک عدد وجود داشته باشد. اگر با سیم 10 کار می‌کند باید آن را در شکافی قرار دهید که مخصوص سیم 10 است. 

سیم را از ته شکاف وارد کرده و سیم لخت کن را ببندید. سیم لخت کن را به آرامی تا 90 درجه بچرخانید. سیم را که داخل سیم لخت کن بسته قرار دارد به عقب بکشید. عایق کنار رفته و سیم مسی زیر آن نمایان می‌شود. اگر کار را به درستی انجام داده باشید نباید در جایی که عایق را از سیم جدا کردید خط افتاده باشد.


نکات و اخطار

  • هنگام خرید سیم لخت کن آن را امتحان کنید و ببینید به‌ راحتی در دست شما جا می‌گیرد یا نه. اگر این‌طور بود آن را بخرید. استفاده از سیم لخت کن‌های بزرگ‌تر و چندکاره برای افراد تازه کار بسیار دشوار خواهد بود.
  • هرگز  یک سیم داغ را لخت نکنید. در حین کار با سیم و کابل حتما دستگاه‌ها را خاموش کنید.


منبع : Ehow