با توجه به قیمت سیم و کابل فلکسی، باید با آن‌ها با دقت رفتار شود تا هنگام نصب آسیب نبینند. اطلاعات در این خصوص در منابع اینترنتی زیادی وجود دارد با این‌ حال، معمولا در نگهداری و رفتار با سیم و کابل فلکسی دقت لازم به کار گرفته نمی‌شود. البته تولیدکنندگان سیم و کابل روش‌های برای بهبود طراحی این نوع سیم و کابل پیدا کرده‌اند، اما آسیب دیدن سیم و کابل فلکسی معمولا ناشی از استفاده‌ی نادرست از آن است. در این مطلب دلایل اصلی کاهش عمر سیم و کابل فلکسی را برای‌تان آورده‌ایم و راه حلی برای این مشکل ارائه کرده‌ایم.

پیچ خوردن سیم و کابل به چه علت رخ می‌دهد؟ سیم و کابل وقتی پیچ می‌خورد که در اثر حرکت مکرر و یا رفتار نادرست با آن ظاهرش تغییر کند و از حالت صاف و مستقیم، حالتی پیچ‌دار و موج‌دار به خود بگیرد. این اتفاق به این خاطر رخ می‌دهد که رساناهای داخل سیم و کابل از جای اصلی خود بیرون می‌آیند و در حالت دیگری قرار می‌گیرند. به همین دلیل المان‌های دیگر سیم و کابل هم تغییر حالت می‌دهند و در نهایت کل آن پیچ می‌خورد یا شکلی مواج پیدا می‌کند. برای جلوگیری از این مشکل، باید برای سیم و کابل «منطقه‌ای امن» در نظر بگیرید.


منطقه امن سیم و کابل در واقع طولی از آن است که در سینی قرار دارد و از خمیدگی و پیچ خوردن در امان است.

منطقه امن سیم و کابل

منطقه امن سیم و کابل در واقع طولی از آن است که در سینی قرار دارد و از خمیدگی و پیچ خوردن در امان است. وقتی سیم و کابل 180 درجه خم شود، رساناهای داخل آن تحت فشار قرار می‌گیرند و قسمت‌هایی از سیم و کابل که خم نشده‌اند، کش می‌آیند. حالا تصور کنید این نیروها در محیطی دینامیک بر سیم و کابل وارد می‌شوند. اگر در این مسیر با مانعی برخورد کنند، به سمت مخالفت باز می‌گردند و این به ایجاد مشکلاتی منجر می‌شود. تصور کنید یک سنگ کوچک را در استخری پر از آب انداخته‌اید، یک موج کوچک ایجاد می‌شود و در تمام جهات گسترش می‌یابد. اگر سنگ به‌ اندازه‌ی کافی کوچک و استخر به اندازه‌ی کافی بزرگ باشد، موج‌ها قبل از رسیدن به کناره‌های استخر از بین خواهند رفت. حالا همین سنگ را در سینک پر از آب ظرفشویی بیاندازید. موج‌های حاصل به کناره‌های سینک می‌رسند و به سمت مخالف باز می‌گردند. مورد اول هدف ایجاد منطقه‌ی امن سیم و کابل است. نیروهای جاری در سیم و کابل باید قبل از این‌که با مانعی برخورد کنند از بین بروند. این نیروها متعدد هستند و در بعضی مواقع به یکدیگر اضافه می‌شوند، در چنین شرایطی یک یا دو رشته از رساناها کش می‌آیند. به این شکل این رساناها به سمت بیرون تمایل پیدا می‌کنند و رساناهای کوتاه‌تر خم می‌شوند. وقتی این اتفاقات رخ می‌دهد، کابل پیچ می‌خورد. 

بعضی‌ها می‌گویند طول منطقه‌ی امن باید 15 برابر قطر کابل باشد و بعضی می‌گویند 50 برابر. در واقع هیچ قانونی وجود ندارد که برای تمام مصارف و شیوه‌های نصب قابل اجرا باشد. اما برای تعیین منطقه‌ی امن باید تعداد رساناها، اندازه AWG، عایق و طول کابل را در نظر بگیرد. به زبان ساده‌تر هر چه کابل پیچیده‌تر، سنگین‌تر و طولانی‌تر باشد، منطقه‌ی امن نیز باید بزرگ‌تر باشد. 


منبع : Alphawire