تا به حال فکر کرده‌اید استفاده از سیم و کابل فیبر نور ی چه فوایدی برای شبکه‌های ارتباطی دارد؟ ما پنج دلیل بر این‌که چرا سیم و کابل فیبر نوری راه حلی مناسب برای داشتن شبکه‌ی انتقال داده با سرعت بالا است را برای‌تان آورده‌ایم.


ارتباط فیبر نوری پر سرعت است

واقعا سریع است. در دانشگاهی در اسکاندیناوی آزمایشی انجام شد و در آن با استفاده از یک کابل فیبر نوری و یک فرستنده و یک دریافت کننده، اطلاعات با سرعت 43 ترابیت بر ثانیه منتقل شدند. با این سرعت می‌توان یک ترابایت اطلاعات را در کمتر از یک پنجم ثانیه دانلود کرد. هم‌چنین با  این سرعت می‌توانید تمام داده‌های ویکی‌پدیا را در کمتر از دو ثانیه دانلود کنید. البته بیرون از دنیای آزمایشگاه هم سیم و کابل فیبر نوری داده‌ها را با سرعت بالایی منتقل می‌کنند. پر سرعت‌ترین ارتباط فیبر نوری موجود سرعتی بالغ بر 100 گیگابایت بر ثانیه دارند و IEEE، سازمانی که مشخصات سیم و کابل اترنت را تعریف می‌کند، در حال کار روی استانداردهای 400 گیگابایت و 1 ترابایت بر ثانیه است. 


سیم و کابل فیبر نوری سبک و کوچک است

یک رشته از سیم و کابل فیبر نوری قطری بالغ بر 125 میکرون و 1600 متر آن فقط 57 گرم وزن دارد. اگر بخواهید از این کابل به صورت استاندارد استفاده کنید، باید روی آن المان‌های حفاظتی غیر فلزی مثل آرامید و روکش محفاظتی نصب کنید و با تمام آن‌ها، وزن 1600 متر سیم و کابل فیبر نوری، فقط 6.8 کیلوگرم خواهد بود. 


سیم و کابل فیبر نوری با محیط زیست سازگارتر و از سیم و کابل الکتریکی مقاوم‌تر است.

سیم و کابل فیبر نوری بهینه است

استفاده از سیم و کابل فیبر نوری در سوختی که هواپیما برای فرستادن سیگنال در شبکه‌های سیم و کابلش استفاده می‌کند، یا برقی که یک گیرنده فرستنده برای فرستادن سیگنال از طریق کابل مصرف می‌کند موثر است. حتی انرژی که برای تولید سیم و کابل فیبر نوری مورد نیاز است از انرژی مصرفی تولید سیم و کابل مسی یا آلومینیومی کمتر است. از هر لحاظ که بررسی کنید، سیم و کابل فیبر نوری با محیط زیست سازگارتر است. 


سیم و کابل فیبر نوری مقاوم است

با این‌که سیم و کابل فیبر نوری خصوصیاتی دارد که باعث می‌شوند این نوع سیم و کابل به نگهداری و رسیدگی نیاز داشته باشد، در کل از  سیم و کابل  انواع الکتریکی مقاوم‌تر است. به همین دلیل است که از کابل فیبر نوری در شرایط سخت و برای مصارف نظامی، صنعتی، پزشکی و هوافضا استفاده می‌شود. فیبر نوری انعطاف زیادی دارد، در برابر فشار فیزیکی مقاوم است و از کشیده شدن آسیب نمی‌بیند. انواع مدرن کابل فیبر نوری طوری طراحی می‌شوند که در برابر شرایط سخت محیطی و نصب مقاوم باشند. 


استفاده از سیم و کابل فیبر نوری کم‌هزینه است

از لحاظ هزینه، هیچ نوع سیم و کابل نمی‌تواند با کابل فیبر نوری رقابت کند، مخصوصا وقتی هزینه‌های سیستم‌های ارتباطی را نیز در نظر بگیریم. عملکرد کابل فیبر نوری مثل دیگر انواع سیم و کابل ارتباطی با گذر زمان ضعیف نمی‌شود و امکان به‌روزرسانی تجهیزات هر دو طرف ارتباط بدون نیاز به تعویض کردن سیم و کابل، هزینه‌های نگهداری از آن را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. 


منبع : Carlisleit