آگاهی از مقاومت سیم و کابل در برابر دمای زیاد یا کم در انتخاب سیم و کابل مناسب و طول عمر آن تاثیر مستقیم دارد. اکثر افراد بالاترین دمایی که می‌خواهند سیم و کابل مورد نظر در آن کارایی داشته باشد را مشخص می‌کنند، اما توجهی به کمترین دما نمی‌کنند و از محدودیت‌های سیم و کابل در این خصوص آگاهی ندارند. هوای خیلی سرد ممکن است باعث شود سیم و کابل انعطاف‌شان را از دست بدهند و شکننده شوند. در چنین شرایطی نصب سیم و کابل مشکل خواهد بود و ممکن است هوای سرد به روکش و عایق سیم و کابل آسیب وارد کند. 


آزمایشات لازم برای سیم و کابل

آزمایشاتی در خصوص میزان انعطاف‌پذیری و تحمل فشار سیم و کابل در هوای سرد انجام می‌گیرد که حداقل دمای عملیاتی آن را تعیین می‌کند؛ این آزمایشات طوری طراحی شده‌اند که عملکرد رساناها، عایق و روکش سیم و کابل در هوای سرد را نشان دهند. 

  • آزمایش میزان انعطاف‌پذیری: این آزمایش میزان انعطاف‌پذیری و حفظ خاصیت پلاستیکی سیم و کابل در هوای سرد را مشخص می‌کند. در این آزمایش کابل درون یک فریزر با دمایی مشخص قرار می‌گیرد و برای مدت در آن‌جا می‌ماند. سپس کابل را دور یک محور می‌پیچند و پس از این‌که کاملا خم شد، آن را برای مدتی رها می‌کنند و سپس میزان آسیب‌ها را بررسی می‌کنند. 
  • آزمایش میزان تحمل فشار: در این آزمایش دو سندان چوبی را سرد می‌کنند و کابل را بین آن‌ها قرار می‌دهند طوری که وزن سندان‌ها روی کابل باشد. سپس روکش کابل را بررسی و میزان آسیب‌دیدگی آن را مشخص می‌کنند. 

آزمایش میزان انعطاف‌پذیری در هوای سرد برای بیشتر انواع سیم و کابل استاندارد صنعتی انجام می‌شود.

استانداردهای صنعتی

آزمایش میزان انعطاف‌پذیری در هوای سرد برای بیشتر انواع سیم و کابل استاندارد صنعتی انجام می‌شود، اما آزمایش میزان تحمل فشار فقط برای این‌که مشخص شود سیم و کابل در دماهای بسیار پایین هم کارایی دارد انجام می‌شود. 

حداقل دمای نصب

حداقل دمای نصب، کمترین دمایی است که می‌توان سیم و کابل را در آن نصب کرد. این دما از حداقل دمای عملیاتی سیم و کابل بیشتر است چون هنگام نصب، نیروی مکانیکی زیادی به سیم و کابل وارد می‌شود. هم‌چنین تولید‌کنندگان سیم و کابل برای نگهداری از آن توصیه‌هایی دارند:
  • سیم و کابل را یک روز قبل از نصب، در انبارهایی با دمایی مشابه با دمای محیط نصب سیم و کابل انبار کنید. 
  • هنگام حمل و نقل سیم و کابل باید دقت کافی را به خرج دهید تا زمین نخورند، خم نشوند و پیچ نخورند. 
  • سیم و کابل را به آرامی بکشید در دمای پایین، از قرقره‌ها و روغن مناسب استفاده کنید. 


منبع : Anixter