شاید جارو کردن کفپوش آسان‌ترین کار دنیا به نظر برسد، اما انجام منظم این کار اساس حفظ و نگهداری از کفپوش است. این کار به این دلیل اهمیت دارد که ذرات گرد و غباری که از کفش‌ها روی کفپوش می‌ریزد، به مرور زمان روی هم جمع شده و مانند یک سمباده سطح کفپوش را از بین می‌برد. 

اگر کفپوش شما دارای لمینت و یا از کاشی صیقل خورده است، این ذرات می‌توانند به آرامی پوشش محافظ آن را از بین ببرد. اگر کفپوش از جنس چوب باشد، اثرات مخرب آن بیشتر نمایان می‌شود. به همین دلیل اگر می‌خواهید نمای کفپوش خود را حفظ کنید، باید یک برنامه‌ی منظم برای جارو کردن آن داشته باشید. 

نکته: این کار می‌تواند با استفاده از جاروبرقی، تی نخی خشک یا مرطوب صورت گیرد اما جاروی دستی بهترین وسیله برای نظافت کفپوش است. این کار به منظور نگهداری، صورت می‌گیرد و برای لکه‌ها و یا تغییر رنگ نیاز به اقدامات جدی‌تری است.


جاروی دستی

گام اول: اولین چیزی که نیاز دارید یک جاروی دستی خوب است. جارو انواع مختلفی دارد. نوع نرم آن ساییدگی کمتری را در کفپوش‌های ظریف مثل کفپوش چوب‌پنبه‌ای و کفپوش مشمع به وجود می‌آورد اما آن‌چنان موثر نیست. نوع سخت جارو برای کندن آشغال‌هایی که به کفپوش چسبیده‌اند بهتر است اما اگر دقت نکنید، باعث ایجاد خراش روی کفپوش می‌شود.


برای انجام امور نظافتی منزل فرش‌ها و اثاثیه بزرگ را جا به جا کنید تا امکان تمیز کردن پشت و زیر این وسایل میسر شود.

جداسازی

گام دوم: بخش‌های مختلف کفپوش را از هم جدا کنید. این کار را می‌توانید با تقسیم اتاق‌های مختلف به بخش‌های جداگانه بر اساس المان‌های معماری انجام دهید. برای این‌که بهترین نتیجه را بگیرید، فرش‌ها و اثاثیه بزرگ را جا به جا کنید تا امکان تمیز کردن پشت و زیر این وسایل میسر شود.


جارو کردن فرش‌

گام سوم: در برخی از موارد جارو برقی برای تمیز کردن فرش‌ کفایت نمی‌کند و ناچارید آن را بتکانید یا به قالیشویی ببرید؛ یا این‌که جارو بدست بگیرید و خودتان دست به کار شوید که البته بسیار طاقت فرسا است و اگر توان فیزیکی این کار ندارید، بهتر است شرکت‌های امور نظافتی را خبر کنید. اگر خودتان می‌خواهید انجام این کار را به عهده بگیرید، اول از فرش‌ شروع کنید و بعد به سراغ کفپوش بروید چون در حین این کار، گرد و خاک همه جای اتاق را خواهد گرفت.


گردگیری

گام چهارم: اگر قصد گردگیری دارید این کار را هم قبل از جارو کردن کفپوش انجام دهید. گرد و خاکی که با گردگیری به هوا بلند می‌شود، نهایتا روی زمین می‌نشیند و مجبور می‌شوید دوباره کاری کنید.


جارو کردن به صورت بخش به بخش

گام پنجم: روی هر بخش جداگانه کار کنید و آشغال‌های آن را در یک جا جمع کنید. سعی نکنید کل سطح را یک‌جا تمیز کنید چون باعث ریختن آشغال شده و کار سخت‌تر می‌شود. به جای آن یک بخش را تمیز کرده و با یک خاک‌انداز، آشغال‌های آن قسمت را بردارید. استفاده از یک برس دستی کوچک‌تر در این‌جا بسیار کارساز است.


برای انجام بهتر امور نظافتی منزل گوشه‌ها و جاهای پرت‌تر اتاق را با یک برس دستی کوچک تمیز کنید.

بررسی دوباره اتاق

گام ششم: وقتی جاروکشی اتاق به پایان رسید نگاهی دقیق به اتاق بیندازید که مبادا گوشه‌ها و جاهای پرت‌تر اتاق را فراموش کرده باشید. یک برس دستی کوچک در این‌جا می‌تواند به شما کمک کند گرد و خاکی که در کنج دیوارها جمع شده است را تمیز کنید.


تی نخی

گام هفتم: این مرحله اختیاری است. می‌توانید از یک تی نخی مرطوب و یا خشک برای تمیز کردن باقیمانده‌ی گرد و خاک استفاده کنید. اضافه کردن یک قطره اسانس می‌تواند با خوش‌بو کردن اتاق تاثیر این کار را دوچندان کند.


کاشی ها

گام هشتم: اگر با کفپوش کاشی سروکار داشته باشید، می‌دانید که ‌آشغال و کثیفی می‌تواند در بین بندهای میان کاشی‌ها نفوذ کند. برای در‌آوردن این کثیفی‌ها باید از یک برس کوچک‌ استفاده کرد. اجازه ندهید این آشغال‌ها به مدت طولانی در بین بندها بمانند چون به مرور زمان باعث ایجاد لکه می‌شوند.


منبع : About