همان‌طور که می‌دانید، سیم و کابل بدون وجود رساناها وجود خارجی نخواهند داشت. بخش رسانای سیم و کابل یک مفتول طنابی شکل بدون عایق است که برای انتقال جریان الکتریکی ساخته شده است. از مواد رسانای متنوعی در صنعت سیم و کابل استفاده می‌شود اما رایج‌ترین آن‌ها، مس و آلومینیوم هستند. مس بین فلزات بهترین رسانای الکتریکی و گرمایی است و به همین دلیل، رایج‌ترین رسانا در صنعت سیم و کابل محسوب می‌شود. این یعنی مس می‌تواند با هزینه‌ی کم و بهترین عملکرد، گرما و الکتریسیته را انتقال دهد و در مقایسه با فلزاتی مثل نقره و طلا، برای استفاده در صنعت سیم و کابل مناسب‌تر است. 


مس قلع‌ اندود در برابر ساییدگی مقاوم است و به راحتی لحیم می‌شود و به همین دلیل، پراستفاده‌ترین رسانا در صنعت سیم و کابل است.

مس قلع‌ اندود در برابر ساییدگی مقاوم است و به راحتی لحیم می‌شود و به همین دلیل، پراستفاده‌ترین رسانا در صنعت سیم و کابل است. این فلز هم‌چنین از باقی رساناها ارزان‌تر است و به راحتی شکل می‌گیرد، انعطاف‌پذیر است و دوام زیادی دارد. با این‌حال مس قلع اندود فقط در دمای 120 تا 150 درجه‌ی سانتی‌گراد کاربرد دارد و در دماهای بالاتر، قلع روی آن اکسیده یا ذوب می‌شود. دیگر انواع رساناهای مسی شامل موارد زیر هستند:

  • مس قلع اندود سنگین: برای وسایل گرمایشی فرکانس بالا استفاده می‌شود.
  • مس اندود: از مس قلع‌ اندود انعطاف کمتری دارد و بیشتر برای لحیم کاری دستی استفاده می‌شود.
  • مس با روکش نقره: این نوع مس در دماهای بالا تا 200 درجه‌ی سانتی‌گراد کاربرد دارد و بیشتر برای مصارف فرکانس بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • آلیاژ قوی مس HSCA: از این نوع آلیاژ مس معمولا در صنعت هوافضا استفاده می‌شود.
  • مس با روکش نیکل: این نوع مس از مس با روکش نقره ارزان‌تر است و برای مصارف درازمدت در دمای 200 تا 260 درجه‌ی سانتی‌گراد استفاده می‌شود.
  • استیل با روکش مس: از استیل با روکش مس بیشتر در سیم و کابل کواکسیال استفاده می‌شود. استیل موجود در سیم و کابل کواکسیال خاصیت «پیام رسانی» دارد. 

رساناهای آلومینیومی شبیه رساناهای مس هستند، اما فقط برای مصارف خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند. اندازه‌ی سیم و کابل آلومینیومی که به‌جای سیم و کابل مسی استفاده می‌شود، دو برابر سیم و کابل مسی است. اهمیت مواد رسانای سیم و کابل در این است که بدون شک، انتخاب صحیح در خصوص مواد رسانا روی عملکرد سیم و کابل برای مصارف مختلف، تاثیر مستقیم دارد.


منبع : Alphawire