المان‌های کمی از طراحی دکوراسیون داخلی، به‌ اندازه‌ی آینه در آن موثر هستند. آینه باعث می‌شود فضاهای کوچک بزرگ‌تر به‌نظر برسند، به دکوراسیون گرما می‌بخشند و نور را در اتاق منعکس می‌کند. در نتیجه می‌توان گفت آینه یک راه حل چند لبه برای چالش‌های طراحی دکوراسیون است. اما تصمیم‌گیری در خصوص اندازه، شکل و سبک آینه می‌تواند کمی دشوار باشد. با مجله ایرانگان همراه باشید تا تصمیم‌گیری در این خصوص هم برای‌تان آسان شود. 


اندازه‌‌ آینه

اندازه و مقیاس در خصوص وسایلی که به دیوار آویزان می‌کنید اهمیت زیادی دارد. پس هنگام انتخاب آینه سوالات زیر را از خود بپرسید:

  • آینه کجا نصب خواهد شد؟
  • اندازه‌ی دیواری که آینه روی آن نصب خواهد شد چقدر است؟

اگر می‌خواهید آینه را بالای مبل نصب کنید، می‌توانید آینه‌ای به‌ اندازه‌ی مبل تهیه کنید که به چشم بیاید؛ یا اندازه‌ی آن را سه چهارم طول مبل انتخاب کنید که هم به چشم بیاید، هم مرکز توجه نشود. همین فرمول را در خصوص گروهی از آینه‌ها استفاده کنید. چند آینه را کنار هم قرار دهید تا طول مبل را پوشش دهند یا به سه چهارم طول مبل اکتفا کنید. هر دو روش موثر واقع می‌شوند اما نتایجی متفاوت دارند. هر چه طول آینه‌ها بیشتر باشد، تاثیر بیشتر در دکوراسیون می‌گذارند. 
بهتر است بدانید در طراحی دکوراسیون قانون سفت و سختی وجود ندارد، اما طبق ضوابط باید همیشه 30 سانتی‌متر بالای آینه را خالی بگذارید. اگر می‌خواهید بالای شومینه آینه بگذارید، آینه‌ای انتخاب کنید که فضای بین شومینه و سقف را پر کند. هم می‌توانید پایین آینه را روی تاقچه‌ی بالای شومینه بگذارید، هم این‌که آن را به دیوار آویزان کنید. معمولا بهتر است از شکل آینه به‌عنوان راهنما استفاده کنید. آینه‌های مستطیل یا دایره شکل همیشه در مرکز، ظاهر بهتری دارند. اما آینه‌های گوشه‌دار اگر به دیوار تکیه داده شوند بسیار زیباتر به‌نظر خواهند آمد.

برای این‌که دکوراسیون داخلی خانه را منحصربه فرد کنید، آینه‌های مدرن و غیرسنتی را نیز مد نظر قرار دهید.

با شکل‌ها بازی کنید

با توجه به این‌که شکل آینه‌ها تنوعی بی‌پایان دارد، انتخاب آینه‌ی مناسب می‌تواند گیج‌کننده باشد. برای این‌که دکوراسیون داخلی خانه را منحصربه فرد کنید، گزینه‌های مدرن و غیرسنتی را نیز مد نظر قرار دهید. روی دیوارهای کوچک، آینه‌های بزرگ نصب کنید تا بزرگ‌تر به‌نظر برسند. دیوارهایی که خالی از جزئیات معماری هستند، بهترین مکان برای نصب آینه محسوب می‌شوند. اما برای این‌که دکوراسیون منزل را جالب‌تر کنید، یک آینه‌ی مستطیل شکل کلاسیک انتخاب کنید. بهتر است اندازه‌ی آینه تقریبا با اندازه‌ی دیوار برابر باشد. اگر دکوراسیون خانه مینیمال است و مبلمان وسایل همه زاویه‌دار هستند، با نصب کردن یک آینه‌ با قابی خمیده تعادل را در دکوراسیون برقرار کنید. گاهی اوقات هم آینه‌ی مربعی بهترین انتخاب است. قاب آینه نقش زیادی در  ست شدن آن با دکوراسیون اتاق دارد. قاب یک المان تزئینی است و می‌تواند شکل‌های زیادی داشته باشد.

به سبک دکوراسیون منزل توجه کنید

آینه بسته به سبکش، می‌تواند مکمل دیگر المان‌های دکوراسیون داخلی باشد، یا خود سبکی جدید به آن اضافه کند. در دکوراسیون مدرن و مینیمال، استفاده از آینه‌ای با قابی باریک و مستطیلی می‌تواند مناسب باشد. در چنین دکوراسیونی هر چه آینه کمتر تزئینی باشد، بیشتر با دکوراسیون ست می‌شود. استفاده از آینه‌های مجسمه‌ای یا سه بعدی در دکوراسیون مدرن عالی است. جدای از کاربرد، این‌طور آینه‌ها نقش اثر هنری را نیز بازی می‌کنند و المانی چشم‌گیر در دکوراسیون محسوب می‌شوند. اگر به‌دنبال فضاهای آرامش‌بخش هستید و نمی‌خواهید دیوارها را با تابلو تزئین کنید، یک آینه‌ که نقش اثر هنری را نیز بازی می‌کند انتخاب مناسبی است. همیشه از جایی که می‌خواهید آینه را روی آن نصب کنید عکس بگیرید و هنگام خرید، از آن به‌عنوان مرجع استفاده کنید.


منبع : Houzz