اتوماسیون صنعتی در سال‌های اخیر دچار تغییرات زیادی شده است که به همین دلیل، تولیدکنندگان مجبورند راهبردهای خاصی برای استفاده از اترنت صنعتی در نظر بگیرند. با رواج یافتن استفاده از کنترل‌کننده‌های اترنتی، کامپیوترها و دوربین‌ها شبکه‌های قدیمی صنعتی دیگر کارایی ندارند. در محیط‌های صنعتی، نیاز زیادی به سیم و کابل اترنت برای متصل کردن شبکه‌های اتوماسیون و فرایند‌های کنترل وجود دارد. با استفاده از سیم و کابل اترنت، سیستم‌های اتوماسیون تولید‌کنندگان مختلف به هم متصل می‌شوند. اترنت صنعتی از اتصالات شبکه‌ها کمک می‌گیرد تا هزینه‌ها را کاهش دهد و ارتباطات بین کنترل‌کنندگان صنعتی را بهبود بخشد. البته وجود شرایط سخت در محیط‌های صنعتی، انتخاب سیم و کابل اترنت مناسب برای مصارف صنعتی را مشکل می‌کند و به دقت بیشتری نیاز دارد.

بعضی نکات قوت استفاده از اترنت به‌عنوان پروتکل ارتباطات شبکه شامل موارد زیر می‌شود:

  • سرعت بیشتر: سرعت انتقال ارتباطات از طریق سیم و کابل اترنت می‌تواند بین Kbit/s 9.6 تا 1 Gbit/s باشد. 
  • مسافت بیشتر.
  • توانایی استفاده از اکسس پوینت‌های استاندارد مثل روتر، هاب، سوییچ و کابل که از دستگاه‌های معادل آن‌ها که از سریال پورت استفاده می‌کنند بسیار ارزان‌تر هستند.
  • توانایی داشتن بیش از دو نود در هر لینک.
  • برخورداری ساختار Peer to Peer  که می‌تواند جایگزین ساختار Master- Slave  شود.
  • امکان تعامل متقابل برای کامپیوترهای داخل شبکه.

با این حال، انتقال دادن شبکه‌های سیم و کابل اترنت از دفاتر و شرکت‌ها به محیط‌های صنعتی، کار ساده‌ای نیست. سیم و کابل در شرکت‌ها در معرض آسیب خاصی قرار ندارند، اما محیط‌های صنعتی معمولا شرایط سختی دارند و سیم و کابل به راحتی در آن‌ها آسیب می‌بیند. یک کابل اترنت معمولی شامل چند رشته‌ی به هم پیچیده شده و یک محفظه‌ی فلزی است که روکش هم دارد. معمولا از مس بدون اکسیژن به‌عنوان رسانای کابل اترنت استفاده می‌شود که 99.95٪ مس است و میزان رسانایی آن 101٪ است. برای این‌که میزان مقاومت روی 100 اهم بماند، از فوم برای عایق کردن کابل اترنت صنعتی استفاده می‌شود. 


منبع : Alphawire