محفظه سیم و کابل از ماده‌ای رسانا است که آن را احاطه می‌کند. کاربرد این محفظه جلوگیری از خارج شدن سیگنال‌ها از سیم و کابل است. هم‌چنین از وارد شدن سیگنال‌های خارجی به سیم و کابل جلوگیری می‌کند. ممکن است از بافت، جوشن و فلزات موج‌دار به‌عنوان محفظه‌ی سیم و کابل استفاده شود که از آن به صورت فیزیکی هم محافظت می‌کند. حالا که می‌دانید محفظه‌ی سیم و کابل چیست، بیایید با هم انواع مختلف اختلال در این محفظه را بررسی کنیم:

  • اختلال الکترومغناطیس: اختلالات الکترومغناطیس عملکرد دستگاه‌های الکترونیکی و الکتریکی را ضعیف می‌کنند. موتورهای الکتریکی یا بالاست الکتریکی موجود در لامپ‌های فلورسنت به اختلال الکترومغناطیس منجر می‌شوند. 
  • اختلال ایستابرقی: اختلالات ایستابرقی بین دستگاه‌ها و امواج تولیدی آن‌ها رخ می‌دهد.

چند نوع محفظه رایج برای سیم و کابل استفاده می‌شود که آن‌ها را برای‌تان لیست کرده‌ایم:
  • محفظه‌های بافته: این قدیمی‌ترین نوع محفظه سیم و کابل است. ریشه‌ی این نوع محفظه به صنعت تولید بند کفش باز می‌گردد و دستگاه‌هایی که برای بافتن بند کفش استفاده می‌شدند، بعدها برای تولید بافت‌های فلزی مورد استفاده قرار گرفتند. این نوع محفظه از سیم بافته می‌شود. بیشتر محفظه‌های بافته، از مس، مس نازک، آلومینیوم یا استیل بافته می‌شوند. از ریون و فایبرگلاس هم در بعضی موارد برای قوی‌تر کردن محفظه‌ها استفاده می‌شود، اما این مواد رسانا نیستند و نمی‌تواند به‌عنوان محفظه استفاده شوند. از مواد دیگری هم برای درست کردن محفظه استفاده می‌شود، اما در صنعت سیم و کابل رواج زیادی ندارند. محفظه‌های بافته معمولا 55٪ تا 95٪ پوشش‌دهی دارند. این نوع محفظه‌ از محفظه‌های نواری گران‌تر است و سخت‌تر از بین می‌رود. 
  • محفظه‌های مارپیچ: این نوع محفظه به نوع قبل شباهت‌های زیادی دارد با این تفاوت که از رشته‌های سیم که به شکل مارپیچ دور سیم و کابل پیچیده می‌شوند ساخته شده است. محفظه‌ی مارپیچ نسبت به محفظه‌های بافته انعطاف بیشتری دارد. محفظه‌های مارپیچ 95٪ تا 98٪ پوشش‌دهی دارند و بیشتر برای سیم و کابل صوتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. 
  • محفظه‌های نواری: این نوع محفظه از مواد اولیه‌ی متنوعی ساخته می‌شود. محفظه‌ی نواری معمولا یک لمینت آلومینیوم و پلی‌استر دارد که با چسب به هم چسبیده‌اند. این نوع محفظه شکننده است و مقاومت فیزیکی کمی دارد. 
  • محفظه‌ی سه گانه: محفظه سه گانه از ترکیب فویل، محفظه بافته و فویل ساخته می‌شود. 
  • محفظه‌ی چهارگانه: این نوع محفظه از ترکیب فویل، محفظه‌ی بافته، فویل و محفظه‌ی بافته ساخته می‌شود و بیشتر برای سیم و کابل سه لایه مورد استفاده قرار می‌گیرد.


منبع : Alphawire