وقتی یک ساعت صرف  لاک زدن می‌کنید و در یک چشم بهم زدن خراب می‌شود و تمام زحمت‌های‌تان  به باد می‌رود، چه حسی پیدا می‌کنید؟ آیا کلمه‌ای برای بیان این احساس وجود دارد؟ بله، شاید درست نباشد آن را بگوییم، ولی می‌دانید منظور ما چیست. می‌توانید به‌جای آن هر دو هفته یک بار به یک سالن زیبایی بروید و پول زیادی برای یک ژل مانیکور  ارزان قیمت خرج کنید. یا این‌که می‌توانید این کار را در خانه اما به‌طور صحیح انجام دهید. در این مطلب اشتباهات رایج  در خصوص مانیکور و راه‌های اجتناب از آن‌ها را برای‌تان آورده‌ایم.


چیدن کوتیکول

یکی از اشتباهاتی که هنگام مانیکور کردن صورت می‌گیرد، چیدن کوتیکول یا همان پوست نازک و ظریف اطراف ناخن است. این کار را انجام ندهید چون کاملا بی‌فایده است. هر چه بیشتر کوتیکول را بچینید، بیشتر رشد می‌کند و مهم‌تر این‌که کوتیکول بافتی است که بستر ناخن را از باکتری‌ها و سایر آلاینده‌ها محافظت می‌کند و بریدن آن این مانع مهم را از بین می‌برد. 

بار دیگر که هوس چیدن کوتیکول را کردید، همان‌جا دست نگه دارید. چند قطره روغن کوتیکول روی آن بمالید و با یک گیره مخصوص آن را کنار بزنید و یا بعد از گرفتن یک دوش با آب گرم این کار را انجام دهید. کوتیکول پوستی بسیار نازک است و مرطوب نگه داشتن آن به ویژه در زمستان کاری مشکل است و اگر مرطوب نباشد، ترک می‌خورد و همان‌طور که می‌دانید بسیار دردناک است. همیشه مقداری روغن کوتیکول روی میز خود داشته باشید تا در صورت خشک شدن روی آن‌ها بمالید. پس از شستن ظرف‌ها مقداری روغن نارگیل یا زیتون به دست‌های خود بمالید.


کشیدن سوهان به جلو و عقب روی ناخن‌ها

نوک ناخن شما قدیمی‌ترین و شکننده‌ترین بخش آن است و کشیدن سوهان به صورت جلو و عقب ممکن است باعث چاک خوردن، پوسته شدن و یا شکستن آن شود. در یک جهت سوهان بزنید. لبه‌ی سوهان را در گوشه خارجی ناخن قرار دهید به این سو و آن سوی نوک آن بکشید و وقتی به وسط آن رسیدید، دست نگه دارید. کار را در همان جهت تکرار کنید تا این‌که شکل دلخواه به‌دست آید و سپس به سمت دیگر بروید. 


بافر زدن یکی از مراحل مهم مانیکور است چون صاف کردن لبه‌ها، لکه‌های روی ناخن را پاک کرده و کمک می‌کند که لاک به آن بچسبد.

افراط در استفاده از بافر

بافر زدن یکی از مراحل مهم مانیکور است چون صاف کردن لبه‌ها، لکه‌های روی ناخن را پاک کرده و کمک می‌کند که لاک به آن بچسبد. اما ساییدن شدید با بافر می‌تواند ناخن‌ها را نرم کرده و یا حتی آن‌ها را بشکند.

شما فقط می‌خواهید ‌لایه‌ی بالایی ناخن را صاف کنید. با استفاده از یک بافر چهار طرفه کل سطح ناخن را با زبرترین طرف آن بافر بزنید و سه طرف دیگر را به ترتیب استفاده کنید تا این‌که ناخن‌های‌تان براق شوند.


صرف نظر کردن از بیس کت

تا به حال دقت کرده‌اید که وقتی از بالم لب استفاده می‌کنید، رژلب چقدر زیباتر روی لب‌ها می‌نشیند؟ بیس کت هم دقیقا همین کار را برای ناخن انجام می‌دهد و سطح آن را برای پذیرش بهتر اولین لایه‌ی لاک بدون لکه لکه شدن آماده می‌کند. از آن‌جایی که بی کست به‌عنوان واسطه‌ای چسبناک میان لاک و ناخن عمل می‌کند، باعث ماندگاری بیشتر آن می‌شود.

لایه‌ی نازکی از بیس کت را روی ناخن‌هایی که تازه بافر و سوهان زده‌اید بکشید و بلافاصله سراغ لاک بروید. بیس کت‌ها طوری ساخته می‌شوند که زود خشک شوند پس نیاز به صبر کردن نیست. اگر تنها روی یک ناخن کار می‌کنید پس از زدن بیس کت 60  ثانیه صبر کنید و سپس لاک بزنید.


فرونبردن ناخن‌ها در آب گرم قبل از شروع کار

آن کاسه‌ی آب گرم کف‌آلودی که مانیکوریست‌ سالن زیبایی همیشه کنار خود دارد و از شما می‌خواهد دستان‌‌تان را در آن فرو کنید، برای سرگرمی و یا خوشایندی شما نیست بلکه بسیار اهمیت دارد. کار این کاسه آب راحت‌تر کردن و ایمن‌تر کردن سوهان زدن، بافر زدن و کنار زدن کوتیکول‌هاست. سوهان زدن ناخن‌های خشک آن‌ها را بیشتر مستعد چاک خوردن می‌کند. این نکته درمورد کوتیکول‌‌ و پوست خشک نیز صدق می‌کند. 

قبل از شروع مانیکور، ناخن‌ها و یا اصلا کل دست را به مدت 5 تا 10 دقیقه در آب گرم نگه دارید. چند قطره روغن اسطوخودوس هم استفاده کنید تا حالتی آرام‌بخش را تجربه کنید یا از روغن ضد پیری موضعی استفاده کنید تا ویتامین آن قسمت تامین شده و مرطوب‌تر شود.


یکی از شایع‌ترین اشتباهات مانیکور آغشته کردن بیش از حد برس با لاک است.

آغشته کردن بیش از حد برس با لاک

لایه‌های نازک لاک کلید یک مانیکور  ماندگار است. اگر لاک بیش از حد ضخیم باشد به راحتی پوسته پوسته می‌شود. برس را در لاک فرو برده و آن را به لبه‌های بطری بکشید تا این‌که فقط روی یک طرف آن لاک باقی بماند. یک لایه‌ی بسیار نازک روی آن بمالید، 60 ثانیه صبر کنید سپس نقاط خالی را پر کنید و بعد با لایه‌ی دوم کل آن را بپوشانید.


لاک زدن بعد از مالیدن لوسیون

استفاده از لوسیون قبل از مانیکور به داشتن دستانی جوان کمک زیادی می‌کند اما متاسفانه سدی چرب میان منافذ صفحه‌ی ناخن و لاک ایجاد می‌کند. پس از مرطوب کردن، یک تکه پنبه را در محلول پاک‌کننده‌ی لاک فرو برده و قبل از اضافه کردن بیس کت و هاردنر ناخن روی ناخن‌ها بکشید.


سر ناخن‌ها را مهروموم نمی‌کنید

اگر لاک در قسمت سر ناخن‌های شما به راحتی پوسته‌پوسته می‌شود، باید لبه‌ی ناخن را با لاک و تاپ کت به منظور ایجاد یک لایه‌ی محافظ مهر وموم کنید.

بعد از این‌که اولین لایه‌ی لاک را زدید، نوک برس رابه سمت جلو و عقب بر روی لبه‌‌ی آزاد ناخن بکشید. همین کار را با تاپ کت دوم نیز انجام دهید. برای اطمینان خاطر بیشتر دو یا سه روز بعد تاپ کت را از نو انجام دهید.


منبع : Prevention