به هر شهر بزرگی در جهان سفر کنید، با منظره‌ی آشنایی از  غبار قهوه‌ای رنگ مواجه می‌شوید که در فراز شهر در حال مانور دادن است. این غبار مه‌دود نام دارد. مه‌دود بیشتر از اتومبیل‌های شاسی بلند و پیک‌آپ‌ها حاصل می‌شود یعنی همان خودروهایی که بیشتر ما همه روز می‌رانیم. مه‌دود با خود دی‌اکسید کربن نیز می‌آورد که یک گاز گل‌خانه‌ای است و عامل اصلی تغییرات آب هواست. رشد شهرها نیز به این مشکل اضافه شده و حمل و نقل را با چالش مواجه کرده است. در آمریکا خودروها در هم گیر کرده‌اند و چیزی که زمانی "ساعت شلوغی" نامیده می‌شد امروزه از ساعت 5 صبح شروع می‌شود و تا ساعت 7 عصر  ادامه دارد. اما اوضاع رو به بهبودی است. موج جدیدی از نو‌آوری در شرکت‌های خودرو سازی و فناوری خودرو تجربه‌ی رانندگی را متحول خواهد کرد. نگران نباشید، خودرو از صفحه‌ی روزگار محو نخواهد شد بلکه نیروی خود را از انرژی‌های جایگزین خواهد گرفت و در برخی موارد، ساختار آن نیز تغییر خواهد کرد. "خودروهای مفهومی" همان چیزی‌ است که سازندگان اتومبیل برای آینده در نظر دارند. در تلاش برای حل معضلات آلودگی و شلوغی خیابان‌ها، تمرکز  این سازندگان برروی خودروهای هوشمندتر، چابک‌تر و ایمن‌تر خواهد بود. هم‌چنین این نسل از خودروها بدون راننده خواهند بود و فردی را که پشت فرمان نشسته زیر نظر و کنترل خواهند داشت و همین طور برای جلوگیری از تصادف، با خودروهای دیگر در ارتباط خواهند بود. در این مطلب هفت خودرو مفهومی را که احتمالا در سال 2025  سوار خواهیم شد معرفی می‌کنیم. حتی در حال حاضر یک مدل از این خودروها مرحله آزمایشی را می‌گذراند و خودرو دیگری هم که اگر شرکت مربوطه متعهد به اتمام آن باشد، ممکن است تا قبل از سال 2020 به تولید برسد.


فولکس‌واگن نیلز

فولکس‌واگن نیلز

فولکس‌واگن نیلز یک خودرو الکتریکی برای استفاده در شهر است که به‌صورتی طراحی و مهندسی شده که حس مفرح و پویایی را به راننده می‌دهد و در عین‌حال، آلایندگی و سروصدا ندارد. طرح آن مانند خودرو فرمول 1 است یعنی راننده در وسط قرار می‌گیرد، یک موتور الکتریکی سبک 25 کیلو وات در پشت قرار می‌گیرد که چرخ‌های عقب را به حرکت در می‌آورد، به همراه 4  لاستیک 43  سانتیمتری. این خودرو با حداکثر سرعت نزدیک به 130 کیلومتر در ساعت برای بسیاری از از افراد ایده‌آل خواهد بود.


مرسدس بنز اف 125

مرسدس بنز اف 125

اگرچه دشوار است که بگوییم خودروها در سال 2025  چه شکلی خواهند بود، اما تا همین حد می‌دانیم که مرسدس هنوز به ساختن خودروهای لوکس برای کسانی که پول خرید آن را دارند ادامه خواهد داد. اف 125 تمام آن چیزهایی را که یک خودرو 4 سرنشین لوکس در سال 2025 باید داشته باشد را داراست و یک خودرو هیبریدی پلاگین پیل‌ سوختی است. نیروی الکتریکی برای چهار موتور که هر کدام در یکی از چرخ‌ها قرار دارند به وسیله‌ی پیل سوختی تامین می‌شود. این اتومبیل که در مرحله‌ی‌ تحقیقاتی قرار دارد از یک باتری لیتیوم-سولفور  10 کیلووات بهره می‌گیرد. موتورها با هم 231  اسب بخار نیرو تولید می‌کنند و  به چهارچرخ تحرک می‌دهند که مرسدس آن را e4Matic  می‌نامد. استفاده از پلاستیک تقویت شده با فایبر، آلومینیوم و فولاد قوی وزن خودرو را به حداقل رسانده است. این خودرو می‌تواند بدون دخالت راننده به‌طور اتوماتیک مسیر حرکت را عوض کرده از میان ترافیک عبور کند. شرکت مرسدس می‌گوید اف 125 می‌تواند تنها با نیروی باتری مسافتی نزدیک به 50 کیلومتر را طی کند و پس از اتمام آن نیروی خود را از سوخت سلولی تامین می‌کند.


شورولت ای‌ان- وی2.0

شورولت ای‌ان- وی2.0

شاید این طور به نظر برسد که طراحان نسل دوم ای‌ان-وی 2.0 یک کفشدوزک و یک ربات تبدیل‌شونده را با هم ترکیب کرده‌اند. این خودرو برقی دو سرنشین، مسافت 40 کیلومتر را با انرژی حاصل از یک باتری لیتیوم-یون با سرعت 40 کیلو‌متر بر ساعت طی می‌کند. این خودرو در پاسخ به نگرانی‌های موجود در ارتباط با ترافیک، در دسترس بودن جای پارک، آلودگی هوا و قیمت طراحی شد.


نیسان پیوو 3

نیسان پیوو 3

همان‌طور که باید حدس زده باشید، نیسان پیوو 3 دنباله‌رو همان پیوو 1 و پیوو 2 است. اما برخلاف مدل‌های پیشین، این خودرو کوچک الکتریکی برای سه سرنشین طراحی شده است و دارای ویژگی‌هایی اختصاصی است. اول این‌که دو در آن، مانند مینی‌ون به صورت کشویی باز و بسته می‌شود و برای پارکینگ‌‌های کوچک مناسب است. صندلی راننده در مرکز قرار دارد و در دو طرف آن صندلی‌های سرنشین تعبیه شده است. نیروی مورد نیاز آن توسط موتورهایی که درون چرخ‌ها قرار دارد تامین می‌شود که انرژی آن‌ها توسط باتری لیتیوم-یون تامین می‌شود. چرخش چرخ‌ها‌ی‌ عقب  باعث می‌شود که پیوو 3 عملا روی محور خود بچرخد و به گفته‌ی شرکت نیسان، یک ای‌می با طول 3 متر می‌تواند روی جاده‌ای به عرض 4 متر دور برگردان بزند. اما بزرگ‌ترین ویژگی پیوو 3 در بخش الکترونیکی آن است. رانندگان می‌توانند سیستمی را که نیسان آن را "کمک پارکینگ اتوماتیک" می‌نامد به خدمت بگیرند. این سیستم نه‌تنها محل پارکینگ را پیدا می کند، بلکه اتومیبل را پارک می‌کند و خود به‌ خود شارژ می‌شود و وقتی با تلفن هوشمند فراخوانده می‌شود، باز می‌گردد. تنها عیب آن این است که این قابلیت  تنها در پارکینگ‌های مجهز به این سیستم آن هم در آینده مثلا سال 2025  قابل استفاده است.



ادامه دارد ...


منبع : About