وقتی به ربات‌ها فکر می‌کنید چه تصویری به ذهن‌تان می‌آید؟ دست‌های رباتی، رقص‌های مسخره یا صحنه‌ای از فیلم من رباتم؟ هر تصویری به ذهن‌تان بیاید، به سیم و کابل فکر نخواهید کرد. معمولا کسی تصور نمی‌کند در ساختار ربات‌ها از سیم و کابل استفاده شود، اما سیم و کابل مثل رگ‌های ربات عمل می‌کنند. وجود سیم و کابل در ربات برای تامین انرژی و ارسال سیگنال‌ها‌ی داده به قطعات مختلف آن حیاطی است. هنگام انتخاب سیم و کابل برای سامانه‌های رباتیک، توجه به نیروی فیزیکی وارده روی سیم و کابل و کل سیستم ضروری است. نیرو می‌تواند به سه شکل به سامانه‌های رباتیک وارد شود:

  • استاتیک: کش آمدن و هول دادن و نیروی جاذبه
  • دینامیک: نیروی ناشی از افزایش و کاهش شتاب
  • استاتیک و دینامیک: سامانه‌هایی که هر دو نیرو در آن‌ها نقش دارند

پس از این‌که توانایی‌های فیزیکی سامانه‌ی مورد نظرتان را تعیین کردید، می‌توانید بر اساس آن‌ها نوع سیم و کابل مورد نیازتان را با توجه به میزان انعطاف‌پذیری‌شان انتخاب کنید:
  • انعطاف نقطه‌ای: بعضی انواع سیم و کابل طوری طراحی شده‌اند که فقط در نقاط خاصی خم می‌شوند.
  • انعطاف کلی: این نوع سیم و کابل از تمام نقاط قابلیت خم شدن دارد.
  • انعطاف هدایت شده: این نوع سیم و کابل تحت فشار نیروهای حرکتی هدایت شده، مثل نیروی تسمه، استفاده می‌شود.
  • انعطاف چرخشی: از این سیم و کابل بیشتر در تولید ربات‌‌ها استفاده می‌شود و برای مصارفی که پیچ خوردن و حرکات چرخی در آن‌ها وجود دارد بسیار مناسب است. 
همان‌طور که می‌بینید فاکتورهای زیادی در انتخاب سیم و کابل برای مصارف رباتیک نقش دارند. اکثر اوقات استفاده از سیم و کابل استاندارد راه حل خوبی نیست. در صنعت تولید ربات بیشتر از انواع سیم و کابل که برای مصارف خاص طراحی شده‌اند استفاده می‌شود. 

بازار رباتیک چه شرایطی دارد و چگونه روی صنعت سیم و کابل تاثیر می‌گذارد

طبق پیشبینی فدراسیون رباتیک بین‌المللی، استفاده از ربات‌ها از سال 2015 تا 2018، 15٪ افزایش خواهد داشت. استفاده‌ی چین از ربات‌ها تا سه سال آینده سه برابر خواهد شد و 80٪ استفاده‌ی جهان از ربات در کشورهای چین، ژاپن، کره‌ی جنوبی، آمریکا و آلمان خواهد بود. رشد میزان سرمایه‌گذاری در صنعت رباتیک فرصت‌های جدیدی برای صنعت سیم و کابل ایجاد خواهد کرد. یادتان باشد همیشه سیم و کابل و ربات‌ها با هم هستند. 


منبع : Alphawire