صنعت سیم و کابل که یکی از بخش‌های پشتیبان صنعت برق محسوب می‌شود و 25٪ خروجی این صنعت را تامین می‌کند. صنعت سیم و کابل در شبکه‌های انتقال داده، حمل و نقل ریلی، تولید خودرو و کشتی نقش مهمی دارد. پس از سال 2004، صنعت تولید سیم و کابل چین رشد سریعی داشت و درآمد آن تا سال 2010، 28.7٪ افزایش پیدا کرد. اما از سال 2011 و تحت تاثیر کاهش قیمت مواد اولیه، رکود بازار و کم شدن ظرفیت، سرعت رشد صنعت سیم و کابل چین کاهش یافت و تا سال 2014، به 7.4٪ رسید. هم‌ اکنون، چین بزرگ‌ترین تولید‌کننده‌ی سیم و کابل جهان محسوب می‌شود، اما این صنعت در چین تمرکز زیادی ندارد. 10 تولیدکننده‌ی برتر سیم و کابل چین تنها 10٪ سهم تولید سیم و کابل جهان را دارند در حالی که سهم کشورهای اروپایی، آمریکا و دیگر کشورهای توسعه‌یافته 60٪ است. 

علاوه بر این، بیش از 95٪ تولیدکنندگان سیم و کابل در چین کارخانه‌های کوچک هستند و محصولاتی با کیفیت پایین یا معمولی برای مصرف داخلی و محصولات باکیفیت را، برای صادرات تولید می‌کنند. چین در سال 2014 ، 285.000 تن سیم و کابل به کشورهایی مثل کره‌ی جنوبی، ژاپن، آلمان و آمریکا صادر کرده است. بازار داخلی سیم و کابل چین را کارخانه‌های بزرگ خارجی مثل Prysmian SpA، Nexans SA و General Cable در دست گرفته‌اند و تولید‌کنندگان بزرگ سیم و کابل داخلی شامل کارخانه‌هایی مثل Far East Smarter Energy، Boasheng Sci&Tech inovation و Qingdao Hanhe Cable می‌شوند که سهم کوچکی از بازار را در اختیار دارند. 


prysmian بزرگ‌ترین تولید‌کننده‌ی سیم و کابل جهان محسوب می‌شود و در سال 2014، درآمدی بالغ بر 6.84 میلیون یورو داشته است.

تولید کنندگان اصلی سیم و کابل در چین

  • Prysmian: Prysmian بزرگ‌ترین تولید‌کننده‌ی سیم و کابل جهان محسوب می‌شود و در سال 2014، درآمدی بالغ بر 6.84 میلیون یورو داشته است. این شرکت در سال 2001 وارد چین شد و هفت کارخانه‌ی تولید سیم و کابل در این کشور احداث کرد. 
  • Nexans: این شرکت که یکی از سه تولیدکننده‌ی بزرگ سیم و کابل جهان محسوب می‌شود، تقریبا هر نوع سیم و کابل تولید می‌کنند و سه کارخانه در چین دارد. در آپریل سال 2015، Nexans با شهرداری شانگهای برای تامین سیم و کابل سومین پروژه‌ی 500 کیلو واتی چین قرار دادی بست که تا پایان سال 2016 به اتمام خواهد رسید. 
  • Far East Smarter Energy: بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی سیم و کابل چینی، در جولای سال 2014 قرار دادی برای تامین سیم و کابل خودروهای جدید برقی تسلا با گروه صنعتی Jiangsu Huabo امضا کرد. 
  • Boasheng: دومین تولیدکننده‌ی بزرگ سیم و کابل چین، بیشتر در حوزه‌ی سیم و کابل برق قوی و سیم و کابل شبکه فعالیت دارد و سیم و کابل مخصوص مصارف نظامی، انرژی‌های جدید، خودرو، هواپیما و فضاپیما نیز تولید می‌کند. 


منبع : Prnewswire