تصور عمومی بر این است که استفاده از رنگ‌های تیره در دکوراسیون، فضای اتاق را غم‌انگیز می‌کند. بعضی افراد حتی می‌گویند اتاق‌هایی که رنگ تیره دارند، کوچک‌تر به‌نظر می‌آیند و حس خفگی به انسان می‌دهند. اما اگر از رنگ‌های تیره درست و به‌جا استفاده شود، می‌توانند تاثیرگذار و پر از زندگی باشند. این‌ها نکاتی هستند که با استفاده از آن‌ها می‌توانید از رنگ‌های تیره در دکوراسیون منزل‌تان استفاده کنید. 


از رنگ‌های تیره برای یکپارچه کردن دکوراسیون استفاده کنید

رنگ‌های تیره می‌توانند المان‌های مختلف دکوراسیون را به هم مربوط کنند و برای کسانی که علاقه دارند در دکوراسیون منزل از المان‌های مختلف استفاده کنند، بسیار مناسب است. دیوارهای تیره، پرده و مبلمان قسمت‌هایی از دکوراسیون هستند که معمولا برای یکپارچه کردن فضا و مربوط کردن المان‌های مختلف دکوراسیون استفاده می‌شوند. 


از رنگ‌های تیره در اتاق‌ با اندازه‌های مختلف استفاده کنید

برخلاف تصور رایج، استفاده از رنگ‌های تیره در دکوراسیون اتاق‌های کوچک فکر بدی نیست. رنگ‌های تیره تاثیرگذار هستند و باعث می‌شوند فضای اتاق بزرگ‌تر به‌نظر بیاید. البته معمولا برای ایجاد توهم فضا از رنگ‌های روشن استفاده می‌شود، اما اگر طرفدار رنگ‌های تیره هستید، استفاده از آن‌ها هم ضرری ندارد. استفاده از رنگ‌های تیره هم‌چنین در اتاق‌های بزرگ هم مناسب است چون به دکوراسیون اتاق گرما و صمیمیت می‌بخشد. 


تضاد و تعادل ایجاد کنید

ایجاد تضاد و تعادل در دکوراسیون اتاق‌های تیره اهمیت زیادی دارد. سعی کنید از بافت‌های مختلفی در دکوراسیون استفاده کنید تا ترکیبی از مواد مختلف به‌وجود آید. بعضی وسایل با پیش‌زمینه‌ی تیره بیشتر به چشم می‌آیند و استفاده از شکل‌های هندسی جالب نیز، می‌تواند فکر خوبی باشد. 


استفاده از رنگ‌های تیره در دکوراسیون به اندازه‌ی کافی تاثیرگذار هستند و نباید در این امر زیاده‌روی شود.

کمتر از طرح استفاده کنید

استفاده از طرح و الگو در دکوراسیون داخلی همیشه فکر خوبی است، اما بهتر است در اتاق‌های تیره تعداد طرح‌ها را به یک یا دو محدود کنید. رنگ‌های تیره به اندازه‌ی کافی تاثیرگذار هستند و لازم نیست در این امر زیاده‌روی کنید. بافت‌هایی مثل بافت چوب و فلز و پارچه‌هایی مثل مخمل، کتان و جیر عمق فضای اتاق را بیشتر می‌کنند و استفاده‌ی بیش از حد از طرح، ممکن است باعث شود دکوراسیون اتاق به هم ریخته به‌نظر برسد. تعداد مناسب طرح برای هر اتاق متفاوت است و در این امر باید به چشم و غریزه‌ی خود اتکا کنید. 


استفاده از گچبری

استفاده از تزئینات معماری مثل گچبری دیوار و سقف در اتاق‌های تیره باعث می‌شود، دکوراسیون اتاق جالب‌تر به‌نظر بیاید و عمق فضا بیشتر شود. 


از رنگ‌های تیره‌ انرژی‌زا استفاده کنید

اگر قصد‌ دارید رنگ اتاقی را تیره کنید، یادتان باشد استفاده از رنگ‌های تیره‌ی انرژی‌زا ضروری است. روی گچبری‌ها و سقف رنگ روغن بزنید؛ ممکن است استفاده از رنگ‌های مرده در بعضی موارد مناسب باشد، اما استفاده بیش از حد از آن‌ها اتاق را غم‌انگیز و خسته‌کننده می‌کند. از رنگ‌های تیره‌ی پرانرژی استفاده و آن‌ها را با رنگ‌های جیغ ترکیب کنید. 


انتخاب اتاق مناسب

از رنگ‌های تیره در هر اتاقی می‌توان استفاده کرد، اما اگر از تصمیم خود مطمئن نیستید، ابتدا آن را در یک اتاق کوچک امتحان کنید. بهترین مکان برای امتحان کردن ایده‌های جدید سرویس بهداشتی است. این مکان نه‌تنها کوچک است، بلکه مکانی نیست که افراد زمان زیادی را در آن بگذرانند. اتاق‌های کوچک دیگر مثل کتابخانه و اتاق تلویزیون هم برای استفاده‌ از رنگ‌های تیره مناسب‌اند. 


منبع : About