اگر شما هم از دندانپزشکی فراری هستید، به احتمال زیاد این دندانپزشک نیست که شما را فراری می‌دهد؛ بلکه این کارهایی که دندانپزشک انجام می‌دهد است که شما را از او فراری کرده است. صندلی دندانپزشکی تمام ترس‌های موجود از قبیل درد، سوزن، پزشک، فضای تنگ و صداهای بلند را در خود خلاصه کرده است؛ تعجبی ندارد که اکثر افراد از مراجعه به دندانپزشک متنفرند. البته همان‌طور که در بخش اول گفتیم، دندانپزشکان آدم‌های بدی نیستند، آن‌ها فقط به‌خاطر انجام دادن کارشان به افرادی ترسناک تبدیل شده‌اند. این‌ها دلایل اصلی هستند که باعث می‌شوند افراد از دندانپزشک فراری باشند. با مجله‌ ایرانگان همراه باشید تا از این دلایل آگاه شوید. 


صدا و بو

هر چه اضطراب و ترس بیشتر باشد، حواس هم قوی‌تر می‌شوند. به همین دلیل وقتی به دندانپزشکی می‌روید، قدرت حواس بینایی، چشایی و شنوایی شما چند برابر می‌شود. بعضی افراد از بوی مواد ضدعفونی‌کننده در مطب دندانپزشک متنفر هستند. البته اکثر مطب‌های دندانپزشکی با استفاده از موسیقی ملایم، تصفیه‌کننده‌ی هوا و دکوراسیون داخلی آرامش‌بخش، سعی می‌کنند فضایی مطلوب برای بیماران فراهم کنند.


هزینه

هیچ کس از خدمات درمانی باکیفیت بدش نمی‌آید، اما بعضی افراد توانایی تقبل هزینه‌های خدمات ابتدایی دندانپزشکی را هم ندارند. از یک طرف مسئله بودجه وجود دارد، چون بعضی افراد واقعا توانایی پرداخت هزینه‌های دندانپزشکی را ندارند، و از طرف دیگر مسئله‌ی ارزش نهادن به خدمات دندانپزشکی، چون بعضی‌ها تصور می‌کنند مراجعه به دندانپزشک بیهوده است و تاثیر زیادی در سلامتی ندارد. آن‌ها ترجیح می‌دهند هزینه‌ی دندانپزشکی را صرف کارهای مورد علاقه‌ی‌شان بکنند. اما حقیقت این است که سلامت دهان و دندان، به اندازه‌ی سلامت عمومی اهمیت دارد. 


به‌عنوان بیمار بهتر است دندانپزشکی پیدا کنید که برای سلامت شما اهمیت قائل باشد و شما را از بالا نگاه نکند.

نصیحت‌های دندانپزشک

اگر به‌خاطر وضعیت سلامت دهان و دندان‌تان خجالت‌زده هستید، آخرین چیزی که نیاز دارید نصیحت‌های دندانپزشک است. دندانپزشک نباید مثل کودکی که اشتباهی مرتکب شده با بیماران رفتار و با بدخلقی اشتباهات‌شان را به آن‌ها گوش‌زد کند. مراجعه به دندانپزشک به‌ اندازه‌ی کافی اضطراب دارد و پرسنل مطب، باید رفتاری دوستانه با بیمار داشته باشند. دندانپزشکان باید بدانند، بمباران کردن بیمار با اطلاعات می‌تواند نشان‌دهنده‌ی دانش آن‌ها باشد، اما هم‌چنین نشان دهنده فردی مغرور است که می‌خواهد توجه دیگران را جلب کند. رسیدگی به مردم شغل دندانپزشک است و باید سعی کند رفتارش طوری باشد که بیمار حس نکند دندانپزشک می‌خواهد دانشش را به رخ او بکشد، بلکه باید سعی کند رابطه‌ای دوستانه با بیمار برقرار کند. بیماران به‌دنبال راه حل و انرژی مثبت هستند و می‌خواهند بیشتر حس سالم بودن کنند. 

به‌عنوان بیمار بهتر است دندانپزشکی پیدا کنید که برای سلامت شما اهمیت قائل باشد و شما را از بالا نگاه نکند. هیچ‌وقت فراموش نکنید که شما رئیس هستید.


خدمات بد

همه وعده‌ی خدمات بهتر را می‌دهند، اما وقتی به مطب مراجعه می‌کنید متوجه واقعیت می‌شوید. در خصوص خدمات درمانی، بی‌تفاوتی کارکنان بدترین چیز است. رفتار تمام کارکنان مطب روی رضایت بیمار از خدمات تاثیر دارد و اگر فقط یکی از آن‌ها رفتار اشتباهی داشته باشد، تمام سعی و تلاش تیم به باد می‌رود. به‌عنوان بیمار، باید به‌دنبال مطب دندانپزشکی باشید که کارکنان آن همیشه با مهربانی و احترام با شما برخورد کنند. خدمات دندانپزشکی باید طوری ارائه شود که وقتی از آن‌جا خارج می‌شوید، حس سلامت و شادی داشته باشید. 


خاطرات بد

شما هم در کودکی تجربه‌ای بد از دندانپزشکی داشته‌اید؟ نگران نباشید چون تنها نیستید و با استانداردهای امروز، تجربیات گذشته از دندانپزشکی، کابوس محسوب می‌شوند. فراموش کردن خاطرات بد کار ساده‌ای نیست و هر بار که وارد دندانپزشکی می‌شوید، تمام خاطرات کودکی زنده می‌شوند. خاطرات عاطفی بسیار قدرتمند و پایدار هستند و به این سادگی‌ها پاک نمی‌شوند. استفاده از آرام‌بخش می‌تواند برای کسانی که از دندانپزشکی خاطرات بد دارند بسیار مفید باشد و اضطراب آن‌ها را از بین ببرد. 


منبع : Hatedentists