سیم و کابل از تاثیرگذارترین اختراعات بشر می‌باشند که تغییراتی زیادی در دنیای انسان‌ها ایجاد کرده‌اند. می‌توان گفت امروزه تقریبا تمام دنیا به هم متصل است و این فقط با وجود شبکه‌های وسیع سیم و کابل زمینی، زیرزمینی و زیردریایی ممکن شده است. طول بعضی از این‌ کابل‌ها شگفتی انسان را برمی‌انگیزد و به همین دلیل تصمیم گرفتیم، اطلاعاتی در مورد طولانی‌ترین کابل‌های جهان در اختیار شما قرار دهیم. با مجله ایرانگان همراه باشید و با عجیب‌ترین‌های دنیای سیم و کابل آشنا شوید. 


طولانی‌ترین کابل یک‌سره

برای شروع باید سراغ گرینلند در شمال دانمارک برویم. احتمالا تصور می‌کنید طولانی‌ترین کابل برق باید در منطقه‌ی شهری باشد، اما مدارهایی که در مناطق شهری استفاده می‌شوند از اتصال کابل‌های کوچک به‌وجود آمده‌اند. در واقع احتمال پیدا کردن کابل طولانی در مناطق روستایی بیشتر است. طولانی‌ترین کابل برق یک‌سره‌ی دنیا که در آمرالیک اسپن قرار دارد، بخشی از کابلی است که نیروگاه Buksefjord را به نیروگاه Nuuk متصل می‌کند. این کابل که روی چهار دکل قرار دارد، 5.376 متر است. 


کابل NorNed طولانی‌ترین کابل برق دنیا، از زیر دریای شمالی عبور و نروژ و هلند را به هم متصل می‌کند،580 کیلومتر طول دارد.

طولانی‌ترین کابل برق

با این‌که این کابل یک سره نیست، از لحاظ طول رکورددار است. کابل NorNed از زیر دریای شمالی عبور و نروژ و هلند را به هم متصل می‌کند،580 کیلومتر طول دارد. از آن‌جایی که این دو کشور مشکل کمبود برق دارند، این کابل نقش مهمی را برای آن‌ها ایفا می‌کند. نروژ کاملا از انرژی هیدروالکتریک یا برق‌آبی استفاده می‌کند و با این‌که این روش سازگار با محیط زیست است، اما در صورت خشکسالی وضعیت برق ممکن است به فاجعه منجر شود. از طرف دیگر هلند، بیشتر از ذغال‌سنگ برای تولید برق استفاده می‌کند و منبع دیگر آن، انرژی هسته‌ای است که از فرانسه وارد می‌شود. با استفاده از این کابل هلند می‌تواند از انرژی هیدروالکتریک نروژ استفاده کند و کمتر به محیط زیست آسیب بزند، از طرف دیگر هم نروژ یک منبع برق پشتیبان دارد که در صورت کمبود برق از آن استفاده می‌کند. 


طولانی‌ترین کابل جهان SEA-ME-WE 3

اسم خیلی قشنگی ندارند و اگر بخواهد آن را برای کسی بازگو کنید، شاید خنده‌دار به‌نظر بیاید، اما این طولانی‌ترین کابل در جهان است. این کابل ارتباطی که جنوب شرق آسیا را به خاورمیانه و اروپای غربی متصل می‌کند، 39.000 کیلومتر طول دارد و عملیات ساخت آن در سال 2000 به اتمام رسیده است. طولانی‌ترین کابل جهان 33 کشور را به هم متصل می‌کند.