اگر شما هم از دندانپزشکی فراری هستید، به احتمال زیاد این دندانپزشک نیست که شما را فراری می‌دهد؛ بلکه این کارهایی که دندانپزشک انجام می‌دهد است که شما را از او فراری کرده است. صندلی دندانپزشکی تمام ترس‌های موجود از قبیل درد، سوزن، پزشک، فضای تنگ و صداهای بلند را در خود خلاصه کرده است؛ تعجبی ندارد که اکثر افراد از مراجعه به دندانپزشک متنفرند. البته دندانپزشکان آدم‌های بدی نیستند، آن‌ها فقط به‌خاطر انجام دادن کارشان به افرادی ترسناک تبدیل شده‌اند. این‌ها دلایل اصلی هستند که باعث می‌شوند افراد از دندانپزشک فراری باشند. با مجله‌ ایرانگان همراه باشید تا از این دلایل آگاه شوید. 


سوزن

ترس از سوزن و آمپول جزو 10 ترس رایج بین بزرگسالان و کودکان است. البته دندانپزشکی بدون آمپول و بی‌حسی هم ممکن است. شاید فکر کنید تحمل دردش غیرممکن است، اما بهتر است زمانی که به بی‌حسی نیاز نیست از آن استفاده نشود. از طرف دیگر مدیریت درد یکی از وظایف مهم دندانپزشک است که در دندانپزشکی سنتی مفهومی نداشته است. ایجاد بی‌حسی موضعی یکی از لحاظات مهم در جراحی‌های دهان و دندان است. دندانپزشک باید مطمئن شود بیمار در شرایط ایده‌آل قرار دارد و سعی کند این کار را طوری انجام دهد که آرامش او را به هم نزند.


درد

هر کسی وقتی روی صندلی دندانپزشکی می‌نشنید به سوال «درد دارد یا نه» فکر می‌کند. همه از درد متفرند و این، یکی از دلایل اصلی فراری بودن افراد از دندانپزشکی محسوب می‌شود. اگر تا به حال درد دندان کشیده باشید، می‌دانید چقدر آزاردهنده است. دندان‌ها عضوی حساس و آسیب‌پذیر از بدن هستند و درد آن‌ها شوخی نیست، به همین دلیل مدیریت درد در دندانپزشکی اهمیت زیادی دارد؛ وگرنه دندانپزشک به شکنجه‌گر تبدیل می‌شود و همه از او خواهند ترسید. البته دندانپزشکی می‌تواند راحت و تقریبا بدون درد باشد.


در بعضی از افراد ترس از درد به اضطراب و داشتن تجربه‌ای بد از دندانپزشکی منجر می‌شود.

اضطراب

احتمالا اضطراب بدترین بخش مراجعه به دندانپزشک است. بعضی افراد پیش از مراجعه به دندانپزشک عصبی می‌شوند و کنترل خود را از دست می‌دهند. حتی اگر دردی در کار نباشد، ترس از درد به اضطراب و داشتن تجربه‌ای بد از دندانپزشکی منجر می‌شود. بعضی‌ها حتی شب قبل از مراجعه به دندانپزشک خواب‌شان نمی‌برد و به آرام‌بخش نیاز پیدا می‌کنند.


دریل

بعضی افراد هم با هیچ چیز دندانپزشکی مشکل ندارد به جز دریل. این سلاح مخرب با آن همه صدا و لرزشی که دارد دلیل اصلی اضطراب بعضی بیماران است و وقتی صدای آن را می‌شنوند، خیس عرق می‌شوند. خوشبختانه دریل‌های جدید صدای کمتری دارند و مثل دریل‌های قدیمی مغز انسان را سوراخ نمی‌کنند. البته صدا داخل دهان شدید‌تر می‌شود. اگر بیمار از دریل دندانپزشکی ترس زیادی داشته باشد، باید آرام‌بخش مصرف کند. هم‌چنین گذاشتن هدفون یا پنبه در گوش، می‌تواند مفید باشد.


هجومی بودن دندانپزشکی

دندانپزشک در دهان شما کار می‌کند و با لثه‌ها و دندان‌های‌تان سر و کار دارد. این ممکن است باعث شود افراد حس کنند به حریم خصوصی‌شان تجاوز شده است. اگر دندانپزشک مهربان و آرام نباشد و رفتاری محترمانه نداشته باشد، ممکن است بیمار حین فرایند‌های دندانپزشکی حس امنیت خود را از دست بدهد.



ادامه دارد ... 


منبع : Hatedentists