اگر روی پاهای‌تان رگ‌های ورم کرده و کبود دارید، شاید تصور کنید آن‌ها فقط ظاهر پاها را زشت می‌کنند. اما برای بعضی افراد این رگ‌ها به مشکلات پوستی و گرفتگی رگ تبدیل می‌شوند. واریس رواج زیادی دارد و میلیون‌ها زن و مرد به آن مبتلا هستند. رگ‌‌ها برای رساندن خون به قلب در یک مسیر سر بالایی، فشار زیادی را متحمل می‌شوند و از عضلات پا برای پمپاژ کردن خون کمک می‌گیرند. اما اگر دریچه‌های رگ‌ها ضعیف شوند، خون در آن‌ها جمع می‌شود و در نتیجه فشار بیشتری را متحمل می‌شوند. در اثر افزایش فشار، رگ‌ها گشاد می‌شوند و در نهایت ورم می‌کنند و واریس به‌وجود می‌آید. برای این‌که آگاهی شما را در مورد واریس بیشتر کنیم، تصورات اشتباه و رایجی که در مورد آن وجود دارد را برای‌تان جمع‌آوری کرده‌ایم. با مجله ایرانگان همراه باشید تا از تصورات اشتباه در مورد واریس آگاه شوید. 


واریس فقط یک مشکل ظاهری است

خیلی از پزشکان عمومی به بیماران می‌گویند که واریس فقط یک مشکل ظاهری است، در حالی که گاهی اوقات ممکن است از این حد فراتر رود. به گفته‌ی یک متخصص واریس، این بیماری برای خیلی از مبتلایان مشکلاتی از قبیل درد، سنگینی پاها، زدن نبض پا، گرفتگی عضلات و ورم کردن پا ایجاد می‌کند. مشکلات دیگر شامل خارش و خشکی پوست و گرفتگی رگ‌ها می‌شود و در 10 درصد از مبتلایان به واریس، مشکلاتی از قبلی خون‌ریزی، عوض شدن رنگ پوست، ضخیم‌ شدن پوست و حتی زخم معده هم دیده شده است. 


واریس نشانه‌ کهولت سن و اجتناب‌ناپذیر است

کهولت سن واریس را وخیم‌تر می‌کند، اما لزوما دلیل ابتلا به واریس نیست. این بیماری یک فرایند است که با بالا رفتن سن بدتر می‌شود، اما جوانان هم ممکن است به واریس مبتلا شوند. دلیل اصلی واریس مشکلات ژنتیکی است و اگر در خانواده کسی واریس دارد، افراد دیگر هم ممکن است به آن مبتلا شوند. هم‌چنین تغییرات هورمونی هم نقش مهمی در ابتلا به واریس ایفا می‌کنند و بارداری، احتمال ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهد. 


25٪ از خانم‌ها واریس دارند و این میزان بین آقایان 10 تا 15 درصد است.

واریس مختص خانم‌ها است

درست است که واریس بین خانم‌ها رواج بیشتری دارد، اما آقایان هم به آن مبتلا می‌شوند. تقریبا 25٪ از خانم‌ها واریس دارند و این میزان بین آقایان 10 تا 15 درصد است. خیلی از آقایان در سنین پایین به واریس مبتلا می‌شوند. 


دویدن ممکن است به واریس منجر شود

ورزش کردن و دویدن برای رگ‌ها مفید است و چرخش خون را بهبود می‌بخشد. راه رفتن و دویدن باعث می‌شود عضلات ران پا بیشتر پمپاژ کنند و کار رگ‌ها برای رساندن خون به قلب آسان‌تر شود. دویدن به واریس منجر نمی‌شود، اما در مورد این‌که آن را وخیم‌تر می‌کند هنوز بحث وجود دارد. پوشیدن جوراب واریس باعث می‌شود هنگام ورزش کردن خون در رگ‌ها جمع نشود. اگر واریس دارید و ورزش هم می‌کنید، بهتر است از این جوراب‌ها استفاده کنید و پس از ورزش کردن، آن‌ها را در بیاورید تا پاها خنک شوند. 


رگ‌های واریسی همیشه نمایان هستند

رگ‌های واریسی که نمایان می‌شوند، زیر سطح پوست قرار دارند اما واریس در لایه‌های زیرین، جایی که قابل مشاهده نیست هم بروز می‌کند. همه‌چیز به ساختار پا بستگی دارد؛ اگر مقدار زیادی بافت چربی بین پاها و عضلات وجود داشته باشد، رگ‌های واریسی قابل مشاهده نخواهند بود. گاهی اوقات رگ‌های واریسی سطح پوست نشان‌دهنده این هستند که شرایط در لایه‌های زیرین وخیم‌تر است. 



ادامه دارد ...


منبع : Everydayhealth