یکی از لذت‌های زندگی، لم دادن روی یک مبل راحت است. اما خریدن مبلی بادوام نیازمند دقت زیادی است. از آن‌جایی که مبل یکی از پراستفاده‌ترین لوازم خانه است، نباید در خرید آن عجله کنیم. دو مشخصه‌‌ی اصلی مبل ایده‌آل، دوام و راحتی هستند، اما مشخصه‌های دیگری مثل سبک، شکل و زیبایی نیز اهمیت دارند. این راهنمای خرید مبل، مهم‌ترین نکاتی که در این امر باید به آن‌ها توجه داشته باشید را لیست کرده است و به شما کمک می‌کند، مبلی خریداری کنید که بتوانید راحت روی آن دراز بکشید و سال‌ها از وجودش لذت ببرید. 


اندازه‌گیری

مکانی که برای قرار دادن مبل در نظر گرفته‌اید را اندازه‌گیری کنید و شکل و مساحت اتاق را نیز مد نظر قرار دهید. پس از این‌که مبل مورد علاقه‌ی‌تان را پیدا کردید، ابعاد آن را اندازه بگیرید. به این شکل می‌توانید مطمئن شوید مبل در فضای مورد نظر جا می‌شود و مسیر رفت و آمد هم مسدود نمی‌شود.

نکته: شیوه‌ی آوردن مبل به داخل اتاق هم اهمیت زیادی دارد. اگر درهای خانه‌ی‌تان باریک هستند، یا در آپارتمان زندگی می‌کنید، به حمل و نقل راحت مبل هم فکر کنید. 


شکل و اندازه

اگر اتاق پذیرایی خانه‌ی‌تان باریک و کوچک است، نباید مبل بزرگی انتخاب کنید که بیشتر فضای اتاق پذیرایی را اشغال کند. 


راحتی

تجربه‌ی شما از مبل، در ظاهر و راحتی آن خلاصه می‌شود. باید توجه داشته باشید که مبلی که در ابتدا سفت و محکم به نظر می‌رسد، ممکن است پس از مدتی شل شود. به‌همین دلیل باید به مواد داخل مبل هم توجه کنید. کیفیت مواد اولیه و کاری که روی مبل شده، روی دوام آن تاثیر مستقیم دارد.


اگر خانواده هستید، بهتر است مبل L شکل یا U شکل خریداری کنید که همه‌ی اعضای خانواده بتوانند دور هم بنشینند.

عملکرد

اگر خانواده هستید، بهتر است مبل L شکل یا U شکل خریداری کنید که همه‌ی اعضای خانواده بتوانند دور هم بنشینند. اگر حیوان خانگی هم دارید، باید مبلی انتخاب کنید که رومبلی‌اش از پارچه‌های مقاوم مثل چرم یا میکروفایبر مصنوعی باشد. این نوع مبل برای جلوی تلویزیون ایده‌آل است. 


ساختار بدنه

معمولا مبلی که بدنه‌ی قوی دارد بادوام هم هست. بدنه‌های چوبی بهترین نوع هستند، البته اگر از چوب مقاوم و باکیفیت ساخته شده باشند. بدنه باید با میخ‌های چوبی و فلزی محکم شده باشد، از مبل‌هایی که بدنه‌ی آن‌ها با استفاده از چسب محکم شده‌ است دوری کنید. پایه‌ها باید جزئی از بدنه باشند و یا به‌خوبی به آن متصل شده باشند. اگر مبل خیلی بزرگ باشد، بدنه‌ی فلزی برای آن مناسب‌تر است. اما به این شکل سنگین و جا به جا کردنش مشکل می‌شود. 


استحکام

مبل‌های بادوام معمولا فنری هستند و انواع مختلف دارند. فنر‌های مارپیچ مناسب‌ترین نوع فنر برای مبل هستند. روش دیگر استحکام بخشیدن به مبل، استفاده از تورهای فلزی است. با این‌که این روش ارزان‌ است، اما اگر در کنار فنر استفاده شود مبل را بسیار محکم می‌کند. 


کوسن‌ها

کوسن به شکل‌های مختلف روی مبل قرار می‌گیرد؛ کوسن ممکن است به پشتی متصل باشد، از پشتی جدا یا روی مبل پخش شده باشد. البته ممکن است ترکیبی از این مدل‌ها هم برای چیدمان کوسن روی مبل استفاده شود.


گران‌ترین الیافی که برای پر کردن مبل استفاده می‌شود پر است، اما این نوع الیاف برای استفاده در هر نوع مبل مناسب نیست.

الیاف داخل مبل

گران‌ترین الیافی که برای پر کردن مبل استفاده می‌شود پر است، اما این نوع الیاف برای استفاده در هر نوع مبل مناسب نیست. از آن‌جایی که شکل کوسن پر تغییر می‌کند، بیشتر برای پشتی مبل مناسب است. کوسن‌های نشیمن‌گاه باید سفت و محکم باشند تا شکل‌شان تغییر نکند. بهترین انتخاب برای الیاف داخل کوسن نشیمن‌گاه، فوم فشرده همراه با پر یا پلی‌استر است. 


جنس پارچه

اگر می‌خواهید مبل خانه‌ی‌تان سال‌ها دوام داشته باشد، انتخاب پارچه‌ی مناسب به اندازه‌ی استحکام بدنه اهمیت دارد. پارچه‌های کتان و نخی ضخیم بهترین انتخاب هستند، اما اگر با پارچه‌ی مصنوعی ترکیب شده باشند، پس از یک سال پوست پوست می‌شوند. البته میکروفایبرهای مصنوعی با کیفیت، ظاهری شبیه پارچه‌های طبیعی دارند و ضد لک هم هستند. هم‌چنین رنگ‌شان هم محو نمی‌شود. 

نکته: پارچه‌هایی را انتخاب کنید که دوخت‌شان طرح داشته باشد چون این نوع پارچه‌ها کمتر فرسوده می‌شوند. 


چرم

مبل چرمی بسیار لوکس است و دکوراسیون هر خانه‌ای را کامل می‌کند. هم‌چنین اگر بدنه‌ی قوی داشته باشد، سال‌ها هم دوام دارد. 

نکته: چرم ماده‌ی بادوامی است و با مرور زمان زیبا‌تر می‌شود، اما به نگهداری نیاز دارد. بهتر است سالی دو بار با واکس چرم به آن رسیدگی کنید. 


رنگ

اگر مبل رویاهای‌تان را پیدا کرده‌اید اما نمی‌توانید در مورد رنگش تصمیم بگیرید، یک رنگ خنثی انتخاب کنید. این نوع رنگ‌ها با هر نوع دکوراسیون، الگو و رنگی ست می‌شوند. اگر در دکوراسیون خانه‌ی‌تان بیشتر از رنگ‌های گرم استفاده کرده‌اید، مبلی بژ یا کرم انتخاب کنید. مبل خاکستری، ذغالی یا حتی سفید با رنگ‌های سرد بیشتر هم‌خوانی دارند. اگر فکر می‌کنید مبل رنگی با دکوراسیون خانه‌ی‌تان ست می‌شود، رنگی را انتخاب کنید که ست کردنش با رنگ‌های دیگر آسان باشد.


منبع : Houzz