اگر می‌خواهید یک دست مبلمان قدیمی را تعمیر کنید و نمی‌دانید از کجا شروع کنید، این مطلب برای شما نوشته شده است. ما نکاتی را در مورد نوسازی مبلمان و این‌که چه زمانی از چه تکنیک‌هایی استفاده کنید جمع‌آوری کرده‌ایم، که با استفاده از آن‌ها می‌توانید مبلمان قدیمی را مثل روز اول نو کنید. 


رنگ قدیمی مبلمان را پاک کنید

این کار ساده‌ای نیست و بهتر است کسانی که مشکلات تنفسی دارند از انجام آن خودداری کنند. اما با انجام این کار در هزینه‌ها صرفه‌جویی کرده و نتیجه‌ی بهتری می‌گیرید. برای پاک کردن رنگ مبلمان به ابزار زیر نیاز خواهید داشت:

  • رنگ‌بر شیمیایی
  • ماسک تنفسی
  • عینک ایمنی
  • دستکش‌های مقاوم در برابر مواد شیمیایی
  • قلمو
  • پشم فولاد
  • کاردک
مبلمان را به فضای باز یا جایی که هوا در آن جریان داشته باشد ببرید و تمام یراق آن را باز کنید. پس از این‌که رنگ‌بر را روی آن زدید، رنگ شروع به باد کردن می‌کند. با استفاده از کاردک یا پشم فولاد لایه‌های رنگ را جدا کنید. سپس با استفاده از الکل صنعتی باقی مانده رنگ‌بر را پاک کنید. 

یکی از راه‌های نوسازی میز و صندلی چوبی استفاده از لاک الکل لست.

میز و صندلی چوبی را لاک الکل بزنید

اگر مبلمان چوبی قدیمی و سالم دارید، به‌جای رنگ روی آن لاک الکل بزنید تا زیبایی چوب بیشتر به چشم بیاید. برای انجام کار به سمباده، دستکش پلاستیکی، لاک الکل چوب، دستمال نرم و وارنیش پلی یورتان نیاز دارید. اول از همه باید رنگ قدیمی چوب را پاک کرده باشید و حالا باید با سمباده آن را صاف کنید. سپس لاک الکل چوب را با استفاده از یک دستمال نرم روی چوب بمالید و روی آن یک لایه وارنیش پلی یورتان بزنید. 

تعویض رومبلی

تعویض کردن رومبلی توانایی‌های زیادی می‌طلبد، اما اگر صبور و علاقه‌مند به یادگیری باشید، شدنی است. بهتر است از تمام مراحل جدا کردن رومبلی عکس بگیرید و از پارچه‌ی اصلی به‌عنوان الگو استفاده کنید. اگر فنر‌های مبل مشکل دارند یا ساختار آن به هم ریخته است، باید بازسازی مبل را به یک تعمیرکار مبلمان حرفه‌ای بسپارید. 

رنگ شیری

رنگ شیری طبیعی‌ترین نوع رنگ موجود در بازار است که با استفاده از شیر درست می‌شود؛ این نوع رنگ به شکل پودر است و خودتان باید آن را با آب ترکیب کنید. هم‌چنین سمی نیست و رنگ‌های متنوعی دارد. 

اسپری رنگ

هیچ‌چیز مثل اسپری رنگ، مبلمان فضای باز را زنده نمی‌کند. اگر از رنگ‌های مخصوص مبلمان فضای باز استفاده کنید در برابر عوامل طبیعی هم مقاوم خواهد بود. مبلمان را کاملا تمیز کنید و بگذارید خشک شود. دستکش دست کنید و ماسک بزنید، سپس رنگ را روی مبلمان اسپری کنید. سعی کنید رنگ را به طور برابر همه‌ جای مبلمان بزنید و این کار را لایه لایه انجام دهید. 

برای نظافت مبلمان قدیمی می‌توانید از لاتکس و رنگ روغن استفاده کنید.

لاتکس و رنگ روغن

لاتکس ضد آب است و نظافت مبلمان را بسیار ساده می‌کند و استفاده از آن هم دردسری ندارد، اما اگر می‌خواهید از رنگ روغن استفاده کنید باید به نکات ایمنی توجه داشته باشید. اگر می‌خواهید به مبلمان رنگ روغن بزنید، این کار را در فضای باز انجام دهید. برای پاک کردن این نوع رنگ باید از حلال‌های قوی استفاده کنید. قبل از شروع کار زیرانداز، سمباده، رولر، چسب رنگ، روغن جلا، لاتکس یا رنگ روغن و حلال رنگ روغن تهیه کنید. تمام یراق و کشوها را باز کنید و پایه‌های مبلمان را روی آجر یا چوب قرار دهید. با استفاده از چسب رنگ، گوشه‌های کشوها را بپوشانید. یک لایه، روغن جلا بزنید و بگذارید خشک شود. سپس با استفاده از یک رولر کوچک روی مبلمان رنگ بزنید. از بالا شروع کنید به سمت پایین پیش بروید. بگذارید هر لایه رنگ کاملا خشک شود. 

عوض کردن روکش کوسن‌ها

برخلاف عوض کردن رومبلی، عوض کردن کوسن‌ها کار خیلی سختی نیست. برای انجام این کار به یک تفنگ میخ‌کوب، پارچه و فوم نیاز دارید. کوسن را از مبل جدا کنید و پارچه‌ی قدیمی را از روی آن بکنید. از پارچه‌ی قدیمی به‌عنوان الگو برای برش زدن پارچه‌ی جدید استفاده کنید. اگر فوم کوسن خراب شده آن را تعویض کنید. پارچه‌ی جدید را دور کوسن بپیچید و با استفاده از تفنگ میخ‌کوب آن را متصل کنید. سپس کوسن  را سر جایش قرار دهید.


منبع : Houzz