لحظات خاطره‌انگیز وقایع ورزشی بازی‌های المپیک 2016 ریو به صورت مجازی و 360 درجه نمایش داده خواهند شد که تجربه‌ای بی‌سابقه و فوق‌العاده برای علاقه‌مندان به ورزش و بازی‌های المپیک محسوب می‌شود. 

با استفاده از یک هدست واقعیت مجازی و موبایل، تماشاچیان درست در قلب وقایع بازی‌های المپیک، از جمله مراسم افتتاحیه و اختتامیه، قرار می‌گیرند. تا به حال NBC و 12 شبکه‌ی دیگر حق پخش زنده بازی‌های المپیک به صورت واقعیت مجازی را خریداری کرده‌اند.


کارن مولیس، مدیر تولید شبکه‌ی پخش بازی‌های المپیک می‌گوید که بعد از تست موفقیت‌آمیز دوربین‌های 180 درجه‌ در بازی‌های المپیک زمستانی جوانان 2016، فناوری واقعیت مجازی 360 درجه برای اولین بار در المپیک 2016 ریو مورد‌ استفاده قرار خواهد گرفت. او می‌گوید «واقعیت مجازی با تماشا کردن به شیوه‌ی سنتی تفاوت زیادی دارد. این فناوری بیشتر در خصوص تجربه کردن است تا دیدن. سعی می‌کنیم علاقه‌مندان ورزش را به ورزشگاه‌هایی ببریم که نتوانستند بلیط ورود به آن‌ها را خریداری کنند.»


قرار است 85 ساعت از المپیک 2016 ریو به صورت واقعیت مجازی پخش شود، از‌جمله مراسم افتتاحیه و اختتامیه، بسکتبال مردان، بازی‌های ژیمناستیک، دو‌و‌میدانی، والیبال ساحلی، شنا و شیرجه‌، بوکس و شمشیر‌بازی. لحظات کوتاه و دیدنی تمامی این ورزش‌ها یک روز بعد قابل دسترس خواهند بود.

فناوری واقعیت مجازی مکمل بیش از 7000 ساعت برنامه در خصوص المپیک، پخش بسیاری از وقایع با کیفیت 4k و تصاویر اولترا 8K  خواهد شد.


دوربین‌های مورد‌ استفاده برای تولید تصاویر واقعیت مجازی مخصوصا برای بازی‌های ریو طراحی و ساخته شده‌اند.

دوربین‌های مورد‌ استفاده برای تولید تصاویر واقعیت مجازی مخصوصا برای بازی‌های ریو طراحی و ساخته شده‌اند و از ظاهر غیرعادی برخورداراند؛ این دوربین‌ها که تقریبا به اندازه‌ی یک توپ بولینگ هستند، تعدادی لنز دارند و روی یک پایه بلند قرار می‌گیرند. بسته به نوع ورزش، برخی از این دوربین‌ها سفارشی طراحی شده‌اند تا تداخلی در  وقایع ایجاد نکنند.

پیشرفت سیستم‌ها و دستگاه‌های واقعیت مجازی مثل Samsung Gear VR، Google Cardboard و Oculus Rift بدین‌معناست که امکان تجربه تصاویر واقعیت مجازی در منزل با قیمتی مقرون‌ به‌ صرفه فراهم است. 

مولیس می‌گوید «فناوری واقعیت مجازی VR می‌تواند تجربه‌ی حضور در استادیوم بدون گوینده ورزشی را شبیه‌سازی کند. این فناوری برای اولین بار امکان بازپخش ویدئو‌ها را نیز ممکن می‌سازد  و هم‌چنان در دست توسعه است. بنابراین ما هنوز در مسیر تجربه کردن هستیم و قصدمان بیشتر شناسایی رویدادهای مورد علاقه‌ی مخاطبین است.»

کسی شک ندارد که فناوری واقعیت مجازی در آینده بیشتر توسعه پیدا خواهد کرد. با استفاده از این فناوری به‌جای این‌که یک مخاطب منفعل باشید، می‌توانید به صورت مجازی در بطن رویداد قرار بگیرید. علاوه بر این، شبکه‌ی پخش بازی‌های المپیک تمامی وقایع ورزشی را با کیفیت 8K به نمایش می‌گذارد. مدیر ارشد اجرایی، یانیس اکسارکوس می‌گوید «ما از بازی‌های المپیک به‌عنوان آزمایشگاهی برای اکتشاف در برخی فناور‌های جدید استفاده خواهیم کرد که آینده‌ی پخش زنده رویداد‌های ورزشی را شکل خواهند داد.»


منبع : Rio2016