والدین عاشق نصیحت کردن بچه‌های‌شان هستند، اما تیرانداز 18 ساله‌ی گرجستانی Tsotne Machavariani، دلایل خاصی برای گوش دادن به حرف‌های مادرش دارد. مادر او Nino Salukcadze هم یک تیرانداز است و در 7 دوره المپیک حضور داشته و در المپیک 1988 سئول برنده مدال طلای ورزش تیراندازی شده است. او که با شش قهرمانی جهان یکی از اسطورهای ورزش تیراندازی محسوب می‌شود، در المپیک 2016 ریو همراه پسرش حضور خواهد داشت. این اولین باری است که یک مادر و پسر با هم در مسابقات المپیک حضور پیدا می‌کنند.

Nino Salukcadze به خبرگزاری رویترز گفت «خیلی خوشحالم که با پسرم در این دوره از المپیک شرکت می‌کنم و به خانواده‌ام افتخار می‌کنم. ما تمام تلاش‌مان را خواهیم کرد، اما اگر بخواهم صادق باشم، من هم یک مادرم و در این مسابقات طرفدار پسرم خواهم بود.» تیراندازی یک ورزش تک نفره است، اما اعضای این خانواده زیر نظر Vakhtang Salukvadze که پدر بزرگ خانواده است تمرین می‌کنند. Salukvadze در سن 19 سالگی با تیم شوروی در بازی‌های المپیک شرکت کرد و در کلت 25 متر برنده‌ی مدال طلا شد. او هم‌چنین در المپیک 2008 پکن برنده مدال برنز مسابقات کلت بادی شد. او که حالا 47 سال سن دارد و از سال 1996 برای گرجستان مسابقه داده است، می‌گوید باعث افتخارش است که پسرش هم وارد این رقابت‌ها شده است. «من خیلی خوشحالم که نماینده‌ی فدراسیون تیراندازی گرجستان هستم، اما بیشتر از این خوشحالم که پسرم هم موفق شده به این مسابقات راه پیدا کند.» در مقایسه با مادرش که دومین نفری است که هشتمین المپیکش را تجربه می‌کند، Machavariani از سال 2010 تمریناتش را آغاز کرده و تنها سه سال پیش وارد رقابت‌های تیراندازی شده است. او می‌گوید «مادرم به من می‌گوید با این‌که او هم در سن 19 سالگی اولین طلای المپیکش را برده، در آن زمان برای شوروی مسابقه می‌داده و شرایط تمرینی بهتری داشته است. از نظر او ما در تیم گرجستان امکانات آن زمان را نداریم و می‌گوید از من انتظار طلا ندارد. فکر می‌کنم مادرم قصد دارد من را آرام کند و اضطرابم را کاهش دهد». مادر و پسر در ماه آپریل برای مسابقات فدراسیون جهانی تیراندازی یعنی ISSF، به ریو سفر کردند و هر دو در مسابقات کلت 10 متر رقابت کردند که Salukvadze به کلت 25 متر و Machavariani، به کلت 50 متر راه یافت.

در تاریخ بازی‌های المپیک این اولین باری است که یک مادر و پسر همزمان در مسابقات شرکت می‌کنند. البته مادر و دختر‌ها قبلا دوبار، یک بار در المپیک 1900 پاریس در ورزش گلف، و بار دیگر در المپیک 1908 لندن در رشته‌ی تیراندازی با کمان شرکت داشته‌اند. از طرف دیگر پدر و پسرها 56 بار و پدر و دخترها، 12 بار در المپیک‌های مختلف حضور داشته‌اند.


منبع : Rio2016