ریو دو ژانیرو برای میزبانی از علاقه‌مندان به ورزش و گردشگری خود را آماده می‌کند و نیروهای امنیتی برزیل هم در همین راستا، عملیات آزمایشی گسترده‌ای انجام می‌دهند. روز جمعه و شنبه در دئودورو که دومین مجموعه‌ی ورزشی بزرگ المپیک 2016 ریو در آن قرار دارد، مانوری آموزشی برای مقابله با حملات تروریستی انجام شد. یک‌شنبه هم طرح حفظ امنیت مراسم افتتاحیه که در ورزشگاه ماراکانا برگزار می‌شود به شکل آموزشی اجرا شد. حدود 1.000 نیروی امنیتی از سازمان‌های مختلف برزیل از جمله پلیس مخصوص برزیل، ارتش و آتش‌نشانی در مانورهای جمعه‌ و شنبه شرکت داشتند که شامل مانور مقابله با بمب‌ گذاری در دئودورو هم بود. بخشی از این مانور مذاکرات پلیس با تروریست‌هایی بود که مردم را گروگان گرفته بودند و در نهایت با حمله‌ی پلیس به محل گروگان گیری و خنثی شدن بمب توسط یک ربات به پایان رسید. 

نیروهای امنیتی از 55 کشور جهان در حفظ امنیت بازی‌های المپیک برزیل را یاری می‌دهند و کریستیانو سامپایو، هماهنگ‌کننده امنیت منطقه‌ای گفت «ما با کشورهای زیادی تبادل اطلاعات می‌کنیم و همه‌ی آن‌ها در ریو دو ژانیرو استفاده خواهند شد. این مانورها از قبل برنامه‌ریزی شده بود و البته با حوادث اخیری که در نیس رخ داده است، هوشیاری ما هم افزایش یافته.»

روز یک‌شنبه مانورهای ورزشگاه ماراکانا ساعت 5 صبح آغاز شد و 2.000 نیروی امنیتی که در نقاط مختلف شهر مستقر شده بودند، رفت و آمد ورزشکاران و کارکنان ورزشگاه‌ در مراسم افتتاحیه را شبیه‌سازی کردند. فیلیپه سکساس، مدیر پروژه‌های خاص و سرپرست این شبیه‌سازی گفت «هیچ مشکل غیر منتظره‌ای پیش نیامد و مطمئنیم برای حفظ امنیت مراسم افتتاحیه و حمل و نقل ورزشکاران و مسئولین آماده هستیم.»

سامپایو تاکید کرد که تمام عملیات امنیتی در طول المپیک 2016 ریو توسط مرکز فرماندهی منطقه‌ای و مرکز کنترل هماهنگ و نظارت می‌شوند؛ این دو سازمان در طول مسابقات جام جهانی و جام کنفدراسیون‌ها هم مسئولیت کنترل ترافیک و عملیات امنیتی را بر عهده داشتند. او اضافه کرد «تمام نیروها 24 ساعت مشغول به کار خواهند بود. ما نه برای جنگ بلکه برای یک مهمانی آماده شده‌ایم، اما باید تمام خطرات احتمالی را در نظر بگیریم.»


منبع : Rio2016