پوست ممکن است به‌خاطر قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید، آلودگی محیطی، بیماری، خشکی پوست، اضطراب، سبک زندگی نامناسب و استفاده طولانی مدت از لوازم آرایشی شیمیایی تیره و مات شود. افراد زیادی برای داشتن پوستی زیبا و بدون نقص تلاش می‌کنند و بازار لوازم آرایشی و زیبایی پر است از کرم‌های شفاف‌کننده‌ی پوست و لوسیون؛ معمولا این محصولات، مواد شیمیایی مضری دارند که ممکن است به پوست آسیب برسانند و شما را مجبور کنند تا برای درمان به متخصص پوست و مو مراجعه کنید. اما قبل از طی کردن این مسیر اشتباه، می‌توانید با استفاده از روش‌های طبیعی در هزینه و زمان صرفه‌جویی کنید و پوستی شفاف و صاف داشته باشید. 


ماست

ماست مواد مغذی زیادی دارد که برای پوست مفید هستند. این فرآورده‌ی لبنی حاوی لاکتیک اسید است که خاصیت تمیزکنندگی دارد. می‌توانید از ماست به روش‌های زیر برای شفاف کردن پوست استفاده کنید:

  • ماست را به آرامی روی پوست بمالید و بگذارید چند دقیقه بماند، سپس با آب ولرم پوست را بشویید. این کار را هر روز برای چند هفته انجام دهید تا تاثیر آن روی پوست‌تان را ببینید. 
  • یک قاشق غذاخوری ماست را با نصف قاشق غذاخوری عسل ترکیب کنید و روی پوست صورت و گردن بمالید. بگذارید برای 10 تا 15 دقیقه روی پوست بماند سپس بشویید. این کار را برای بهتر شدن رنگ و ظاهر پوست هر روز انجام دهید. 
  • هم‌چنین می‌توانید کمی آب لیمو و جودوسر به ماست اضافه کنید تا ترکیبی غلیظ به دست آید و از آن به‌عنوان ماسک صورت استفاده کنید. این ترکیب پوست را نرم و مرطوب نگه می‌دارد. 

پرتغال به دلیل داشتن ویتامین C موجب تمیز شدن و روشن شدن پوست می‌شود.

پرتغال

پرتغال سرشار از ویتامین C، یعنی مهم‌ترین ماده‌ی موجود در پوست است. به‌علاوه پرتغال خاصیت تمیز‌کنندگی دارد که رنگ پوست را روشن می‌کند. تجربه نشان داده است که نوشیدن آب پرتغال تازه و طبیعی می‌تواند تا حد زیادی روی بافت پوست و نرمی آن موثر باشد. می‌توان از پرتغال به دو روش برای روشن کردن رنگ پوست استفاده کرد:
  • دو قاشق غذاخوری آب پرتغال را با یک قاشق چای خوری زردچوبه مخلوط کنید و قبل از خواب روی پوست صورت و گردن بمالید و پس از 20 تا 30 دقیقه بشویید. هم‌چنین می‌توانید این ترکیب را روی دست‌ها و پاها بمالید. این کار را هر روز انجام دهید. 
  • پوست خشک‌شده پرتغال را پودر کنید. یک قاشق غذاخوری از آن را با یک قاشق غذاخوری ماست ترکیب کنید و آن روی پوست بمالید و بگذارید 15 تا 20 دقیقه بماند و سپس پوست را با آب بشویید. این ترکیب لکه‌های پوست را روشن می‌کند. این کار را هفته‌ای یک یا دو بار انجام دهید اما زیاده‌روی نکنید. 

آرد نخود

آرد نخود یکی از بهترین مواد غذایی برای روشن کردن پوست است. این دانه مواد مغذی دارد که به سلامت پوست کمک می‌کنند. با استفاده‌ی چند روز یک‌بار از روش‌ زیر می‌توانید چربی اضافه پوست را از بین ببرید و رطوب طبیعی را به آن بازگردانید. 

چند گرم آرد نخود را با مقدار کمی آب یا گلاب مخلوط کنید و ترکیب به دست آمده را روی صورت، دست‌ها و پاها بمالید و بگذارید خشک شود و سپس با آب بشویید. 

عسل

عسل پوست را پاک می‌کند و خاصیت مرطوب‌کنندگی هم دارد. خشکی پوست یکی از عواملی است که رنگ آن را تغییر می‌دهد. عسل هم‌چنین خاصیت آنتی‌باکتریال هم دارد که باعث می‌شود لکه‌های ناشی از کهولت سن و جای زخم جوش‌ها از بین بروند. 
  • عسل خالص را روی پوست بمالید، بگذارید چند دقیقه بماند سپس با آب ولرم بشویید. با انجام این کار ساده سلول‌های مرده پوست از آن جدا می‌شوند و پوست روشن‌تر و شاداب‌تر به‌نظر می‌رسد. این کار را روزی یک‌ بار انجام دهید. 
  • یک قاشق غذاخوری عسل، یک قاشق غذاخوری آب لیمو، یک قاشق غذاخوری پودر شیر و نصف قاشق غذاخوری روغن بادام را با هم ترکیب کنید و به آرامی روی پوست بمالید. بگذارید 10 تا 15 دقیقه بماند و سپس با آب صورت آن را بشویید. هر چند روز یک‌ بار این کار را انجام دهید. 

لیمو به دلیل داشتن خاصیت اسیدی، ویتامین C و آنتی‌اکسیدان موجب رشد سلول‌های جدید پوست می‌شود.

لیمو

خاصیت اسیدی لیمو به‌عنوان یک تمیزکننده‌ی طبیعی عمل می‌کند و میزان بالای ویتامین C آن رشد سلول‌های جدید را سرعت می‌بخشد. لیمو هم‌چنین آنتی‌اکسیدان‌هایی دارد که برای پوست بسیار مفیدند. 

  • یک گلوله پنبه را در آب لیموی تازه بزنید و روی پوست صورت بمالید. حتی می‌توانید لیموی بریده شده را روی صورت بمالید و بگذارید آب آن جذب پوست شود. بگذارید آب لیمو حداقل یک ساعت روی صورت بماند و سپس با آب آن را بشویید. روزی یک بار این کار را انجام دهید. با استفاده از این روش ساده پوست‌تان شفاف‌تر می‌شود و سالم‌تر می‌ماند. 
  • سه قاشق چای‌خوری آب لیمو و یک قاشق چای‌خوری زردچوبه را با هم مخلوط کنید و روی پوست بمالید، بگذارید نیم ساعت بماند سپس با آب بشویید. 
  • یک قاشق چای‌خوری آب لیمو، پودر شیر و عسل را با هم مخلوط کنید. این ترکیب را روی پوست بمالید و بگذارید 15 تا 20 دقیقه بماند و سپس بشویید. این کار را هر روز یا چند روز یک بار انجام دهید.
نکته: قبل از این‌که بخواهید از این روش استفاده کنید مطمئن شوید زخمی روی پوست‌تان نباشد. خاصیت اسیدی آب لیمو باعث سوزش زخم‌های باز می‌شود. هم‌چنین اگر به لیمو حساسیت دارید از استفاده از این روش خودداری کنید.