هیچ کس دوست ندارد لبخندی زرد داشته باشد، اما اگر دقت کرده باشید در چند سال اخیر دندان بعضی افراد سفید و سفیدتر شده است. این روزها دندان‌های بعضی افراد معروف یا گویندگان خبر آن‌قدر سفید است که حواس آدم را پرت می‌کند. اگر شما هم دوست دارید دندان‌هایی سفید و لبخندی زیبا داشته باشید، روش‌های طبیعی زیادی برای سفید کردن دندان در خانه وجود دارد که بسیار هم ساده هستند. 

تغییر رنگ دندان یک فرایند طبیعی است که با بالا رفتن سن رخ می‌دهد. اما درست مثل چروک شدن پوست، بسیاری از مردم با تغییر رنگ دندان هم مبارزه می‌کنند. روش‌هایی وجود دارد که با استفاده از آن‌ها می‌توانید از به‌وجود آمدن لکه و زرد شدن دندان‌ها جلوگیری کنید و خوشبختانه این روش‌ها بسیار ارزان هستند. 


میوه و سبزیجات ترد میل کنید

 سیب، کرفس و هویج برای دندان عالی هستند. میوه و سبزیجات ترد مثل مسواک طبیعی عمل می‌کنند و جویدن این مواد غذایی باقی‌مانده‌های غذا و باکتری را از دندان‌ها جدا می‌کند و لکه‌های سطح دندان را هم از بین می‌برد. مصرف این مواد غذایی نه‌تنها لکه‌های روی دندان را پاک می‌کند بلکه اسید موجود در میوه‌ها و سبزیجات دندان را سفید‌تر هم می‌کند. سیب مالیک اسید دارد، اسیدی که در توت‌فرنگی هم یافت می‌شود و لکه‌های سطحی روی دندان‌ها را از بین می‌برد.


دندانپزشکان معتقدند که روزی دوبار نخ دندان کشیدن در سفید کردن دندان و از بین بردن لکه‌ها موثر است.

نخ دندان بکشید

اکثر مردم هنوز به نخ دندان کشیدن مثل مسواک زدن عادت نکرده‌اند. بسیاری از متخصصین و دندانپزشکان عقیده دارند نخ دندان کشیدن از مسواک زدن مهم‌تر است. اگر می‌خواهید دندان‌هایی سالم داشته باشید و کمتر به دندانپزشک مراجعه کنید، روزی دو بار نخ دندان بکشید. با نخ دندان کشیدن لکه‌های بین دندان‌ها را از بین می‌برید و این باعث می‌شود سفید‌تر به‌نظر برسند. 


توت‌فرنگی میل کنید

تحقیقات نشان می‌دهد توت‌فرنگی آنزیمی دارد که به همراه ویتامین C به سفید شدن دندان‌ها کمک می‌کند. هفته‌ای یک یا دو بار چند توت‌فرنگی را له کنید و با آن مسواک بزنید. هم‌چنین می‌توانید توت‌فرنگی را میل کنید؛ فقط دقت داشته باشید که به‌خوبی آن را بجوید تا تاثیرش را روی دندان‌ها بگذارد. 


از نی استفاده کنید

قهوه، چای و نوشابه می‌توانند آسیب‌های جدی به مینای دندان وارد کنند و بهتر است برای نوشیدن آن‌ها از نی استفاده کنید تا دندان‌ها به طور مستقیم با آن‌ها تماس نداشته باشند. اگر از این‌که قهوه را با نی بنوشید خجالت می‌کشید، سعی کنید پس از نوشیدن آن مسواک بزنید. 

داشتن لبخندی زیبا و سالم بسیار خوشحال کننده است و مصرف مواد غذایی کم‌ضرر در سالم ماندن دندان‌ها تاثیر زیادی دارد. اما با استفاده از روش‌های خانگی سفید کردن دندان هم می‌توانید بدون این‌که جیب‌تان را خالی کنید یا خودتان را در معرض مواد شیمیایی قرار دهید دندان‌هایی درخشان داشته باشید.


برای سلامت دهان برای 15 تا 20 دقیقه روغن خالص را در دهان بچرخانید و سپس با آب دهان را بشویید.

شستن دهان با روغن

این یک روش هندی است که برای بهبود سلامت دهان و تمیز کردن بدن استفاده می‌شود. انجام این کار بسیار ساده، بدون ضرر و ارزان است. یک قاشق روغن خالص و طبیعی را برای 15 تا 20 دقیقه در دهان بچرخانید، سپس با آب دهان را بشویید و 2 تا 3 لیوان آب بنوشید. 


جوش‌ شیرین و لیمو 

ترکیب جوش شیرین و لیمو یکی از معروف‌ترین روش‌های خانگی سفید کردن دندان است. عکس‌العمل شیمیایی جوش شیرین به لیمو اثری سفیدکننده دارد. این مواد به‌تنهایی هم تاثیر سفیدکنندگی دارند اما وقتی باهم ترکیب می‌شوند تاثیرشان چند برابر می‌شود. دقت داشته باشید که بیش از هفته‌ای یک بار از این ترکیب استفاده نکنید چون استفاده‌ی بیش از حد آن مینای دندان را از بین می‌برد. احتمال دارد جوش شیرین برای لثه‌ی بعضی افراد مضر باشد پس اگر علائمی مشاهده کردید از این ترکیب استفاده نکنید و روش‌های دیگر سفید کردن دندان را امتحان کنید. 

مقدار کمی جوش شیرین را با آب یک لیمو ترکیب کنید؛ مایع به دست آمده کمی حباب می‌زند. با استفاده از یک دستمال آب دهان و لکه‌های روی دندان را پاک کنید و سپس مسواک را در ترکیب بزنید و روی دندان‌ها بکشید و پس از یک دقیقه دهان‌تان را بشویید. نگذارید ترکیب بیش از یک دقیقه روی دند‌ان‌ها بماند.


منبع : Naturalsociety