با بالا رفتن قیمت خودرو حق بیمه‌ خودرو هم بالا می‌رود. خبر بد این است که به‌نظر نمی‌رسد حق بیمه به این زودی‌ها کاهش پیدا کند و البته خبر خوب هم این است که نکاتی وجود دارند که با رعایت آن‌ها می‌توانید حق بیمه را تا حد زیادی کاهش دهید.


خلاف نکنید

بدیهی است که هرچه تعداد تصادفات فرد در طول یک سال بیشتر باشد حق بیمه‌ای که باید پرداخت کند هم بیشتر است.


شرکت بیمه‌ی خود را عوض کنید

اگر شرکت بیمه‌ی‌تان حق بیمه سالانه را افزایش داده است، می‌توانید شرایط شرکت‌های دیگر را بررسی کنید و بیمه‌ای ارزان‌تر پیدا کنید. بهتر است هر دو سال یک‌بار شرایط شرکت‌های بیمه دیگر را بررسی کنید و اگر قراردادهای ارزان‌تری پیدا کردید شرکت طرف قرارداد خود را تغییر دهید.

البته به یاد داشته باشید که انتخاب کردن بیمه ارزان‌تر همیشه عاقلانه نیست و باید خدماتی که شرکت بیمه ارائه می‌دهد را هم در نظر داشته باشید. اگر شرکت بیمه نتواند خسارات شما را پرداخت کند بیمه کردن خودرو فایده‌ای ندارد. اگر قصد دارید با شرکت بیمه جدیدی قرارداد ببندید بهتر است قدرت مالی و مواردی که در بیمه‌نامه تحت پوشش قرار می‌دهد را بررسی کنید.


خودروی خود را درست انتخاب کنید

خریدن یک خودرو شاسی بلند بزرگ می‌تواند هیجان‌انگیز باشد، اما حق بیمه خودروهای گران‌قیمت از خودروهای ارزان‌تر بیشتر و حق بیمه خودروهای قدیمی از مدل‌های جدیدشان کمتر است. بهتر است از مامور بیمه در مورد تفاوت حق بیمه خودروهای مختلف سوال کنید و با توجه به پاسخ‌های او خودرو خریداری کنید.


در مورد نوع و شرایط دزدگیر سوال کنید زیرا دزدگیر می‌تواند میزان حق بیمه خودرو را کاهش دهد.

روی خودرو دزدگیر نصب کنید

با نصب کردن بعضی دزدگیرها می‌توانید میزان حق بیمه را کاهش دهید؛ از مامور بیمه در مورد این مسئله و شرایط آن سوال کنید. اگر فقط برای این‌که حق بیمه را کاهش دهید روی خودرو دزدگیر نصب می‌کنید، بررسی کنید ببینید هزینه‌ی نصب دزدگیر از مبلغی که از حق بیمه کم می‌شود بیشتر نباشد.


میزان فرانشیز را افزایش دهید

وقتی نوع بیمه را انتخاب می‌کنید باید میزان فرانشیز، یا مبلغی از خسارت تعیین شده که به عهده‌ی بیمه‌گذار بوده و شرکت بیمه نسبت به آن تعهدی ندارد، را تعیین کنید. هرچه میزان فرانشیز بیشتر باشد میزان حق بیمه سالانه کاهش پیدا می‌کند. از مامور بیمه در مورد رابطه‌ی فرانشیز و حق بیمه سالانه سوال کنید. در بعضی موارد ممکن است با افزایش فرانشیز بتوانید حق بیمه را تا چند درصد کاهش دهید و در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید.


از مامور بیمه بپرسید

ممکن است علاوه‌ بر این موارد، راه‌های دیگری برای کاهش حق بیمه وجود داشته باشد که فقط مامور بیمه از آن‌ها خبر دارند. به همین‌ خاطر بهتر است همیشه از او در مورد راه‌های کاهش حق بیمه سوال بپرسید. بعضی شرکت‌های بیمه به مشتریان خوب‌شان تخفیف هم می‌دهند و بهتر است از شرایط تخفیف گرفتن از بیمه طرف قرارداد آگاه شوید.


منبع : Investopedia