اغلب ما دوست داریم در مورد بهترین یا راحت‌ترین زبان‌های دنیا اطلاعات کسب کنیم تا شاید دلایل بیشتری برای رفتن به آموزشگاه زبان پیدا کنیم. البته دیدگاه رایج این است که یادگیری زبان‌های انگلیسی، فرانسه و آلمانی در اولویت است و بهترین زبان‌ها هم برای یادگیری همین‌ها هستند، ولی اگر بحث راجع به سخت‌ترین زبان‌ها به میان بیاید، اغلب ما هیچ ایده‌ای راجع به این قضیه نداریم.

دوباره یادآوری می‌کنیم که محتوای این رتبه‌بندی نمی‌تواند 100% دقیق باشد، چراکه یادگیری زبان یک فرایند ذهنی است و سختی یادگیری زبان به دلایل شخصی مختلفی برمی‌گردد که از آن جمله می‌توان به ظرفیت حافظه‌، پشتکار و انگیزه فرد اشاره کرد. پس قبل از این‌که از رفتن به آموزشگاه زبان برای یادگیری زبان‌های سخت دنیا منصرف شوید، اول جدیت و انگیزه خودتان را ارزیابی کنید. در بخش اول چهار زبان سخت دنیا به ترتیب ژاپنی، چینی، کره‌ای و عربی معرفی شدند و حالا در این بخش از شش زبان سخت دیگر خواهیم گفت.


زبان استونیایی به دلیل صرف شدن اسامی به 14 شکل و گرفتن پسوندهای مختلف جزو سخت‌ترین زبان‌ها محسوب می شود.

استونیایی

مدت‌زمان یادگیری در کلاس: 1.100 ساعت

تعداد متکلمان بومی: 1.2 میلیون نفر

استونی کشور کوچکی در غرب روسیه و شمال شرقی اروپا است که بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی استقلال پیدا کرد. اما این کشور کوچک با نرخ باسوادی 99.8٪ در رتبه‌ی دوم دنیا و بالاتر از انگلستان، ایالات متحده و کانادا که هر سه نرخ باسوادی99٪ دارند قرار گرفته است. اما استونی زبان بسیار سختی دارد، به‌طوری که اسم‌ در استونیایی به 14 شکل مختلف صرف می‌شود و پسوندهای مختلفی به خود می‌گیرد. در حالی که اسم در اغلب زبان‌ها مثل فارسی یا انگلیسی صرف نمی‌شود. صامت‌ها‌ و مصوت‌ها در استونیایی به سه شکل کوتاه، کشیده و کشیده‌تر ادا می‌شوند و تغییر در آن‌ها اغلب معنا را نیز عوض می‌کند؛ مثلا واژه «لینا» با تلفظ کشیده به معنی کتان و لینا با تلفظ کشیده‌تر به معنی شهر است. به‌علاوه، استونیایی 25 مصوت ترکیبی دارد که ترکیبی از مصوت در یک هجا مانند آی یا اُی هستند. هم‌چنین قواعد این زبان دارای استثنائات زیادی است که حسابی زبان‌آموزان استونیایی را سردرگم می‌کند.


زبان فنلاندی زیرمجموعه ژرمنی یا لاتین نیست و در خانواده زبانی فنلاندی-اوگریک قرار دارد.

فنلاندی

مدت‌زمان یادگیری در کلاس: 1.100 ساعت

تعداد متکلمان بومی: 5 میلیون نفر

هرچند فنلاند در اروپا قرار دارد ولی زبانش زیرمجموعه‌ی زبان‌های ژرمنی یا لاتین نیست و همین یادگیری آن را برای اغلب کشورهای غربی سخت می‌کند؛ به‌علاوه که خود فنلاندی قواعد سختی هم دارد. اصولا فنلاندی در خانواده‌ی زبانی فنلاندی - اوگریک قرار دارد و خویشاوندان زبانی مانند استونیایی و مجارستانی است که همه‌ی آن‌ها از نظر یادگیری جزء زبان‌های سخت محسوب می‌شوند. فنلاندی مانند استونیایی دستور زبان خیلی پیچیده‌ و کلی شیوه‌ی صرف اسم دارد، به‌طوری که اسامی در فنلاندی روی‌ هم‌ رفته به 15 شکل مختلف مفرد و 16 شکل مختلف جمع صرف می‌شوند. آن‌وقت بعضی‌ها از یادگیری 6 نوع صرف اسم زبان روسی می‌نالند.


زبان مجارستانی به دلیل داشتن مصوت و صامت‌های ترکیبی زیاد، خواندن و تلفظ لغات را سخت می کند.

مجارستانی

مدت‌زمان یادگیری در کلاس: 1.100 ساعت

تعداد متکلمان بومی: 13 میلیون نفر

در زبان مجارها مالکیت، زمان فعل و تعداد به‌جای این‌که در ترتیب کلمات جمله مشخص شود، به‌وسیله‌ی 18 حالت پسوندی نشان داده می‌شود. این یعنی با تغییر جزئی در پسوند واژه‌ها ممکن است معنی کل جمله تغییر کند. زبان مجارستانی هم‌چنین کلی مصوت و صامت‌های ترکیبی دارد که خواندن و تلفظ لغات را خیلی سخت می‌کنند.


زبان مغولی به دلیل داشتن حالت‌های صرفی متعدد یکی از سخت‌ترین زبان‌های دنیاست.

مغولی

مدت‌زمان یادگیری در کلاس: 1.100 ساعت

تعداد متکلمان بومی: 5.7 میلیون نفر

سیستم نوشتاری مغولی در طول زمان چندین بار دگرگونی داشته تا این‌که به دو شکل اصلی امروزی خود رسیده است: الفبای سنتی مغولی که به‌صورت عمودی و ستونی نوشته می‌شود و در مغولستان مرکزی رواج دارد و الفبای سریلیک که افقی نوشته می‌شود و سیستم نوشتاری روس‌ها هم هست و در زندگی روزمره، اینترنت و شهرهای بزرگ متداول است. زبان مغولی نیز از زبان‌های سخت دنیاست، چراکه حالت‌های صرفی متعددی دارد که فقط هشت حالت آن مربوط به صرف اسامی است و با پسوندهایش شناخته می‌شود. هرگونه تغییری در این پسوندها معنی کل جمله را تغییر می‌دهد.


زبان ویتنامی دارای شش لحن مختلف است که به وسیله نمادهای مختلف نشان داده می‌شود.

ویتنامی

مدت‌زمان یادگیری در کلاس: 1.100 ساعت

تعداد متکلمان بومی: 68.8 میلیون نفر

ویتنامی نیز مانند چینی زبان آهنگ و لحن است. ویتنامی شش لحن مختلف دارد که به‌وسیله‌ی نمادهای مختلفی نشان داده می‌شود. در ویتنامی بعضی لغات را با چند لحن مختلف می‌توان ادا کرد و معانی مختلفی دارند؛ مثلا واژه‌ی بان در ویتنامی را می‌توان به شش لحن مختلف ادا کرد و معانی چون دوست، فروختن، کثیف، میز و اسم بان را انتقال داد.


در زبان تایلندی 5 لحن مختلف وجود دارد که هر کدام از این لحن‌ها می‌توانند زمینه صحبت را تغییر دهند.

تایلندی

مدت‌زمان یادگیری در کلاس: 1.100 ساعت

تعداد متکلمان بومی: 20.4 میلیون نفر

تایلندی هم مانند چینی و ویتنامی جزء زبان‌های سخت است. تایلندی 5 لحن مختلف دارد که هر کدام می‌توانند زمینه‌ی صحبت را تغییر دهند. در این زبان به تلفظ اهمیت زیادی داده می‌شود، به‌طوری که حروف ก, ข, ฃ, ค, ฅ, ฆ همه معادل حرف «ک» هستند ولی در تایلندی تفاوت ظریفی در تلفظ دارند.


منبع : Matadornetwork