در حالی‌که برخی افراد سعی می‌کنند از خوردن فست فود اجتناب کنند اما این‌ها همان افرادی هستند که نمی‌توانند در برابر یک گاز از همبرگر مورد علاقه‌‌شان و غذاهای مکزیکی مقاومت کنند. بعضی از صاحبان فست فود هم در سال‌های اخیرا اقدام به تغییر منوی خود به یک منوی سالم‌تر کرده‌اند. اما آیا واقعا فست فود برای سلامتی مضر است و آیا فقط برای افرادی که عجله دارند مناسب است؟ 


مزایای فست‌فود

صرفه‌جویی در زمان

یکی از مزایای انتخاب فست‌فود‌های زنجیره‌ای و ترجیح آن‌ها نسبت به رستوران‌های معمولی یا آشپزی در خانه این است که فست‌فودها در کوتاه‌ترین زمان ممکن سرو می‌شوند. در عصر دیجیتال که اغلب افراد بسیار درگیر کار و دست و پنجه نرم کردن با مهلت‌های رو به پایان زندگی هستند؛ برقراری تعادل میان زندگی شخصی و زندگی کاری بسیار مشکل است؛ مثلا یک مادر باید صبح قبل از رفتن به محل کار، کودک خود را به مدرسه برده و در انتهای روز نیز قبل از رفتن به خانه به‌دنبال او برود. برخی از والدین و افراد شاغل نیز ترجیح می‌دهند غذای خود را به‌صورت آنلاین سفارش دهند تا برای آن‌ها به خانه یا محل کار فرستاده شود و یا برای شام و خوردن برگر مورد علاقه فرزندشان به فست فود بروند. دلیل هم این است که مردم معمولا عجله دارند و فقط چند دقیقه می‌توانند برای آماده شدن غذا صبر کنند و یا می‌خواهند غذا را از پیشخوان انتخاب کرده، صورت حساب را پرداخت کنند و بروند. عبارت فست فود به معنای غذای سریع هم به‌همین دلیل برای این نوع غذاها انتخاب شده است.

 

قابلیت دسترسی راحت

 به غیر از این‌که آماده کردن و خوردن این غذا برای خود و تمام خانواده نیازمند زحمت زیادی نیست، یکی دیگر از دلایلی که باعث می‌شود مردم عاشق فست فود باشند، این است که تقریبا در هر گوشه و کنار و در هر خیابانی از شهر یک مغازه فروش فست فود وجود دارد. علاوه‌ بر این منوی این فست‌فودها دارای تنوع بسیار بالایی است. خرید و خوردن یک غذا دیگر مشکل نیست و کافی است که چند متر پیاده‌روی کنید؛ حالا غذا در دسترس شماست.

با تبلیغات منفی که در مورد فست فودها وجود دارد امروزه فست فودها در منوی‌شان به سمت غذاهای سالم‌تر در حرکتند.

 گزینه‌هایی برای غذای سالم نیز ارائه می‌دهد

غذاهای موجود در فست‌فودی‌ها محدود به هات‌داگ، همبرگر، سیب‌زمینی سرخ کرده نیست. امروزه فست‌فود‌های زنجیره‌ای غذاهای سالم‌تری را نیز وارد منوی غذایی خود کرده‌اند. علاوه‌ بر این برخی از فروشگاه‌های فست فود از مواد اولیه سالم و تازه استفاده می‌کنند. سالادها و برگرهای ارگانیک نیز در رستوران‌های فست فود ارائه می‌شوند. به‌جای هات‌داگ نیز گزینه‌های دیگری مثل مرغ و بوقلمون وجود دارد.

ایجاد فرصت‌های شغلی

از زمان آغاز به‌ کار این صنعت بزرگ میلیون‌ها کار برای مردم فراهم شده است. به بسیاری از دانش‌آموزان این فرصت داده شده که چندین ساعت در یک روز را مشغول به‌کار در فست فود شوند  و کسب درآمد کنند. علاوه بر این برنامه کار شیفتی در فست فودها باعث ایجاد انعطاف در زندگی روزانه پرسنل فست فودها می‌شود.

معایب و مضرات فست‌فود

غذای ناسالم

مسلما این مورد شناخته‌شده‌ترین عیب و ضرری است که برای فست فود درنظر می‌گیرند. دلیلش هم این است که مواد اولیه دارای سدیم، مواد نگهدارنده و چربی‌های ترانس هستند. ازطرفی مشتریان واقعا نمی‌دانند که این غذاها از چه موادی تشکیل شده‌اند. مثلا گفته می‌شود که هات داگ از برخی قسمت‌های خوک و به‌ویژه قسمت‌های زائد آن تهیه شده است. علاوه بر این نظافت و بهداشت نیز اهمیت زیادی دارد و این در حالی است که در برخی مراکز فست فود، مشاهده شده که کارگران آن فروشگاه غذا را به شکل نامناسبی تحویل خریدار می‌دهند.

یکی از بزرگترین مضرات فست فود عامل چاقی در مصرف کنندگان این نوع از غذاها می‌باشد.

عامل بیماری چاقی

کودکانی که مبتلا به بیماری چاقی  یا همان اوبیز هستند گرایش بیشتری به خوردن سیب‌زمینی سرخ‌ کرده و همبرگر دارند. میزان سدیم بالای موجود در غذا و پرخوری، باعث بیماری چاقی و بروز مشکلات قلبی عروقی می‌شود.

 کم کردن زمان مفید و باکیفیت

امروزه اغلب جوانان برای شام با دوستان خود به فست فودی‌ها می‌روند، و بدین ترتیب زمان مفیدی که همه خانواده برای خوردن شام دور هم جمع می‌شدند بسیار کاهش یافته و یا تقریبا از بین رفته است. از طرفی برای خانواده‌هایی که ترجیح می‌دهند برای صرف شام به یکی از مغازه‌های فست فود مراجعه کنند، غذا خوردن در کنار دیگر افراد و سروصدای موجود در محیط باعث حواس‌پرتی می‌شود و از کیفیت زمان با هم بودن کم می‌کند، علاوه‌ بر این‌باید در نظر داشت که این سبک از زندگی هزینه زیادی دارد.

مستعد بروز موارد و مشکلات کاری 

یکی دیگر از معایبی که بر صنعت فست فود وارد است حقوق‌های پایین کارگرانی است که اغلب تحت پوشش بیمه قرار نمی‌گیرند. علاوه‌بر این برخی از این مغازه‌ها اقدام به استخدام افراد فاقد مدرک شناسایی مانند مهاجرین غیر قانونی کرده و حقوق کمتری به آن‌ها پرداخت می‌کنند. یعنی با این کار نه تنها از کارگران خود سوء استفاده می‌کنند، بلکه فرصت‌های شغلی موجود در کشورشان را نیز از هم‌وطنان‌شان می‌گیرند. هم‌چنین گزارشاتی درباره رفتار نامناسب با حیوانات در سلاخی‌ها وجود دارد که بخشی از آن مربوط به افزایش تقاضا برای گوشت و مرغ است. 
باوجود تمامی این مزایا و معایب،فست فود هم‌چنان بخشی از عادات غذایی مردم محسوب می‌شود. فقط مصرف‌کنندگان باید مراقب انتخاب غذای خود و این‌که چقدر از خوردن غذا لذت می‌بردند باشند.

منبع : Futureofworking