هیچ‌چیز بدتر از بی‌خوابی و غلت‌‌زدن‌های مداوم در رختخواب، اعصاب آدم را به هم نمی‌ریزد. بی‌خوابی می‌تواند ناشی از دلایل پیچیده‌ای چون افزایش وزن، تغییر سطح هورمون‌های بدن، مصرف افراطی تنقلات، مشکلات قند خون و انسولین باشد. برای این‌که کیفیت خواب‌تان را بالا ببرید، باید نسبت به نوشیدنی‌هایی که قبل از خواب می‌نوشید حساسیت بیشتری نشان دهید و با دقت بیشتری آن‌ها را انتخاب کنید.

احتمالا می‌دانید که مصرف نوشیدنی‌های حاوی کافئین و قند به فاصله‌ی اندکی قبل از خواب‌تان می‌تواند شما ‌را بی‌خواب کند؛ در حالی که بعضی مواد مغذی می‌توانند در عضله‌سازی، چربی‌سوزی و بهبود ثبات قند خون‌تان به شما کمک کنند. در ادامه نوشیدنی‌هایی را معرفی خواهیم کرد که می‌توانید قبل از خواب بنوشید و علاوه‌ بر راحت خوابیدن کاهش وزن هم داشته باشید.


چای بابونه

یک لیوان داغ از این چای خواب‌آور میزان گلیسین بدن را افزایش می‌دهد که یک انتقال‌دهنده‌ی عصبی است که اعصاب را آرام می‌کند و مثل دارویی آرام‌بخش یا مسکنی ملایم عمل می‌کند. یکی دیگر از خصوصیات فوق‌العاده‌ی بابونه این است که  دمای بدن را افزایش می‌دهد و وقتی‌که بدن سعی‌ می‌کند دمایش را کاهش دهد، شما به خوابی دل‌چسب فرو می‌روید. یکی دیگر از خصوصیات دلپذیر چای بابونه کمک به کنترل گلوکز بدن و کاهش وزن است. اصولا هرگونه چای بدون کافئین  می‌تواند نوشیدنی خوبی برای قبل از خواب باشد و می‌تواند نوشیدنی مناسبی برای رژیم غذایی شما باشد. 


خودرن یک لیوان آب انگور قبل از خواب علاوه بر چربی سوزی، ریتم شبانه روزی بدن را تنظیم می‌کند.

آب‌انگور

ما چندان توصیه نمی‌کنیم که قبل از خواب آب‌میوه میل کنید، ولی یک لیوان کوچک از آب‌انگور 100% طبیعی می‌تواند برای خواب راحت و چربی‌سوزی بدن‌تان کمک خوبی باشد. تحقیقی که در نشریه‌ی Cell Reports منتشر شده است، حاکی از این است که ترشح انسولین در شب که ناشی از مصرف کربوهیدرات‌های ساده مانند آب‌میوه است، ریتم شبانه‌روزی بدن را تنظیم می‌کند. تحقیقی دیگر که در نشریه بین‌المللی‌ Journal of Obesity منتشر شده است، اثبات کرده که رزوراترول، آنتی‌اکسیدان موجود در انگور،  موجب می‌شود چربی‌ سفید نگهدارنده‌ی کالری به چربی قهوه‌ای کالری‌سوز تبدیل شود.


دوغ کفیر

دوغ کفیر که از شیر تخمیرشده به دست می‌آید، منبعی غنی از پروبیوتیک است که با افزایش باکتری‌های مفید روده، بهبود گوارش و جذب بهتر ویتامین‌ها و املاح معدنی به کارکرد دستگاه گوارش و بدن کمک می‌کند. تحقیقی که در نشریه‌ی British Journal of Sports Medicine درباره‌ی خواص کفیر منتشر شده است نشان می‌دهد که دوغ برای خواب مفید است و عملکرد بدن هنگام ورزش کردن را بهتر می‌کند.


سیک پروتئین سویا علاوه بر خاصیت خواب‌آوری موجب چربی سوزی در ناحیه شکم نیز می‌شود.

شیک‌ پروتئین سویا

سویا در شیر یا به شکل پودر پروتئینی، مملو از تریپتوفان اسیدآمینه است.  طبق تحقیقات دانشگاه بیرمنگام، سویا با مواد خواب‌آوری که دارد می‌تواند موجب بهبود کیفیت خواب شود. غیر از خاصیت خواب‌آورش، به چربی‌سوزی در ناحیه شکم هم کمک می‌کند. در نهایت برای این‌که شیک‌تان مفید‌تر باشد، کمی ماست یونانی به آن خود اضافه کنید. با این کار می‌توانید برای عضلات خود میزان بالایی از پروتئین تامین کنید تا بعد از ورزش، بدن‌تان با استفاده از آن به‌خوبی احیا شود.


شیر

یک لیوان شیر گرم یا سرد به‌خاطر داشتن میزان سالمی از تریپتوفان و کلسیم می‌تواند به خوب خوابیدن کمک ‌کند. خواب بیشتر یعنی اشتهای کمتر در طول روز و کمتر غذا خوردن و در نتیجه کاهش وزن. هضم پروتئین به‌کندی صورت می‌گیرد و برای خانم‌هایی که به باشگاه ورزشی می‌روند، شیر نوشیدن می‌تواند به عضله سازی هنگام خواب منجر شود. نوشیدن شیر قبل از خواب به سوخت‌و‌ساز سریع‌تر و کاهش وزن راحت‌تر منجر می‌شود.


منبع : Prevention