بیشتر والدین بچه‌ها را به باشگاه‌های ورزشی مثل باشگاه فوتبال می‌فرستند و بیشتر به فکر سلامت و رشد فیزیکی آن‌ها هستند. اگر شما هم تا به‌حال به کلاس‌هایی مثل کلاس موسیقی برای کودکان فکر نکرده‌اید بهتر است به فوایدی که آواز خواندن یا نواختن پیانو و ویولن می‌تواند برای کودک داشته باشد توجه کنید. احتمال این‌که کودک شما بتهوون بعدی باشد زیاد نیست اما کلاس‌ موسیقی به او کمک خواهد کرد ریاضی را بهتر یاد بگیرد و روی رفتارش هم تاثیر مثبت می‌گذارد. به خواندن ادامه دهید تا بیشتر از فواید کلاس موسیقی برای کودکان آگاه شوید.


توانایی‌های درسی را بهتر می‌کند

موسیقی و ریاضی پیوند قوی با یکدیگر دارند. با فهمیدن ریتم و گام‌های موسیقی کودکان می‌آموزند چطور تقسیم کنند و الگوها را بشناسند. به‌نظر می‌رسد موسیقی مغز کودک را طوری تنظیم می‌کند که راحت‌تر ریاضی را بفهمد. کودکان با خواندن ترانه اول از حافظه‌ی کوتاه‌مدت و سپس از حافظه‌ی بلند‌مدت خود استفاده می‌کنند. کلاس‌های آموزش موسیقی هم‌چنین به کودکان دروس پایه‌ی فیزیک را آموزش می‌دهند. آن‌ها با نواختن ساز‌هایی مثل گیتار در مورد لرزه‌های هارمونیک و سمپاتیک اطلاعات کسب می‌کنند.


توانایی‌های فیزیکی را بهتر می‌کند

بعضی سازها مثل سازهای کوبه‌ای به کودکان کمک می‌کنند توانایی‌های حرکتی‌شان را بهبود بخشند. کودکان برای نواختن این نوع ساز‌ها باید از دست‌ها و پاها استفاده کنند و در نتیجه سازهای کوبه‌ای برای کودکان پرانرژی مناسب‌ترند. ساز‌های دیگر مثل پیانو و ویولن نیازمند انواع دیگری از حرکات دست و پا هستند. نواختن ساز نه‌تنها باعث می‌شود بر هر دو دست مسلط شوند بلکه به آن‌ها یاد می‌دهد چطور در حالت‌های سخت، راحت بنشینند. هماهنگ کردن دست‌ و پا به کودکان کمک می‌کند برای فعالیت‌های دیگر مثل رقصیدن و ورزش کردن آماده شوند.


کودکان با حضور در کلاس‌های موسیقی علاوه بر انجام کار تیمی روابط اجتماعی‌شان بهتر می‌شود.

روابط اجتماعی را بهتر می‌کند

کودکان در کلاس‌های گروهی با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند و تعامل دارند و این به کار تیمی منجر می‌شود. اگر یکی از اعضای تیم تند بنوازد مجبور می‌شود خود را با بقیه‌ی گروه هماهنگ کند. این‌که کودک جایگاه خود را در یک گروه بشناسد اهمیت زیادی دارد. در کلاس‌های موسیقی معمولا کودکان به دو گروه تقسیم می‌شوند و هر کس نقش خاص خود را دارد اما تمام کودکان برای رسیدن به یک هدف تلاش می‌کنند. کودکان با داشتن تعامل با دیگران و تقویت توانایی‌شان در حل مشکلات می‌توانند در روابط اجتماعی خود موفق‌تر باشند.


کودکان را منظم و صبور می‌کند

یادگیری نواختن ساز به کودکان می‌آموزد برای رسیدن به اهداف‌شان تلاش کنند. برای مثال یاد گرفتن نواختن ویولن فرایند طولانی و مشکلی دارد؛ اول باید یاد بگیرید چطور ویولن را نگهدارید و پاهای‌تان را چطور روی زمین قرار دهید. به این شکل کودکان یاد می‌گیرند، چطور ساعت‌ها، روزها، ماه‌ها و حتی سال‌ها برای رسیدن به اهداف خود تمرین و تلاش کنند. در کلاس‌های گروهی که هنرآموزان ساز را به‌صورت نوبتی می‌نوازند، یاد می‌گیرند چطور صبور باشند؛ هنرآموزان باید برای رسیدن نوبت‌شان صبر کنند و وقتی منتظر نوبت‌شان هستند و به نواختن دیگر کودکان گوش می‌دهند یاد می‌گیرند چطور به هم‌سن و سالان خود احترام بگذارند.


به کودکان اعتماد به نفس می‌دهد

کلاس موسیقی به کودکان یاد می‌‌دهد چطور انتقادات دیگران را بپذیرند و از آن‌ها انتقاد سازنده کنند. تبدیل کردن نظرات منفی به تغییرات مثبت به کودکان اعتماد به‌ نفس می‌دهد. کلاس‌های گروهی باعث می‌شوند کودکان بفهمند هیچ‌کس کامل نیست و همه ظرفیت بهتر شدن دارند. اجرا کردن در جمع توانایی مهمی است و در آینده می‌تواند به توانایی صحبت کردن در جمع تبدیل شود. البته وقتی کودک به اندازه‌ی کافی در موسیقی پیشرفت کند می‌تواند در جمع خود را نشان دهد.


کودکان با کسب اطلاعات در مورد ساز‌ها و نواختن آن با فرهنگ دیگر کشور‌ها آشنا می‌شوند.

کودکان را با فرهنگ‌های دیگر آشنا می‌کند

کودکان با کسب اطلاعات در مورد سازها و نواختن آن‌ها با نقش موسیقی در فرهنگ‌های دیگر آشنا می‌شوند. آشنایی کودکان با فرهنگ‌های دیگر در سنین پایین اهمیت زیادی دارد و باعث می‌شود در برابر دنیاهایی ناآشنا ذهنی باز داشته باشند.


انتخاب ساز برای کودک

انتخاب ساز بر ای کودک به چند عامل بستگی دارد که با پاسخ دادن به سوالات زیر می‌توانید آن‌ها را مشخص کنید:

آیا کودک برای داشتن ساز هیجان‌زده است؟

از صدا و شکل آن خوشش می‌آید؟

آیا ساز برای شما و کودک به اندازه‌ی کافی چالش‌برانگیز است؟

ساز با روحیات کودک هم‌خوانی دارد؟

بودجه‌ی خرید و نگهداری از ساز را دارید؟

از صدای ساز خوش‌تان می‌آید و می‌توانید ساعت‌ها تمرین کودک در خانه را تحمل کنید؟

نکته‌ی مهم دیگر این است که اگر کودک‌تان به سبک خاصی از موسیقی علاقه دارد باید آن را در انتخاب ساز در نظر بگیرید. برای مثال هماهنگ شدن نوازنده ویولن با یک گروه جاز مشکل است. استادان موسیقی همیشه بر سر این‌که چه سازی برای کودکان مناسب است اختلاف دارند اما بیشتر آن‌ها توافق دارند که ساز‌هایی مثل پیانو، سازهای کوبه‌ای، گیتار و ویولن برای بیشتر افراد مناسب هستند.


منبع : Parents