تمیز کاری یکی از مهم‌ترین کارهایی است که باید در مهد کودک انجام گیرد و این کار باعث می‌شود که کودکان اتکا به خود، مراقبت از محیط، مسئولیت پذیری، مرتب کردن وسایل و تعداد زیاد دیگری از دیگر مهارت‌ها را یاد بگیرند. اما این‌کار می‌تواند سخت‌ترین کاری باشد که در یک مهد کودک با آن مواجه می‌شوید. در ادامه به نکاتی اشاره می‌کنیم که در اجرای این وظیفه به شما کمک خواهند کرد.

مراحل انجام کار تمیز کردن مهد کودک

  • برای هر چیزی مکان خاصی در مهد کودک داشته باشید. اگر هر شیئی مکان خاصی مربوط به خود داشته باشد کار تمیز کردن مهد کودک بسیار آسان خواهد شد. علاوه بر این باید هر دسته از وسایل مکانی مختص خود داشته باشند برای مثال مکان کتاب‌ها، مکان تجهیزات علمی و غیره. اگر وسایل و اشیاء در همه جای مهد کودک پراکنده باشند کار تمیز کردن و مرتب کردن برای شما بسیار سخت خواهد شد.
  • از جعبه استفاده کنید. با استفاده از جعبه‌هایی که حمل آن‌ها راحت باشد مانند جعبه‌های پلاستیکی شفاف کار شما راحت‌تر خواهد شد و در ضمن کودکان می‌توانند مکان هر شی یا اسباب بازی را در مهد کودک پیدا کنند بدون آن که همه جا را به هم بریزند.
  • جعبه‌ها را برچسب بزنید. برای این که کاملا مشخص باشد هر چیزی در کجا قرار گرفته است بهتر است روی جعبه‌ها را برچسب بچسبانید. برای این‌کار هم از حروف و هم از نقاشی استفاده کنید زیرا کودکانی که به مهد کودک می‌آیند باید توانایی خواندن را یاد بگیرند.
  • از هر وسیله‌ای تنها مقدار لازم را بیرون از جعبه بگذارید. از قرار دادن تعداد  زیادی از یک شی یا آیتم خاص بیرون از جعبه خودداری کنید. در غیر این‌صورت فضا آن‌چنان شلوغ خواهد شد که کودکان سر درگم شده و باید کار مرتب کردن و تمیزکاری را از اول انجام دهید.

قوانین تمیز کاری مرتب کردن محیط مهد کودک و زمان آن را از قبل برای کودکان مشخص کنید.

  • کارهایی که باید انجام دهید و نحوه‌ی انجام آن‌ها را از قبل مشخص کنید. نباید تصور کنید که کودکان نحوه‌ی تمیز کردن فضا و مرتب کردن وسایل مهد کودک را بلدند زیرا ممکن است بسیاری از کودکان تاکنون چنین کارهایی در خانه انجام نداده باشند. بنابراین قوانین تمیز کاری مرتب کردن محیط مهد کودک و زمان آن را از قبل برای کودکان مشخص کنید. بهتر است هر دفعه کارهای متفاوتی را به کودکان واگذار کنید تا هم عدالت رعایت شده و هم کودک با همه‌ی وظایف آشنا شود.
  • یک علامت خاص برای شروع انجام مرتب کردن فضای مهد کودک تعیین کنید. برای این‌که کودکان متوجه شوند که زمان مرتب کردن فضای مهد کودک نزدیک است بهتر است یک علامتی که تشخیص آن راحت باشد را تعیین کرده تا در هنگام اتمام تمرین و بازی از طریق آن به کودکان اعلام کنید که زمان مرتب کردن و تمیز کاری فرا رسیده است. برای مثال خاموش روشن کردن چراغ، کف زدن، بلند کردن یک دست یا گرفتن دست جلوی دهان می‌توانند علامت‌های مناسبی باشند. توجه داشته باشید که نحوه‌ی پاسخ دادن و واکنش نشان دادن کودکان به علامت شما را نیز باید از قبل با آن‌ها تمرین کرده باشید.
  • تمیز و مرتب نگه داشتن کلاس‌ها در مهد کودک وظیفه‌ی تمام افراد حاضر در آن در هر زمانی است. به همه اعم از کودکان و پرسنل یادآوری کنید که همه باید در تمیز و مرتب نگه داشتن فضایمهد کودک کوشا بوده و در همه‌ی ساعات بازی، کار یا وقت آزاد این موضوع را مد نظر خود داشته باشند.
  • صبر داشته باشید. مهدکودک معمولا با مشکلات زیادی در مورد مرتب بودن و تمیزی مواجه می‌شود. این کار بسیار سخت است مخصوصا اگر بخواهید یک نفره و به تنهایی این کار را بکنید. بدون شک این کار کمی خسته کننده و بدون لذت خواهد بود و باید اذعان کرد که بسیاری از کودکان نیز اهمیت زیادی برای این موضوع قائل نیستند. بنابراین بهتر است در این مورد صبور بوده و با کودکان مدارا کنید.
  • عکس‌العمل‌ها و بازخوردهای مثبتی از خود نشان دهید. به کودکان بگویید که کارشان را به خوبی انجام داده‌اند زیرا این تشویق باعث خواهد شد که در آینده انگیزه‌ی تمیزکاری مجدد در محیط مهد کودک را داشته باشند.

منبع : Wikihow