از ابتدای پیدایش تمدن انسان رستوران‌ها به شکل‌های مختلفی وجود داشته‌اند. اما در گذشته رستوران‌ها معمولا مطابق با نیاز مسافرین سازمان می‌یافتند. مسافرخانه‌ها و میکده‌ها در زمان روم و یونان باستان غذا سرو می‌کردند. این مسئله تا همین اواخر هم ادامه داشت. در قرن 17 میلادی قهوه خانه‌ها و میکده‌ها مکان محبوبی برای دور هم جمع شدن و عیش و نوش بود. در قرن 18 میلادی ایده صرف غذا در بیرون برای لذت و دور هم بودن به وجود آمد و به سرعت به جزئی از فرهنگ جوامع غربی تبدیل شد.
مک دونالد اولین فست فود زنجیره‌ای بود که برای تولید محصولاتش مانند تولید ماشین از خط مونتاژ استفاده کرد. با این وجود برخی از مردم بر این باورند که رستوران وایت کسل (قلعه سفید) اولین فست فود زنجیره‌ای است. فست فود زنجیره‌ای وایت کسل سال 1921 و در شهر ویچیتای کانزاس تاسیس شد. در آن زمان بیش‌تر مردم همبرگرهایی که در شهربازی، سیرک و دکه‌های اغذیه فروشی عرضه می‌شد را بی کیفیت تلقی می‌کردند. تصور رایج این بود که همبرگر از گوشت فاسد و دور ریز قصابی‌ها درست می‌شود. بنیان گذاران فست فود زنجیره‌ای وایت کسل تصمیم گرفتند تا ذهنیت عوام را از همبرگر تغییر دهند. بنابراین آن‌ها به شکلی رستوران‌ها را ساختند که مشتریان بتوانند طرز تهیه فست فود را کاملا ببینند. آن‌ها از رنگ سفید برای نمای بیرونی رستوران‌های خود استفاده کردند و حتی برای رستوران اسمی انتخاب کردند که مفهوم پاکیزگی داشت. فست فود زنجیره‌ای وایت کسل در شرق و منطقه‌ی مید وست آمریکا بسیار پرطرفدار است، اما شهرت روز افزون آن موجب شد تا در سر تا سر آمریکا طرفدار پیدا کند. برادران مک دونالد رستوران‌های خود را با طراحی جدید در سال 1948 افتتاح کردند.  رستوران فست فود برگر کینگ و تاکو بل در دهه 1950 وارد عرصه رقابت شدند. رستوران زنجیره‌ای وندیز نیز در سال 1969 شروع به کار کرد. در حال حاضر مک دونالد بزرگ‌ترین رستوران فست فود زنجیره‌ای در جهان است. بر اساس گزارشات سازمان ملی رستوران‌ها در آمریکا درآمد حاصل از فروش فست فود در سال 2005  بالغ بر 163.5 میلیارد دلار می‌باشد. صنعت رستوران‌های فست فود در سطح جهانی نظر بسیاری از سرمایه گذاران را به خود جلب کرده است.در سال 2005 درآمد رستوران فست فود مک دونالد رشدی 5.6 درصدی را تجربه کرد و این شرکت هم اکنون دارای 30.000 شعبه در بیش از 120 کشور است.
با این همه مک دونالد و به طور کلی صنعت فست فود همیشه با اقبال جهانی رو به رو نبوده است. گزارشات زیادی از حمله به شعبه‌های متعدد مک دونالد در کشورهایی مانند آمریکا، سوئد، هند، چین، بلژیک، روسیه و بریتانیا به گوش رسیده است. معترضان ادعا می‌کنند که رستوران فست فود مک دونالد و دیگر رستوران‌ها غذاهای مضر و ناسالم عرضه می‌کنند. هم‌چنین آن‌ها خواهان توقف تبلیغات سوء فست فود که کودکان را هدف قرار داده است می‌باشند.

منبع : Howstuffworks