تا همین چند سال پیش کاغذ دیواری یادگاری کهنه و دیرین از عصری دیگر بود.اما درسال‌های اخیر، استفاده از آن دوباره کاملا متداول شده و به لطف بهبود و ارتقای طرح‌ها، علاقه به سطوح دارای بافت، و افزایش روزافزون سرو کار داشتن مردم عادی با دکوراسیون داخلی از طریق تلویزیون و وب، استفاده از کاغذ دیواری محبوبیت یافته است.
تاثیر کاغذ دیواری در تغییر ظاهر اتاق به مراتب بیشتر از رنگ است زیرا رنگ کاملا مسطح است، اما کاغذ دیواری به اتاق ابعاد جدیدی می‌دهد. با گزینه‌های بسیار زیادی که امروزه وجود دارند  (ازقبیل پارچه، چمن، های پارچه‌ای، بافت‌های چوبی و طرح چوب‌پنبه، طرح‌های متالیک، و پشمی علاوه‌بر کاغذ معمولی و وینیل)  تاثیرات کاغذ دیواری بی‌حد و مرز است.
سال نو موقعیت خوبی است که ظاهر اتاق را نیز با یک کاغذ دیواری جدید تغییر داد. آغاز سال نو یکی از فصل‌های کم‌رونق کسب و کار برای نصاب‌های کاغذ دیواری است، بنابراین در این مواقع علاوه‌بر این‌که می‌توانید از تخفیف بهره‌مند شوید، نیازی نیست مدت زمان زیادی را در صف انتظار بگذرانید. (سعی کنید نصب کاغذ دیواری را در روزهای پایانی سال و پیش از تعطیلات انجام ندهید زیرا اکثر افراد می‌خواهند خانه‌های خود را برای فرارسیدن سال جدید آماده کنند و بنابراین نصاب‌ها وقت کافی ندارند.) استفاده از کاغذ دیواری برای تغییر دکوراسیون اتاق بسیار کاربردی و جالب است و دیگر نیازی به انجام تغییرات اساسی در فضا و یا خرید مبلمان جدید نیست.

هزینه نصب کاغذ دیواری به اندازه دیوار، موقعیت، پوشش دیوار و تعداد موانع موجود بستگی دارد.

چه کسی نصب را به‌عهده بگیرد

باوجود این‌که خودتان نیز می‌توانید اقدام به نصب کاغذ دیواری کنید، متخصصان اغلب توصیه می‌کنند که این‌کار را انجام ندهید مگر این‌که کاغذ دیواری موردنظر خیلی ارزان‌قیمت یا تک‌رنگ و ساده باشد. در غیر این‌ صورت احتمال اشتباه و خراب شدن روند کار بسیار زیاد است (عدم هماهنگی طرح‌ها، جدا شدن کاغذ دیواری روی درزها.) در انتها وقت و کاغذ دیواری را هدر داده‌اید و پول زیادی هم صرفه‌جویی نکرده‌اید. اگر کاغذ دیواری دارای طرح است، حتما از یک حرفه‌ای کمک بگیرید.

قیمت کاغذ دیواری

کاغذ دیواری دارای سبک‌ها و قیمت‌های متفاوتی است اما معمولا حدود قیمت‌ها به شرح زیر است:
  • ارزان‌ترین کاغذ دیواری بین 50 تا 70 هزارتومان قیمت دارد.
  • قیمت هر رول کاغذ دیواری متوسط حدود 100 هزار تومان است.
  • برای کاغذ دیواری گران‌قیمت نیز این مقدار به 300 -200 هزار تومان هم می‌رسد.
هزینه نصب به عوامل زیادی بستگی دارد، از جمله: اندازه دیوار، موقعیت و مکان شما، پوشش دیوار‌ها، شرایط دیوارها، تعداد موانع موجود و موارد دیگر. بنابراین ارائه یک قیمت دقیق برای نصب حرفه‌ای مشکل است.

برای خانه‌های دارای کودک و حیوانات خانگی از کاغذ دیواری مسطح قابل شستشو با زمینه‌ی رنگی یا طرح‌دار استفاده کنید.

مدت زمان پروژه

باید مطمئن شوید که در همان سفارش اول، به مقدار کافی کاغذ دیواری خریداری کرده باشید؛ اگر نیاز باشد دوباره کاغذ دیواری سفارش دهید، ممکن است با کاغذ دیواری اولیه هم‌خوانی نداشته باشد. فرایند نصب نیز به اندازه اتاق بستگی دارد. 
نکات بیشتر: کاغذ دیواری روی هر دیواری خوب سوار نمی‌شوند. کاغذ دیواری به دیوارهای بزرگ مربعی می‌آید که هیچ‌چیزی روی آن نباشد. وقتی نیاز باشد کاغذ دیواری خیلی پیچ و تاب بخورد، خیلی ابتدایی به نظر می‌رسد و ظاهر شیکی نخواهد داشت.
امروزه بسیاری از مشتریان تنها یک دیوار  را کاغذ دیواری می‌کنند. با این‌کار بدون این‌که روی فضای زیادی کار شده باشد، کاغذ دیواری تاثیر خود را خواهد داشت. 
هر کاغذ دیواری برای هر اتاقی مناسب نیست. در جاهای مرطوب مثل حمام، بهتر است از وینیل استفاده کنید. اگر راهرو، هال یا منطقه‌ای که بچه‌ها و حیوانات خانگی در آن رفت و آمد دارند را کاغذ دیواری می‌کنید، بهتر است از کاغذ دیواری مسطح قابل شستشو با زمینه‌ی رنگی یا طرح‌دار استفاده کنید که اثر انگشت روی آن نماند. هیچ‌وقت کاغذ دیواری را روی سطح بافت‌دار نزنید چون درست نمی‌چسبد.

اینترنت بهترین جا برای جستجوی ابتدایی درباره دیوارپوش است. هم‌چنین می‌توانید انواع کاغذ دیواری در رنگ‌ها و طرح‌های مختلف را در مغازه‌های دکوراسیون داخلی مشاهده کنید. مجموعه کاغذ دیواری خیلی گران‌قیمت‌تر را نیز می‌توان در نمایشگاه‌های طراحان ببینید. اما برای خرید آن‌ها احتمالا باید طراح داخلی یا معمار باشید.
برای پیدا کردن کاغذ دیواری مناسب زمان بگذارید و چیزی پیدا کنید که واقعا دوست دارید. اگر کاغذ دیواری پیدا کردید که آن را تاحدی دوست دارید، وقتی روی دیوار نصب شود نیز آن را تاحدی دوست خواهید داشت. تعویض کاغذ دیواری برخلاف رنگ که به‌سادگی با یک قلمو امکان‌پذیر است، نیاز به صرف هزینه و زحمت زیادی دارد. پس در انتخاب آن دقت کنید.

منبع : Houzz