بازیافت و استفاده‌ی مجدد از اقلامی چون بطری‌های پلاستیکی، لباس‌های دست دوم و روزنامه‌ها باید به‌عنوان بخشی از فعالیت‌های روزمره هر فردی باشد تا این حرکت مثبت روزبه‌روز افزایش یابد. 
بازیافت آهن آلات قراضه یا همان ضایعات فلزی متاسفانه به‌اندازه‌ای اهمیت دارد خیلی رایج نیست، ولی یکی از بخش‌های مهم صنعت بازیافت محسوب می‌‌شود. صادرات ضایعات فلزی در آمریکا بخش عمده صادرات این کشور را تشکیل می‌دهد و از طریق بازیافت فلزات میزان حفاری سنگ در سراسر جهان کاهش می‌یابد.
فلزات بازیافتی شامل، مس، فولاد، آلومینیوم، برنج، آهن آلات و سیم و کابل فلزی هستند ولی متاسفانه به دلیل‌ این‌که مردم اطلاعات کافی در این زمینه ندارند و هم‌چنین منابع بازیافتی کافی موجود نیست، بیشتر آن‌ها در سطل‌های زباله پرتاب می‌شوند. در این قسمت با ارائه مطالب آموزشی مفید کمک می‌کنیم تا مردم ارزش فلزات را بشناسند و ضایعات آن‌ها را به مکان‌های مناسب انتقال دهند.

دریافت پول از بازیافت ضایعات فلزی

متاسفانه بیشتر مردم نمی‌دانند که با بازیافت آهن آلات قراضه در مکان‌های بازیافت ضایعات فلزی درحومه‌ی شهر نه‌تنها حرکت مثبتی انجام می‌دهند، بلکه پول نقد هم دریافت می‌کنند.
ضایعات فلزی معمولا به مشتری‌هایی مرتبط می‌شود  که در صنعت تجارت مشغول هستند و روزانه با فلزات سر و کار دارند. از طرفی  شرکت‌های ساختمانی نیز در تولید این ضایعات بی‌تاثیر نیستند. به‌عنوان مثال هزاران کیلو ضایعات از قبیل، سیم و کابل، تجهیزات الکتریکی و یا لوله‌های مسی و یا برنج در ساخت‌ و سازهای ساختمانی تولید می‌شوند.
در حالی‌ که عمده‌ی این ضایعات فلزی توسط صنایع تجاری تولید می‌شود، ولی همیشه فقط صاحب خانه‌ها به آوردن ضایعات فلزی به مکان‌های بازیافت و دریافت پول نقد تشویق می‌شوند.

به کمک یک آهن‌ربا به راحتی می‌توان جنس فلز و ضایعات را قبل از انتقال به مراکز بازیافت تشخیص داد.

استفاده از آهن‌ربا در تعیین جنس ضایعات فلزی

قبل از انتقال ضایعات به مکان‌های بازیافت ابتدا جنس آن‌ها را تشخیص دهید. به کمک یک آهن‌ربا به راحتی می‌توان جنس فلز را تشخیص داد. برای این‌کار نیاز به آهن‌ربای خاصی نیست بلکه با کمک هر نوع آهن‌ربایی می‌توانید این‌ کار را انجام دهید.
  • اگر آهن‌ربا به فلزی که در دست دارید چسبید، نتیجه می‌گیریم که جنس آن از آهن است. آهن‌ربا به‌راحتی به آهن و یا فولاد می‌چسبد. فلزات آهنی در مکان‌های بازیافت از ارزش زیادی برخوردار نیستند ولی با این‌کار خیال‌مان راحت است که در چرخه‌ی صحیح  بازیافت ضایعات فلزی قرار دارند. 
  • اگر آهن‌ربا به فلز نچسبید بنابراین جنس فلزی که دارید از آهن نیست. فلزاتی از قبیل مس، آلومینیوم، برنج، فولاد ضد زنگ و برنز جزء فلزات غیرآهنی هستند. این فلزات در بازیافت از ارزش فراوانی برخوردارند و پول خوبی بابت بازیافت آن‌ها پرداخت می‌شود.
بعد از جداکردن ضایعات فلزی آهنی و غیرآهنی، قبل از رفتن به مکان بازیافت باید حتما تماس گرفت و پرسید که چه نوع فلزاتی را قبول می‌کنند. اگر ضایعات فلزی به‌ طرز صحیحی تفکیک شوند، هنگام رفتن به مراکز بازیافت هیچ نگرانی نخواهید داشت. برخی مراکز بازیافت خودشان ضایعات فلزی را از درب منزل مردم جمع می‌کنند ولی برخی تقاضا می‌کنند تا خود مردم ضایعات را به مراکز بازیافت تحویل دهند.

تشخیص جنس ضایعات فلزی حائز اهمیت است

دانستن جنس فلز و این‌که در بازیافت از چه ارزشی برخوردار است، یکی از بزرگترین چالش بازیافت ضایعات فلزی است. کسب شناخت کافی از فلزات مهم و پرکاربرد کار را راحت‌تر می‌کند.

مس از جمله فلز گران‌بهاست که باید از بین ضایعات فلزی خوب جدا شود تا پول خوبی از بازیافت آن بدست آورد.

مس

رنگ مس سالم مایل به قرمز و رنگ مس فرسوده، قهوه‌ای تیره است و قسمت‌های زنگ‌زده‌ی آن معمولا لکه‌هایی به رنگ سبز دارد. فلز مس در بسیاری از ساختارهای خانه از جمله لوله‌کشی،  ناودان، داخل سیستم‌های تهویه مطبوع و سیم‌کشی برق یافت می‌شود. مس نه‌تنها در سیم و کابل برق بلکه زیر عایق پلاستیکی سیاه و یا رنگی، سیم و کابل مسی رنگ روشن یافت می‌شود.
مس یکی از فلزات باارزش در چرخه‌ی بازیافت است.  بنابراین سعی کنید این فلز گران‌بها را از بین ضایعات فلزی خوب جدا کنید و پول خوبی از بازیافت آن بدست آورید.

آلومینیوم

آلومینیوم رنگ سفید مایل به نقره‌ای دارد و اگر ضخامت کافی نداشته باشد، به‌راحتی خم می‌شود. از این فلز فقط در ساخت قوطی‌های آلومینیومی استفاده نمی‌شود.  در حالی‌ که اغلب قوطی‌ها جمع‌آوری شده و به مکان‌های بازیافت انتقال داده می‌شوند، باز هم د رخیلی از قسمت‌های خانه ممکن است این فلز یافت می‌شود. به‌عنوان‌ مثال ناودان، روکش فلزی نمای ساختمان، قاب پنجره، درب و در خیلی از جاهایی که تصورش را هم نمی‌کنیم آلومینیوم وجود دارد.
با‌ این‌که پول زیادی از بازیافت آلومینیوم حاصل نمی‌شود، ولی نکته‌ی جالب این است یک تکه کوچک آلومینیوم  چند ماه بعد از بازیافت دوباره قابل استفاده است. 80 درصد از انرژی که در تولید آلومینیوم صرف شده در بازیافت ذخیره می‌گردد.

برنج از آن دسته فلزهایی‌ست که در بازیافت قیمت متوسطی دارد و به‌دلیل وجود مس در ترکیب آن، هاله‌ای از رنگ قرمزی دارد.

برنج

برنج فلز زرد رنگ بسیار سنگین وزنی است که به‌دلیل وجود مس در ترکیب آن، هاله‌ای از رنگ قرمزی به‌چشم می‌خورد. از این فلز معمولا در ساخت کلید، دستگیره درب، وسایل روشنایی و وسایل حمام استفاده می‌شود. برنج آلیاژی است که از ترکیب دو فلز روی و مس ساخته شده و معمولا در ساخت انواع  ابزارسرویس بهداشتی و هم‌چنین انتهای لوله‌های مسی استفاده می‌شود.
این فلز در بازیافت قیمت متوسطی  دارد و علت تراکم این فلز این است که خیلی سریع به‌وزنش اضافه می‌شود.

فولاد

فولاد فلز مقاومی است که از آهن آلات به دست آمده، خیلی زود زنگ می‌زند و به آهن‌ربا سریع می‌چسبد. یکی از رایج‌‌‌ترین و پرکاربرد‌ترین فلزات در دنیا فولاد است. این فلز در بسیاری از جاها از جمله ماشین، صندلی، قفسه، کابینت و خیلی جاهای دیگر یافت می‌شود. ارزش مادی این فلز در بازیافت زیاد نیست مگر این‌که مقدار خیلی زیاد از این فلز را بخواهید بازیافت کنید. باوجود این، کارعاقلانه این است که ضایعات این فلز را نیز مانند ضایعات فلزی دیگر به مکان بازیافت ببریم.

منبع : Earth911